عوارض جراحی بینی

آبریزش بینی بعد عمل بینی و دلایل آن

یکی از جراحی‌های رایج و پرطرفدار در کشور جراحی زیبایی بینی است. جراحی بینی نیز مانند تمام جراحی‌های زیبایی ممکن است عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد که بسیاری از آن‌ها طبیعی هستند اما برخی شدیدتر بوده و باعث افزایش هزینه عمل بینی خواهند شد. آبریزش بینی بعد عمل، کاهش حس بویایی، تورم، کبودی و… نمونه‌های از این عوارض است که مدت زمان کوتاهی بیمار را به خود درگیر می‌کند. برای کاهش میزان این عوارض می‌توانید مراقبت‌های بعد و قبل جراحی بینی را به صورت کامل رعایت کنید. علاوه‌بر این افزایش آگاهی شما در مورد این عوارض نیز به برخورد صحیح و از بین رفتن هرچه زودتر عوارض کمک بسزایی می‌کند.

علت بروز آبریزش بینی بعد عمل چیست؟

آبریزش بینی پس از جراحی به دلایل مختلفی بروز می‌کند که آشنایی با آن‌ها می‌تواند اولین قد برای حل کردن آن باشد. البته این عارضه یکی از اتفاقات شایع و بی‌خطر پس از جراحی بینی محسوب می‌شود اما باید حواستان باشد که به واسطه آن به بینی خود آسیب وارد نکنید. در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد:

حساسیت و آلرژی

افرادی که پیش از جراحی درگیر بیماری آلرژی هستند، آبریزش بینی یکی از عوارضی است که به احتمال زیاد برای آن‌ها رخ می‌دهد. به این دسته از افراد پیشنهاد می‌کنیم نکات مراقبتی بعد جراحی بینی را با دقت بیشتر و کامل رعایت کنند. یکی از این مراقبت‌ها، شست‌وشوی بینی با سرم‌های شست‌وشو است. این کار باعث می‌شود مخاط بینی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حالت نرمال برگردد.

آبریزش بینی بعد عمل

 

تورم مخاط بینی

از دلایل دیگری که باعث بروز آبریزش بینی بعد جراحی می‌شود می‌توان به تورم مخاط بینی اشاره کرد. بعد از جراحی شاهد بروز تورم هستیم و این موضوع کاملا طبیعی است. استفاده از برخی محصولات باعث کاهش هرچه سریع‌تر این التهابات می‌شود و در نهایت آبریزش بینی نیز خیلی زود برطرف می‌شود.

تاثیر داروهای بیهوشی

می‌توان گفت عده‌ای به سبب داروهای بیهوشی که حین عمل از آن‌ها استفاده می‌شود درگیر آبریزش بینی می‌شوند. بعد از گذشت مدتی و خارج شدن کامل این دارو از بدن، آبریزش بینی نیز به مرور برطرف خواهد شد.

آبریزش بینی بعد عمل تا چه مدت ادامه دارد؟

آبریزش بینی بعد عمل یکی از عوارض کوتاه مدت بعد از جراحی است که در اغلب موارد بعد از مدت زمان کوتاهی (حدود 2 ماه یا کمتر) از بین می‌رود. در صورتی که این مقدار بیشتر از دو ماه طول کشید، ممکن است بیمار آلرژی یا حساسیت داشته باشد.

در چنین شرایطی بهتر است بعد از گذشت دو ماه و عدم بهبود، به پزشک مراجعه کنید. خیلی از اوقات بیمار حین غذا خوردن و یا استفاده از نوشیدنی‌های گرم و داغ، دچار آبریزش بینی می‌شوند. البته جای هیچ نگرانی نیست زیرا این عارضه با دارو درمانی به راحتی از بین می‌رود.

آیا ممکن است آبریزش بینی بعد عمل دائمی شود؟

به صورت کلی پیش‌تر نیز اشاره کردیم که آبریزش بینی یکی از عوارض کوتاه مدت بعد از جراحی است و معمولا بعد از گذشت دو ماه و یا زودتر بهبود می‌یابد. در موارد نادر ممکن است این آبریزش بینی طولانی مدت شود و یا به صورت دائمی در بیمار ایجاد شود که با آشنایی با دلایل آن می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید. دلایل بروز آبریزش بینی دائمی در بیمار شامل موارد زیر می‌شود.

آبریزش بینی بعد عمل

کوچک کردن بیش از حد مسیر تنفسی

این اتفاق بیشتر برای کسانی که می‌خواهند بینی خود را به شکل عروسکی یا نیمه فانتزی جراحی کنند رخ می‌دهد. این افراد دوست دارند بینی آن‌ها به مقدار زیادی کوچک شود که برای رسیدن به این نتیجه باید بافت‌های زیادی از بینی حذف شود.

کوچک کردن بیش از حد بینی در جراحی بینی عروسکی می‌تواند باعث کوچک شدن بیش از حد مخروط بینی شود که به دنبال آن شاهد بروز عوارضی مثل اختلال در تنفس، آبریزش بینی و… خواهیم بود. در صورتی که پزشک از مهارت بالایی برخودار باشد، بدون نیاز به حذف بافت‌های بینی و با استفاده از تکنیک‌های جدید و مدرن اقدام به تغییر فرم بینی می‌کند. علاوه‌بر این در عکس‌برداری‌هایی که قبل از جراحی بینی انجام می‌شود، پزشک می‌تواند بینی را به صورت کامل بررسی کند و با توجه به آن، تا جایی که به بینی آسیبی وارد نشود بینی را کوچک کند.

آسیب دیدن شاخک‌های بینی

برجستگی‌هایی در بینی قرار دارد که لایه مخاطی بینی آن‌ها را در بر گرفته است، به این برجستگی‌ها که در سوراخ بینی قرار دارند، شاخک‌های بینی گفته می‌شود. وظیفه این شاخک‌ها در بینی افزایش سطح پوششی بینی به منظور مرطوب کردن و گرم کردن هوای تنفسی است.

در برخی موارد شاخک‌های بینی بیمار به دلیل آلرژی و حساسیت بیش از حد بزرگ می‌شوند و پزشک قصد دارند با عمل جراحی از حجم این شاخک‌ها بکاهد. در صورتی که پزشک حجم زیادی از این شاخک‌ها را از بین ببرد احتمال بروز آبریزش بینی بعد عمل نیز افزایش خواهد یافت. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم جهت آسیب نرسیدن به شاخک‌های بینی، حتما قبل از جراحی از مهارت و تجربه پزشک خود مطمئن شوید.

آبریزش بینی بعد عمل

روش‌های درمان آبریزش بینی بعد عمل

پزشکان مصرف دارو برای کنترل آبریزش بینی را در لیست مراقبت‌های بعد جراحی بینی قرار داده‌اند زیرا بسیاری از افراد بلافاصله بعد از جراحی دچار آبریزش بینی می‌شوند. البته در صورت تشدید آبریزش بینی و طولانی‌تر شدن آن باز هم درمان دارویی برای بیمار انجام خواهد شد. در ادامه درباره داروها و قرص‌هایی که پزشک برای درمان و قطع شدن آبریزش بینی برای بیمار تجویز می‌کند را به شما معرفی خواهیم کرد.

استفاده از قرص سرماخوردگی

اشاره کردیم که یکی از دلایل آبریزش بینی، تورم مخاط بینی است. استفاده از قرص سرماخوردگی باعث انقباض رگ‌های خونی مخاط بینی می‌شود که نتیجه آن کاهش جریان خون در مخاط و در نهایت کاهش تورم مخاط بینی است. کاهش تورم به کاهش و درمان آبریزش بینی کمک بسزایی می‌کند. البته لازم است اشاره کنیم که برخی پزشکان به جای تجویز قرص سرماخوردگی، استفاده از قرص آنتی هیستامین را به بیماران خود توصیه می‌کنند.

استفاده از قطره رینوسالتین

از دیگر داروهایی که پزشک به منظور از بین بردن آبریزش بینی برای بیمار تجویز می‌کند، استفاده از قطره یا اسپری رینوسالتین است. این اسپری به رقیق کردن و حذف ترشحات غلیظ موجود در بینی کمک می‌کند.

علاوه‌بر این بینی شما پس از جراحی دچار خشکی می‌شود. این خشکی ممکن است در اثر سرما، رطوبت کم، آلرژی و… باشد. استفاده از این اسپری می‌تواند محیط بینی را به حدی مرطوب کند که غشای بینی هرچه سریع‌تر بهبود یابد و تورم‌های بینی نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین بروند.

مصرف قرص آناهیل

به احتمال زیاد شما نیز شنیده‌اید که بعد از جراحی بینی استفاده از آب آناناس در کاهش تورم‌ها و کبودی‌های استفاده از این قرص به کاهش هرچه سریع‌تر تورم بینی منجر می‌شود. از آن ‌جایی که تورم در بروز آبریزش بینی موثر است، مصرف قرص آناهیل به بهبود هرچه سریعتر آبریزش بینی منجر می‌شود.

آبریزش بینی بعد عمل

در نهایت چگونه می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن آبریزش بینی را متوقف کنیم؟

پیش‌تر درباره دلایل بروز آبریزش بینی بعد عمل صحبت کردیم و راه‌های درمان آن را نیز به شما معرفی کردیم اما مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از بروز این اتفاق، مراجعه به پزشک حاذق است. یک پزشک ماهر می‌تواند با استفاده از تجربه خود، بینی را به‌گونه‌ای جراحی کند که آسیبی به بافت بینی، شاخک‌های بینی و… وارد نشود و در نهایت بینی بیش از حد نرمال کوچک نشود. پیشنهاد ما به شما مراجعه به کلینیک جراحی بینی سه رخ است زیرا پزشکان این مجموعه همگی از تجربه و مهارت بالایی برخوردار هستند و باعث می‌شود بعد از جراحی با عوارض جدی و سختی روبه‌رو نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا