جراحی بینی

جراحی بینی شکسته شده و نکات مهم آن

درست است که اشکالات و ایرادات متعددی می‌تواند باعث شود شما به جراح بینی مراجعه کنید اما شکستگی بینی یکی از رایج‌ترین مشکلات است. از آن‌ جایی که بینی عضوی برآمده (بیرون زده) است، پس احتمال آسیب به آن نیز بیشتر از سایر اجزای صورت خواهد بود. انجام ورزش‌های رزمی، بوکس، ورزش‌های توپی مثل والیبال، بسکتبال، فوتبال و… احتمال آسیب به بینی را افزایش می‌دهند. علت شکستگی بینی چیست؟ عوارض و نشانه‌های بینی شکسته شده چیست؟ دوره نقاهت جراحی بینی شکسته شده چند روز است؟ در ادامه به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد.

علت شکستی بینی چیست؟

شکستگی بینی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دو مورد از مهم‌ترین این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  1. برخورد یک وسیله محکم یا تیز با بینی در حین دوییدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و…
  2. وارد شدن ضربه به بینی در حرکات و ورزش‌های رزمی

در چه شرایطی بعد از وارد شدن ضربه به بینی به پزشک مراجعه کنیم؟

شما زمانی باید به پزشک مراجعه کنید که احتمال دهید بینی شما شکسته است. به طور معمول شکستگی به شکلی است که برای رفع علائم و مشکلات آن به عمل جراحی نیاز است. به همین علت باید با ویژگی‌های بینی شکسته آشنا باشید. در ادامه مواردی که در صورت برخورد با آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید را بررسی خواهیم کرد.

1. مشکلات تنفسی

اگر بعد از وارد شدن ضربه به بینی حس کردید در تنفس خود (از حفره سمت چپ یا راست بینی) با مشکل مواجه شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید. البته لازم به ذکر است اگر این مشکل بعد از مدت زمان کوتاهی از بین رفت نیازی به مراجعه به پزشک نیست. در صورتی که مشکلات تنفسی شما طولانی مدت شد، توصیه می‌شود جهت درمان آن سریعا اقدام کنید.

2. تورم و کبودی بینی

مورد دیگری که در صورت مشاهده آن، احتمال شکستگی بینی وجود دارد، تورم و کبودی آنی است. اگر بعد از وارد شدن ضربه به بینی در کسری از ثانیه بینی شما به شدت ورم کرد و کبود شد، احتمال دارد بینی شما شکسته باشد و در چنین شرایطی باید به جراح مراجعه کنید.

3. بد شکل شدن بینی

در برخی موارد ممکن است ضربه‌ای که به بینی وارد می‌شود به حدی شدید باشد که ظاهر بینی دچار تغییراتی شود. در صورتی که بعد از ضربه شاهد تغییر فرم بینی، کج شدن و… بودید، احتمال شکستگی بینی وجود دارد. در چنین شرایطی برای جراحی بینی شکسته شده باید به پزشک رجوع کنید.

به صورت کلی زمانی که بینی از حالت نرمال خود خارج شود و به یک سمت متمایل شود پزشکان احتمال می‌دهند بینی شکسته است. البته توجه کنید که شکستگی بینی همواره از ظاهر آن مشخص نیست و در بعضی از مواقع بدون اینکه در فرم کلی بینی تغییری ایجاد شود، بینی شما شکسته است.

نحوه جراحی شکستگی بینی به چه صورت است؟

تکنیک‌های مختلفی برای جراحی بینی‌های شکسته شده وجود دارد. در ادامه دو مورد از تکنیک‌های جراحی بینی شکسته شده را به شما معرفی می‌کنیم.

عمل بینی شکسته شده به روش باز

انتخاب تکنیک جراحی به میزان شکستگی بینی بستگی دارد. زمانی که استخوان‌های زیادی شکسته شده باشند و برای ترمیم و قرار دادن این استخوان‌های در جای مناسب، نیاز به تغییرات زیادی باشد، پزشک این تکنیک را انتخاب خواهد کرد.

در این روش علاوه‌بر فاصله بین دو سوراخ‌های بینی، برش‌هایی در کناره‌های بینی (پره‌های بینی) نیز زده می‌شود. با ایجاد این برش‌ها پزشک می‌تواند مشکلات بینی شما را راحت‌تر از بین ببرد. البته توجه کنید که این روش به علت باقی ماندن جای بخیه بیشتر روی بینی در بین مراجعین روش پرطرفدار و محبوبی نیست.

عمل بینی شکسته شده به روش بسته

روش دیگری که پزشک از طریق آن بینی شما را جراحی می‌کند، عمل بینی شکسته شده به روش بسته است. در این روش میزان بخیه‌های روی بینی کمتر است و به همین علت در نهایت جای بخیه کمتری روی بینی مراجع باقی خواهد ماند.

عمل بینی بسته بیشتر برای بینی‌هایی که میزان شکستگی آن‌ها بسیار کم است قابل استفاده است. مدت زمان جراحی بینی به روش بسته از جراحی بینی به روش باز به مراتب بسیار کمتر است. این روش به علت باقی ماندن جای بخیه کمتر روی بینی از محبوبیت بالاتری برخوردار است.

آیا جراحی بینی شکسته شده و جراحی زیبایی بینی به صورت همزمان امکان‌پذیر است؟

یکی از پرتکرارترین سوالات مراجعین، عمل همزمان شکستگی بینی و جراحی زیبایی بینی است. اغلب پزشکان معتقدند بهتر است این دو عمل را به صورت همزمان انجام ندهید. پزشکان بر این باورند که جراحی زیبایی بینی، بهتر است با استخوان‌های سالم انجام شود و در صورتی که استخوان‌های بینی شما شکسته باشد، نتیجه نهایی جراحی بسیار خوش‌آیند نخواهد بود.

در جراحی بینی شکسته شده پزشک سعی دارد استخوان‌های خرد و جابه‌جا شده را به حالت اولیه برگرداند. این جراحی مدت زمان کوتاهی طول می‌کشد. اگر دوست دارید بینی شما در نهایت از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار باشد پیشنهاد می‌کنیم جراحی رینوپلاستی را به مدتی بعد موکول کنید.

برای دریافت بهترین نتیجه از جراحی بینی خود بهتر است حدود 6 ماه از عمل بینی شکسته شده گذشته باشد. در این مدت استخوان‌ها و بافت‌های بینی آمادگی لازم برای جراحی مجدد بینی را خواهند داشت.

دوره نقاهت جراحی بینی شکسته شده چند روز است؟

در مرحله اول توجه کنید که اگر پزشک تشخیص دهد که بینی شما شکسته و نیاز به عمل دارد باید 5 الی 7 روز را برای کاهش تورم بینی صبر کنید. سوال اینجاست که چرا باید برای جراحی بینی شکسته شده این بازه زمانی را صبر کرد؟ بینی پس از شکستن دچار تورم و التهاب می‌شود. به دلیل وجود این تورم، امکان مشاهده تمام ایرادات و جابه‌جایی‌های استخوان بینی وجود ندارد.

بعد از جراحی بینی نیز همانند جراحی‌های زیبایی بینی لازم است تا مدتی مراقبت بینی خود باشید و حتی از دست زدن به بینی بعد جراحی خودداری کنید. در ضمن حداقل 6 ماه از انجام فعالیت‌های سخت و شدید بپرهیزید. تا حدود یک سال نیز باید از وارد شدن ضربات محکم به بینی جلوگیری کنید.

آیا بیمه هزینه‌های جراحی بینی شکسته شده تقبل می‌کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بیمه‌ها هزینه‌ جراحی‌های درمانی را به عهده می‌گیرند. جراحی بینی‌های شکسته شده نیز به علت درمانی بودن شامل حال بیمه می‌شوند. البته توجه کنید که لازم است پیش از جراحی، پزشکان مرکز بیمه، درمانی بودن جراحی شما را تایید کنند. بسیاری از افراد دوست دارند هزینه کمتری را بابت جراحی بینی خود پرداخت کنند. با استفاده از کمک‌های بیمه می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

چگونه می‌توان به بهترین شکل بینی شکسته را جراحی کرد؟

روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای جراحی بینی وجود دارد اما اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از جراحی بینی دریافت کنید، باید در انتخاب پزشک خود دقت کنید. مراجعه به یک کلینیک خوب و معتبر مثل کلینیک سه رخ باعث می‌شود از نتیجه جراحی بینی خود رضایت کافی را داشته باشید. برای جراحی بینی‌های شکسته، مهارت پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. پزشکان و جراحان کلینیک زیبایی سه رخ، همگی از مهارت و تجربه بالایی برخوردار هستند. به همین علت پیش از جراحی، بینی شما را کامل بررسی می‌کنند و در نهایت مناسب‌ترین تکنیک جراحی را برای شما انتخاب خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا