اقدامات بعد از جراحی بینی

رژیم غذایی بعد جراحی بینی

جراحی بینی یکی از جراحی‌های رایج و پرطرفدار در کشور است. شاید این جراحی در دسته جراحی‌های راحت قرار داشته باشد اما دوره نقاهت آن بسیار مهم است. برخی از افراد بر این تصورند که رژیم غذایی بعد جراحی بینی بر نتیجه جراحی بینی تاثیری نخواهد داشت. این در حالی است که اگر بعد از جراحی بینی به یک رژیم خوب پایبند باشید، در نهایت می‌توانید دوره نقاهت راحت‌تر و کوتاه‌تری را سپری کنید. آیا می‌دانید مصرف چه غذاهایی بعد جراحی بینی ممنوع است؟ مصرف چه غذاهایی به بهبود هرچه سریعتر شما کمک می‌کند؟ افزایش آگاهی شما در این زمینه باعث می‌شود پیش از جراحی بتوانید با مشورت با پزشک خود، بهترین برنامه غذایی را دریافت کنید.

نکات مهم رژیم غذایی بعد جراحی بینی

رعایت یک رژیم غذایی سالم و مصرف غذاهای مغذی همواره مفید است و باعث افزایش سلامت شما می‌شود. علاوه‌بر این در زمان‌هایی که شما یک جراحی زیبایی انجام داده‌اید مثل جراحی بینی، لازم است کمی بیشتر مراقب سلامت جسمی خود باشید.

پس از جراحی بینی به علت تزریق داروی بیهوشی و همچنین به علت ایجاد برش‌هایی در بینی، بدن کمی ضعیف خواهد شد. یکی از راه‌های تقویت بنیه بدن و رهایی از کسلی و بی‌حالی آن، توجه به نوع تغذیه و رژیم غذایی بعد جراحی بینی است. برای راحتی بیشتر شما عزیزان، در ادامه دوره نقاهت پس از جراحی بینی را به بازه‌های زمانی مختلفی دسته‌بندی کردیم. در ادامه برای هر بازه نکات مهم تغذیه آن را بررسی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

24 ساعت پس از جراحی بینی

روز اول پس از جراحی بینی بسیار مهم است و بسیاری از پزشکان به 24 ساعت بعد جراحی بینی، دوره طلایی دوره نقاهت نیز می‌گویند. در این دوره باید حتما مطمئن باشید که غذایی که مصرف می‌کنید تاثیری روی نتیجه نهایی جراحی بینی شما نخواهند داشت و باعث بروز عارضه‌ای نخواهد شد.

برای مثال احتمالا شنیده‌اید که بعد از جراحی بینی به ویژه در 24 ساعت اولیه، میزان کبودی و ورم بینی بسیار زیاد است. در این دوره مصرف غذاهایی مثل پروتئین‌ها، کربوهیدارت‌ها و… به کاهش التهابات بینی شما کمک بسزایی می‌کند. در این زمان سعی کنید حتما بدن خود را هیدراته نگه دارید. در دوره نقاهت پس از جراحی بینی به ویژه در 24 ساعت اول سعی کنید به میزان لازم از آب، انواع آب‌میوه‌ها و… استفاده کنید.

به میزان تحرک فک خود توجه کنید

نکته‌ای که حتما باید به آن توجه کنید این است که تا زمان برداشت قالب بینی، بهتر است تمام غذاها را به صورت میکس شده مصرف کنید. جویدن غذا به صورت طولانی مدت باعث می‌شود تحرک فک شما زیاد باشد و در نهایت ممکن است فرم بینی شما تغییر کند.

یک الی دو هفته پس از جراحی بینی

لازم نیست بعد از جراحی بینی مدت زمان زیادی را به رژیم غذایی سفت و سخت پایبند باشید. بعد از رعایت مراقبت‌های دو هفته بعد از جراحی بینی می‌توانید رژیم غذایی نرمال و روتین خود را در پیش بگیرید. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که شرایط بدنی هر فرد با دیگری متفاوت است.

برخی از افراد ممکن است بعد از گذشت یک الی دو هفته به شرایط روتین برگردند اما برخی دیگر باید همچنان به نکات مراقبتی بعد جراحی بینی پایبند باشند. در برخی از موارد ممکن است لازم باشد به خوردن غذاهای نرم ادامه دهید تا آسیبی به بینی شما وارد نشود. در این دوره توجه کنید از خوردن غذاهای سفت و سخت مثل سیب، بلال و… خودداری کنید.

نکات مهم تغذیه بعد از جراحی بینی

مصرف برخی از خوراکی‌ها برای حفظ سلامت شما لازم است و مصرف برخی دیگر از خوراکی‌ها باعث طولانی‌تر شدن دوره نقاهت شما خواهد شد. در ادامه قصد داریم درباره مصرف انواع غذاها و خوراکی‌ها با شما صحبت کنیم.

مصرف فیبر را فراموش نکنید

یکی از مشکلاتی که بعد از جراحی بینی برای برخی از افراد رخ می‌دهد یبوست است. علت بروز یبوست بعد از جراحی بینی کاهش سطح فعالیت بدن و تاثیر برخی از داروهای تجویز شده توسط پزشک است. استفاده از غذاهای حاوی فیبر می‌تواند در برطرف شدن این مشکل کمک بسزایی به شما بکند.

سعی کنید در این دوره از میوه‌های بسیار نرم مثل توت، گلابی و… استفاده کنید. علاوه‌بر این لازم است بدانید که هویج یکی از منابع فیبر است اما از آن جایی که هویج نیاز به جویدن طولانی مدت دارد و سفت است، می‌توانید آن را به صورت آب‌پز استفاده کنید.

غذاهای حاوی پروتئنی را در روتین غذایی خود قرار دهید

یکی از چالش‌های مهم بعد از جراحی بینی، از بین رفتن جای بخیه جراحی بینی و بهبود هرچه سریعتر زخم‌های داخل و روی بینی است. پزشکان توصیه می‌کنند در رژیم غذایی بعد جراحی بینی خود حتما خوراکی‌های حاوی پروتئین را بگنجانید. غذاهایی از قبیل مرغ، گوشت، بوقلمون، غذاهای دریایی و… منبعی غنی از پروتئین هستند. مصرف این غذاها به بهبود زخم‌ها و بخیه‌های ببینی شما کمک بسزایی خواهد کرد. علاوه‌بر بهبود زخم‌ها، مصرف پروتئین باعث می‌شود بنیه شما قوی‌تر شود و بی‌حالی و کسلی بعد از جراحی بینی زودتر از بین برود.

رژیم غذایی بعد جراحی بینی

خوراکی‌های ضد التهاب مصرف کنید

برای کاهش میزان تورم و التهاب بینی و صورت بعد از جراحی بینی، می‌توانید از خوراکی‌های ضد التهاب استفاده کنید. همان‌طور که از نام این غذاها پیداست، مصرف این دسته از خوراکی‌ها باعث می‌شود التهاب بینی شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین برود. خوراکی‌های ضد التهاب شامل ماهی‌های چرب، آووکادو، شکلات تلخ، چای سبز، گوجه فرنگی، انگور، توت فرنگی، بلوبری و… می‌شوند.

البته توجه کنید که بهبود عوارض جراحی بینی (تورم، التهاب، کبودی و…) نیاز به زمان دارد. درست است که مصرف این غذاها و خوراکی‌ها به روند درمان این عوارض سرعت می‌بخشد اما بهترین راه برای بهبود کامل صبوری است.

نوشیدنی‌های مفید بعد از جراحی بینی

پیش‌تر اشاره کردیم که سعی کنید در روزها و هفته‌های اول بدن خود را هیدراته نگه دارید. علاوه‌بر مصرف آب، استفاده از آب‌میوه‌هایی مثل آب آناناس و آب کرفس می‌تواند علاوه‌بر هیدراته نگه داشتن بدن شما، در کاهش ورم و کبودی بعد جراحی بینی موثر باشند. حتما سعی کنید از آب‌میوه‌های تازه استفاده کنید و اجازه ندهید آب‌میوه برای مدت زیادی در محیط قرار بگیرد. علاوه‌بر این سعی کنید مصرف آب‌میوه‌های اسیدی مثل آب پرتقال را به حداقل برسانید. این نوع آب‌میوه‌ها باعث بروز اختلال در دستگاه گوارش شما می‌شوند. در آخر لازم است بگوییم که تاثیر آب‌میوه‌های طبیعی بسیار بیشتر از آب‌میوه‌های صنعتی است.

رژیم غذایی بعد جراحی بینی

در نهایت چگونه می‌توانیم بهترین رژیم غذایی را دریافت کنیم؟

با استفاده از نکاتی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم می‌توانید اطلاعات زیادی را درباره رژیم غذایی قبل جراحی بینی و بعد از آن به دست آورید. اگر دوست دارید به صورت اختصاصی یک رژِیم دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای جراحی بینی خود کلینیک زیبایی سه رخ را انتخاب کنید. پزشکان این مجموعه پیش از جراحی بینی، جلسات مشاوره‌ای را برای شما برگزار می‌کند. در این جلسات درباره تمام این مسائل، خوراکی‌های مفید و مضر و… نیز با شما صحبت می‌کنند. پس از جراحی نیز، جراحان این مجموعه شرایط بدنی و وضعیت بینی شما را معاینه می‌کنند و با توجه به آن درباره بهترین رژیم غذایی با شما صحبت می‌کنند. با این کار در نهایت علاوه‌بر این که از نتیجه نهایی جراحی خود رضایت خواهید داشت، دوره نقاهت آسان و راحتی را نیز سپری خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا