جراحی بینی

استئوتومی در جراحی بینی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا تا به حال نام استئوتومی در جراحی بینی را شنیده‌اید؟ جراحی بینی تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی دارد. بعضی از افراد در پل بینی خود، قوز دارند. بسیاری از افراد برای برطرف کردن قوز بینی خود به پزشک مراجعه می‌کنند. در برخی از موارد ممکن است بعد از برطرف کردن قوز بینی، ظاهر بینی حالتی پهن به خود بگیرد. برای برطرف کردن پهنی بینی، پزشکان از استئوتومی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت در جراحی استئوتومی بخشی از استخوان بینی را برش می‌دهند و از بینی خارج می‌کنند. آیا جراحی استئوتومی انواع متفاوتی دارد؟ تفاوت استئوتومی با جراحی بینی معمولی (رینوپلاستی) چیست؟ در ادامه درباره تمام این موارد صحبت خواهیم کرد.

اسئوتومی در جراحی بینی

انواع استئوتومی در جراحی بینی چیست؟

یکی از نکاتی که حتما باید پیش از جراحی بینی به آن توجه کنید، شرکت در جلسات مشاوره‌ای است که قبل از جراحی بینی برگزار می‌شود. در این جلسات پزشک به صورت کامل بینی شما بررسی می‌کند و در نهایت مناسب‌ترین تکنیک جراحی را برای شما انتخاب خواهد کرد. جراحی استئوتومی نیز انواع مختلفی دارد که جراح بعد از بررسی بینی شما یکی از انواع آن را انتخاب خواهد کرد. در ادامه انواع استئوتومی را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. استئوتومی مدیال

این روش برای باریک‌تر کردن و کوچک کردن بینی و هم‌چنین برطرف کردن بد شکلی‌های بینی مفید است.

2. استئوتومی اکسترنال

این روش یکی از روش‌های کاربردی و بی‌خطر است. استئوتومی اکسترنال به کاهش تخریب مجاری عبوری هوا و دیواره لترال کمک می‌کند. بعد از کوچک کردن بینی از طریق این روش، مراجع با مشکلات تنفسی و گرفتگی بینی مواجه نخواهد شد.

3. استئوتومی معکوس

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در استئوتومی قرار است از پهنای بینی مراجع کاسته شود. این در حالی است که در برخی از مواقع لازم است به پهنای بینی مراجع اضافه شود که به این کار اصطلاحا استئوتومی معکوس گفته می‌شود.

4. استئوتومی لترال

در روش استئوتومی اکسترنال گفتیم که به دیواره لترال هیچ آسیبی وارد نخواهد شد. استئوتومی لترال برعکش روش قبلی است. در این روش پزک شکستگی‌های کوچکی را روی بینی مراجع ایجاد می‌کند. به کمک این شکستگی‌ها جراح می‌تواند به حجم بینی مراجع اضافه کند و آن را باریک‌تر کند.

اسئوتومی در جراحی بینی

نحوه جراحی استئوتومی چگونه است؟

برای انجام این جراحی نیز همانند سایر جراحی‌های بینی لازم است در ابتدا مراجع به صورت کامل بیهوش شود. پس از آن پزشک از ابزاری به نام اوستئوتوم استفاده می‌کند. اوستئوتوم ابزاری است که پزشک به کمک آن شکستگی‌ کوچکی روی بینی مراجع ایجاد می‌کند.

بعد از این کار، جراح استخوان‌های بریده شده را در موقعیت مناسب قرار می‌دهد و و سپس تمام برش‌های ایجاد شده را می‌بندد. در نهایت برای جابه‌حا نشدن استخوان‌ها، اسپیلت بینی را روی بینی قرار می‌دهد و به این ترتیب مراحل جراحی بینی به پایان می‌رسد.

چرا در استئوتومی جراحی بینی، استخوان بینی شکسته می‌شود؟

یکی از سوالاتی که همواره تعداد زیادی از مراجعین از جراحان می‌پرسند، علت شکستن استخوان بینی در جراحی به این روش است. شکستن استخوان بینی باعث بروز ترس از عمل بینی در برخی از افراد می‌شود و حتی ممکن است به خاطر این ترس از جراحی بینی منصرف شوند.

شاید به صورت کلی گفته شود در استئوتومی استخوان بینی شکسته می‌شود اما در واقعیت چنین اتفاقی نمی‌افتد. در این روش پزشک یک برش بسیار دقیق را روی استخوان بینی ایجاد می‌کند تا بتواند به کمک آن برش، استخوان بینی را صاف یا باریک کند.

این برش بسیار دقیق و کوچک است و با تصور شما از شکستن استخوان بینی بسیار تفاوت دارد. استئوتومی یکی از دقیق‌ترین روش‌ها و تکنیک‌های جراحی بینی محسوب می‌شود. البته توجه کنید مهارت پزشک در انجام این جراحی بسیار مهم است و نباید از آن غافل شوید.

اسئوتومی در جراحی بینی

مراقبت‌ها و نکات مهم قبل از استئوتومی در جراحی بینی

اگر دوست دارید بهترین نتیجه را از جراحی بینی خود بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم به نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم توجه کنید. رعایت این نکات مراقبتی باعث می‌شود در نهایت دوره نقاهت آسان و راحتی را نیز پشت سر بگذارید. این نکات مراقبتی شامل موارد زیر می‌شود.

  • عدم مصرف داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن، برخی مکمل‌های گیاهی و…
  • عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی
  • متوقف کردن استعمال دخانیات
  • توجه به رژیم غذایی (تقویت بدن و استفاده از خوراکی‌ها و غذاهای مفید)
  • تقویت عضلات و بنیه بدن (ورزش کردن)
  • انتخاب پزشک و کلینیک مناسب و مجهز
  • انجام آزمایش‌های تجویز شده توسط پزشک

رعایت تمام این نکات باعث افزایش رضایت شما از نتیجه نهایی جراحی بینی خواهد شد.

تفاوت بین جراحی استئوتومی و رینوپلاستی چیست؟

در رینوپلاستی، تغییراتی که روی بینی ایجاد می‌شود بسیار وسیع‌تر و اساسی‌تر است. حین رینوپلاستی، اندازه بینی، زوایای بینی و… در صورت نیاز همگی دچار تغییر می‌شوند. برای بینی‌هایی که ایرادات آن‌ها بسیار زیاد است و نیاز به تغییرات بیشتری دارند، رینوپلاستی پیشنهاد می‌شود.

این در حالی است که در استئوتومی، موقعیت استخوان‌های بینی تا حدودی تغییر می‌کند و استخوان‌ها در جای درست خود قرار می‌گیرند. شاید سوالی که ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده این است که از کجا باید متوجه شویم کدام روش برای اصلاح فرم بینی من مناسب‌تر است؟

در ابتدا باید بگوییم که بهتر است این کار را به عهده پزشک خود قرار دهید. یک پزشک باتجربه با معاینه بینی شما می‌تواند در نهایت بهترین روش را برای جراحی شما انتخاب کند. به صورت کلی می‌توان گفت اگر شما با یک بینی شکسته مواجه هستید، استئوتومی بهترین راه برای شما خواهد بود.

علاوه‌بر این برای درمان قوزهای بزرگ روی بینی و همچنین برای باریک کردن بینی‌های پهن می‌توان از این روش استفاده کرد.

اسئوتومی در جراحی بینی

آیا جراحی استئوتومی درد دارد؟

در حین جراحی که به علت تزریق داروهای بیهوشی شما هیچ‌گونه دردی را احساس نخواهید کرد. پس از جراحی بینی نیز احساس درد ملایم رو به متوسط طبیعی است و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. پزشکان برای کاهش درد شما، قرص‌ها و داروهای مسکنی را برای شما تجویز می‌کنند. توجه کنید از آن جایی که برخی از داروهای مسکن ضد انعقاد خون نیز هستند، بدون مشورت با پزشک از هیچ دارو و قرص مسکنی استفاده نکنید.

عوارض استئوتومی در جراحی بینی

احتمال درگیری با تمام عوارض و خطراتی که ممکن است بعد از رینوپلاستی به آن مبتلا شوید، در استئوتومی نیز وجود دارد. این عوارض شامل موارد زیر می‌شود:

  • عفونت
  • کاهش حس بویایی
  • بروز مشکلات تنفسی
  • باقی ماندن جای زخم روی بینی
  • درگیری با عوارض بیهوشی
  • سوراخ شدن سپتوم
  • سنگینی بینی بعد جراحی

و… همگی از عوارضی هستند که ممکن است بعد از استئوتومی با آن مواجه شوید. البته اگر در انتخاب پزشک خود نهایت دقت و صبوری را به خرج دهید، احتمال بروز این عوارض نیز به حداقل می‌رسد.

در نهایت چگونه می‌توان از استئوتومی در جراحی بینی بهترین نتیجه را گرفت؟

پیش‌تر اشاره کردیم که یکی از مهم‌ترین نکات در دریافت بهترین نتیجه از جراحی، انتخاب پزشک و کلینیک مناسب است. با جست‌وجو در اینترنت و گفت‌وگو با افرادی که تجربه جراحی بینی داشته‌اند، می‌توانید کلینیک و پزشک خوب و مناسبی پیدا کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم برای جراحی بینی خود به کلینیک زیبایی سه رخ مراجعه کنید. این مجموعه از کادری حاذق و باتجربه استفاده کرده است. مراجعه به این کلینیک باعث می‌شود بهترین پزشکان و جراحان بینی شما را معاینه کنند و در نهایت بهترین تکنیک جراحی را برای شما انتخاب کنند. اگر دوست دارید از نتیجه بینی خود رضایت کافی داشته باشید و دوره نقاهت راحتی را سپری کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مجموعه را برای جراحی انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا