جراحی بینی

حاملگی و عمل بینی و ۷ نکته کاربردی!

عمل بینی؛ عمل راحتی است و در لیست جراحی‌های بدون چالش قرار داد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا حاملگی و عمل بینی به طور همزمان امکان‌پذیر است؟ در مورد این سوال باید بگوییم خیر. حتما پیش از جراحی بینی آزمایش بارداری نیز برای بانوان تجویز می‌شود که در صورت مثبت بودن آن، جراحی لغو خواهد شد. درست است که حاملگی و جراحی بینی امکان‌پذیر نیست اما نکات مهمی درمورد حاملگی قبل و بعد جراحی بینی نیز وجود دارد. در صورتی که بانوان قصد دارند بهترین نتیجه را از جراحی بینی خود بگیرند، لازم است با دقت به این نکات مراقبتی توجه کنند. در ادامه 7 نکته درباره عمل جراحی بینی و بارداری را بررسی خواهیم کرد.

1. فاصله زمانی مناسب بین حاملگی و عمل بینی

برخی از بانوان وجود دارند که دوست دارند بعد از زایمان و گذراندن پروسه حاملگی، بینی خود را جراحی کنند. آیا برای این افراد نیز محدودیت‌هایی وجود دارد؟ یکی از نکات مهمی که حتما باید به آن توجه کنید، فاصله زمانی مناسب بین بارداری و زایمان و جراحی بینی است. این مورد از آنجایی از اهمیت بالایی برخوردار است که بعد از زایمان، شاهد تورم و افزایش وزن بدن هستیم و به همین علت فرم بینی بزرگتر از حالت نرمال آن خواهد بود.

حاملگی و عمل بینی

جراحی بینی بعد از زایمان

تقریبا می‌توان گفت دو ماه بعد از زایمان، زمان مناسبی برای جراحی بینی خواهد بود. البته توجه کنید هر چقدر تورم بدن شما بیشتر از بین رفته باشد، آمادگی جسمانی شما در حد مناسبی باشد و به طور کل شرایط پایداری داشته باشید، برای جراحی بینی بهتر خواهد بود. به همین علت نمی‌توان گفت این فاصله دو ماهه برای تمام افراد مناسب است. هر فرد باید به توجه به شرایط بدنی خود و همچنین با توجه به نظر پزشک جراح، بهترین زمان را انتخاب کند.

جراحی بینی قبل از حاملگی

دسته دیگری افرادی هستند که بینی خود را جراحی کرده‌اند و قصد بارداری و زایمان دارند. توجه کنید که همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، حاملگی و عمل بینی به صورت همزمان بسیار خطرناک است و هیچ یک از پزشکان این کار را قبول نخواهند کرد. نکته‌ای که الان قصد داریم آن را بررسی کنیم حاملگی بعد از جراحی بینی است.

اولین چیزی که باید بدانید این است که در حین بارداری، بدن شما ورم خواهد کرد و وزن شما نیز افزایش خواهد یافت. بعد از جراحی بینی نیز، تا حدود یک سال شاهد افزایش وزن خواهیم بود. به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند برای بارداری و حاملگی اجازه دهید یک سال از جراحی بینی شما بگذرد تا به صورت کامل ورم بینی شما برطرف شده باشد. البته توجه کنید که این زمان یک ساله بهترین و ایده‌آل‌ترین زمان ممکن است. شما می‌توانید از دو ماه بعد جراحی بینی نیز اقدام به بارداری کنید اما قطعا تغییرات فرم بینی را به شکل واضح‌تری مشاهده خواهید کرد.

حاملگی و عمل بینی

2. افتادگی بینی بعد از حاملگی

برخی از بانوان نگران این موضوع هستند که اگر بعد از جراحی بینی باردار شوند آیا امکان افتادگی بینی آن‌ها و تغییر زاویه نوک بینی تا لب وجود دارد یا خیر. باید بگوییم که در صورتی که اجازه دهید زمان مناسب از جراحی بینی بگذرد و بعد از آن باردار شوید، خیر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. در این شرایط بینی شما مانند سایر افراد تنها در طول دوره زایمان ورم خواهد کرد و پس از آن نیز برطرف خواهد شد.

3. عمل بینی در دوران شیردهی

شیردهی و عمل جراحی بینی هیچ تداخلی با یکدیگر نخواهند داشت. افرادی که قصد دارند بعد از زایمان، بینی خود را جراحی کنند باید بدانند که تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنند این است که بعد از جراحی بینی تا 24 ساعت نباید به فرزند خود شیر دهند. تا حدود 24 ساعت بعد جراحی بینی، هنوز داروهای بیهوشی عمل بینی در بدن وجود دارند و به صورت کامل دفع نشده‌اند و شیردهی در این زمان باعث خواب‌آلودگی نوزاد خواهد شد. بعد از گذشت 1 روز، هیچ مانعی برای شیردهی به نوزاد وجود نخواهد داشت.

‏4. تاثیر بارداری بر فرم بینی

از دیگر دغدغه بانوان، تغییر فرم بینی بعد از بارداری است. به صورت کلی باید بگوییم که بارداری و زایمان روی فرم کلی بینی تاثیری نخواهد داشت و باعث تغییر آن نمی‌شود. برای مثال این امکان وجود ندارد که پس حاملگی و عمل بینی شاهد انحراف بینی، بزرگ‌تر شدن بینی و… باشیم. در این دوران مثل تمام افراد دیگر بینی کمی ورم خواهد کرد که این موضوع نرمال است و بعد از گذشت مدتی این تورم نیز از بین خواهد رفت.

حاملگی و عمل بینی

5. اقدامات مهم قبل از عمل بینی در دوران شیردهی

اگر بخواهیم به طور کلی بررسی کنیم انتخاب پزشک و کلینیک مناسب، توجه به تغذیه، انجام آزمایش‌های گوناگون، خرید وسایل مورد نیاز قبل از جراحی بینی، جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی و… در تمام جراحی‌های بینی یکسان است و تفاوتی ندارد قبل از بارداری می‌خواهید بینی خود را جراحی کنید و یا بعد از زایمان قصد انجام این کار را دارید.

نکات مهمی که شاید برخی از بانوان به آن توجه نکنند این است که حتما تست برداری را پیش از جراحی بینی انجام دهند. اگر در دوران شیردهی هستید بعد از جراحی بینی تا 24 ساعت به نوزاد خود شیر ندهید. از آن جایی که بارداری و جراحی بینی هر دو باعث تورم بینی می‌شوند، سعی کنید مصرف خوراکی‌هایی مثل آب آناناس، آب کرفس و… را افزایش دهید و از مصرف دخانیات و الکل پرهیز کنید تا این ورم حداقلی باشد.

6. مراقبت های خاص در دوران جراحی بینی بعد از زایمان

اگر در دسته افرادی هستید که بعد از زایمان قصد دارید بینی خود را جراحی کنید باید به این نکته دقت کنید که موقعیت شما نسبت به سایر افراد کمی خاص‌تر است. وارد شدن ضربه به بینی یکی از مواردی است که در روزهای اول آسیب زیادی به بینی وارد می‌کند. به همین علت سعی کنید پس از جراحی بینی به ویژه در روزهای اول مراقبت باشید کودکتان ناخواسته به بینی شما آسیبی وارد نکند. اگر برایتان مقدور است از دیگران برای نگهداری کودک خود کمک بخواهید.

حاملگی و عمل بینی

7. بعد از جراحی بینی، سزارین بهتر است یا زایمان طبیعی؟

بانوان باردار کاندید مناسبی برای جراحی بینی نیستند. افرادی که این سوال برایشان پیش می‌آید با فاصله زمانی قبل از بارداری بینی خود را جراحی کرده‌اند. نوع زایمان بستگی به شرایط بدنی مادر و خواسته خود او و در نهایت بستگی به صلاح‌دید پزشک دارد. نوع زایمان تاثیری در فرم بینی نخواهد داشت و انتخاب هر روش زایمان باعث افزایش یا کاهش میزان عوارض جراحی بینی نخواهد شد.

در نهایت چگونه می‌توانیم از عوارض حاملگی و عمل بینی خود کم کنیم؟

نکاتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم همگی باعث می‌شود بهترین تصمیم را در مورد حاملگی و زمان مناسب برای جراحی بینی خود بگیرید. بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم به شما بکنیم این است که در ابتدا سعی کنید ماهرترین و کاربلدترین پزشک را به همراه یک کلینیک خوب و معتبر پیدا کنید. پیدا کردن این دو فاکتور باعث می‌شود بتوانید بهترین تصمیم‌ها را در مورد جراحی خود بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم برای جراحی بینی کلینیک زیبایی سه رخ را انتخاب کنید. پزشکان و جراحان این مجموعه، شرایط بدنی شما را به دقت بررسی می‌کنند و در جلسات مشاوره‌ای که پیش از جراحی برگزار می‌کنند، درباره تمام نکات مراقبتی که لازم است در مورد حاملگی و عمل بینی بدانید با شما گفت‌وگو خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا