اقدامات بعد از جراحی بینی

جای بخیه جراحی بینی و تمام نکات مهم آن

برای انجام جراحی بینی و تغییر فرم آن نیاز است پزشک در ابتدا برش‌هایی را روی بینی شما ایجاد کند. نوع و وسعت این برش‌ها به تکنیک جراحی بستگی دارد. بعد از اعمال تغییرات در بینی، برش‌ها از طریق بخیه‌هایی جمع می‌شوند. یکی از مواردی که باعث ایجاد استرس و نگرانی در برخی از افراد می‌شود، جای بخیه جراحی بینی است. آیا این بخیه‌ها دائمی هستند؟ بعد از چه مدت جای بخیه جراحی بینی از بین خواهد رفت؟ چه عواملی باعث باقی ماندن جای بخیه‌ها می‌شود؟ راه‌کارهای از بین بردن جای بخیه چیست؟ این‌ها همه سوالات مهمی است که ذهن بسیاری از مراجعین را به خود مشغول کرده است.

انواع بخیه در تکنیک‌های جراحی مختلف

پزشک بنابر فرم بینی شما، تکنیک مناسب را برای جراحی بینی انتخاب خواهد کرد. جراحی‌های بینی به دو روش باز و بسته انجام می‌شوند. در ادامه این دو روش را به همراه میزان بخیه‌ آن‌ها به شما معرفی خواهیم کرد.

بخیه جراحی بینی به روش بسته

در این روش، پزشک برشی را در فاصله بین دو سوراخ بینی می‌زند. در این تکنیک هیچ برشی در قسمت خارجی بینی اعمال نخواهد شد. به علت باقی نماندن جای بخیه زیاد روی بینی، روش بسته در دسته تکنیک‌های جراحی پرطرفدار قرار دارد. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مهارت پزشک در انجام جراحی به این روش بسیار مهم است.

نوشته های مشابه

در جراحی بینی به روش بسته، دسترسی پزشک به قسمت‌های مختلف بینی بسیار محدود است. به همین علت در صورتی که پزشک از تجربه بالایی برخوردار نباشد، نمی‌تواند به بهترین شکل ممکن بینی شما را جراحی کند.

جای بخیه بعد جراحی بینی

بخیه جراحی بینی به روش باز

در جراحی بینی به روش باز، علاوه‌بر برشی که در قسمت فاصله بین سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شود، در پره‌های بینی نیز برش‌هایی ایجاد خواهد شد. در این روش پزشک می‌تواند به راحتی به نقاط مختلف بینی دسترسی داشته باشد و در نهایت راحت‌تر بینی را به فرم دلخواه مراجع جراحی کند.

توجه کنید در روش باز میزان بخیه‌هایی که در پایان روی بینی ایجاد می‌شود بیشتر از جراحی بینی به روش‌های دیگر خواهد بود.

علت باقی ماندن جای بخیه جراحی بینی چیست؟

تا به الان روشی جایگزین بخیه زدن روی بینی ابداع نشده و همچنان همه پزشکان از این روش برای بستن برش‌های ایجاد شده حین جراحی استفاده می‌کنند. سوالی که پیش می‌آید این است که علت باقی ماندن جای بخیه روی بینی چیست؟ موارد و عوامل مختلفی روی این موضوع موثر هستند که در ادامه آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

مهارت کم پزشک در جراحی بینی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که همواره باید به آن توجه کنید، انتخاب پزشک و جراح حاذق و باتجربه است. در صورتی که پزشک از مهارت بالایی برخوردار نباشد بخیه‌ها را به‌گونه‌ای روی بینی می‌زند که بیشتر قابل مشاهده باشد.

جای بخیه بعد جراحی بینی

نوع پوست مراجع

نوع پوست شما در میزان باقی ماندن جای بخیه جراحی بینی موثر است. افرادی که پوست بینی آن‌ها ضخیم‌تر است، امکان باقی ماندن جای بخیه روی بینی آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود. علاوه‌بر این در سنین بالاتر میزان کلاژن پوست مراجع کاهش می‌یابد و ترمیم جای زخم و بخیه‌های بینی روند کندی را در پیش می‌گیرد.

قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور آفتاب

یکی از نکاتی که پیشنهاد می‌شود حتما پس از جراحی بینی به آن توجه کنید، مدت زمان قرارگیری زیر نور آفتاب است. اگر مدت زمان زیادی را زیر نور آفتاب قرار بگیرید، علاوه‌بر تیره شدن پوست و افزایش تورم بینی، شاهد باقی ماندن جای بخیه‌ها روی بینی نیز خواهید بود.

جنس نخ بخیه

نوع و جنس بخیه از دیگر عوامل موثر در باقی ماندن جای بخیه جراحی بینی است. بخیه‌های مورد استفاده در جراحی بینی در دو دسته بخیه‌های جذبی و غیرجذبی قرار دارند. بخیه‌های جذبی معمولا بعد از گذشت 7 الی 10 روز و در برخی موارد نادر با توجه به جنس بخیه تا سه ماه بعد از جراحی از بین می‌روند.

این در حالی است که بخیه‌های غیرجذبی را باید بعد از برداشتن آتل بینی، بکشید. برای این کار باید حدود 5 الی 10 روز بعد جراحی، به پزشک خود مراجعه کنید تا بخیه‌های بینی شما را بکشند. در انواع غیر جذبی احتمال باقی‌ماندن جای بخیه‌ها بیشتر خواهد بود.

استعمال دخانیات بعد جراحی بینی

استفاده از سیگار و قلیان بعد جراحی بینی باعث بروز اختلال در روند خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی در بدن می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود ترمیم جای بخیه و زخم‌های بینی با کندی پیش برود و مدت زمان بیشتری را تحت عنوان دوره نقاهت سپری کنید.

راه‌کارهای از بین بردن جای بخیه جراحی بینی

پیش‌تر با عوامل موثر بر باقی ماندن جای بخیه روی بینی آشنا شدید. احتمالا شما نیز شنیده‌اید که دوره نقاهت پس از جراحی بینی، بسیار مهم است. در ادامه قصد داریم راه‌کارهایی را به شما معرفی کنیم که با رعایت کردن آن می‌توانید در بهبود هرچه سریعتر بخیه‌ها موثر باشید.

جای بخیه بعد جراحی بینی

استفاده از پمادهای تجویز شده

پزشکان بعد از جراحی بینی انواع مختلفی از پمادها را برای شما تجویز می‌کنند. این پمادها حاوی ویتامین‌های A و D و همچنین حاوی زینک اکساید هستند. وجود این آیتم‌ها در پماد به تحرک بیشتر سلول‌های پوستی منجر می‌شود. سعی کنید حتما از این پمادها به مقدار لازم استفاده کنید تا هرچه سریعتر جای بخیه‌های بینی شما از بین برود.‌

تمیز نگه داشتن بخیه‌ها

یکی از مهم‌ترین مواردی که حتما باید به آن توجه کنید، تمیز نگه داشتن بینی و جلوگیری از ابتلا به عفونت است. توجه کنید که در هفته‌های اول پس از جراحی بینی باید بینی خود را با سرم‌های شست‌وشوی مخصوص بشویید.

بعد از آن بینی را به خوبی خشک کنید و از پماد تتراسایکلین استفاده کنید. توجه کنید به هیچ عنوان نباید چسب بینی شما خیس باشد. در صورتی که احساس کردید کمی چسب بینی شما مرطوب است، آن را عوض کنید.

ماساژ دادن بینی

یکی از راه‌های بهبود هرچه سریعتر جای زخم و بخیه‌های روی بینی، ماساژ بینی است. البته توجه کنید که این ماساژ بینی باید به صورت کاملا اصولی باشد زیرا در صورتی که به شکل اشتباه بینی را ماساژ دهید و فشار زیادی به آن وارد کنید در نهایت ممکن است با تغییر فرم بینی مواجه شوید.

ماساژ دادن بینی باعث می‌شود تا بافت فیبری و کلاژنی تولید شده کمی ضعیف‌تر شود. علاوه‌بر این ماساژ دادن به افزایش جریان خون و جلوگیری از جمع شدن مایعات داخلی بینی کمک بسزایی می‌کند.

جای بخیه بعد جراحی بینی

در چه صورتی به پزشک خود مراجعه کنیم؟

در اغلب موارد بخیه‌های بینی بعد ازگذشت حدود 2 هفته بهبود می‌یابند. با این حال شما باید پس از جراحی به علائم و نشانه‌هایی مثل افزایش تورم بینی، عفونت و… نیز توجه کنید. در صورت بروز چنین علائمی و با عدم بهبود بینی بعد از گذشت حدود دو هفته، به پزشک خود مراجعه کنید.

چگونه در کوتاه‌ترین زمان ممکن از شر جای بخیه جراحی بینی خلاص شویم؟

پیش‌تر درباره راه‌کارها و عوامل موثر در باقی ماندن جای بخیه جراحی بینی با شما صحبت کردیم. گفتیم یکی از مهم‌ترین عوامل باقی ماندن جای بخیه روی بینی، عدم مهارت پزشک است. اگر برای جراحی بینی خود یک پزشک خوب و ماهر را انتخاب کنید، در نهایت با این مشکل مواجه نخواهید شد. پیشنهاد ما به شما مراجعه به کلینیک زیبایی سه رخ است. این مجموعه با استفاده از کادری مجرب و همچنین با استفاده از وسایل مرغوب و درجه یک (نخ بخیه خوب)، در کاهش احتمال باقی ماندن جای بخیه روی بینی شما بسیار موثر است. به این ترتیب شما دوره نقاهت آسان و بدون چالشی را سپری خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا