جراحی بینی

تاثیر چاقی و لاغری بر عمل بینی

بسیاری از افراد دوست دارند از طریق جراحی بینی، مشکلات و عیوب بینی خود را اصلاح کنند و در نهایت به ظاهر دلخواه خود برسند. برخی از افراد دوست دارند بعد از جراحی بینی، به وزن ایده‌آل خود برسند که این کار با گرفتن رژیم‌های غذایی کاهش یا افزایش وزن میسر می‌شود. دغدغه بسیاری از این افراد این است که تاثیر چاقی و لاغری بر عمل بینی به چه صورت است؟ آیا ممکن است فرم بینی بعد از تغییر وزن به هم بخورد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت علمی به این دغدغه‌ها پاسخ دهیم.

آیا چاقی و لاغری به صورت مستقیم روی نتیجه بینی تاثیر می‌گذارد؟

در ابتدا لازم است این نکته را به شما بگوییم که چاقی یا لاغری به صورت مستقیم با کم یا زیاد شدن سلول‌های چربی در بدن ارتباط دارد. افرادی که بینی آن‌ها استخوانی است، یعنی بخش زیادی از بینی آن‌ها از استخوان و غضروف تشکیل شده است. در چنین افرادی، افزایش یا کاهش وزن به صورت مستقیم روی فرم بینی تاثیری نخواهد داشت.

افرادی که بینی آن‌ها در دسته بینی گوشتی قرار دارد، ممکن است کاهش یا افزایش وزن، به مقدار خیلی کمی روی فرم بینی تاثیر بگذارد. البته توجه کنید در این افراد نیز حجم چربی و عضلات داخل بینی به حدی زیاد نیست که تغییر وزن تاثیر زیادی در فرم آن داشته باشد. در ادامه درباره تاثیر غیرمستقیم چاقی و لاغری روی فرم بینی  و عمل آن صحبت خواهیم کرد.

تاثیر چاقی و لاغری بر عمل بینی

تاثیر چاقی بعد از عمل بینی

اگر بعد از جراحی بینی دچار چاقی شدید شوید و وزن شما به یکباره مقدار زیادی افزایش یابد، تناسب بینی و صورت شما به هم می‌ریزد. پزشکان پیش از جراحی، تمام شرایط صورت شما را بررسی می‌کنند و در نهایت مناسب‌ترین فرم بینی را برای شما انتخاب می‌کنند.

در واقع یکی از مسائلی که پزشک پیش از جراحی به آن دقت می‌کند، تناسب بینی با فرم صورت شماست. قوانین و معیارهای مختلفی در دنیا وجود دارد که پزشکان با توجه به آن بینی شما را جراحی می‌کنند. در صورت افزایش وزن شما، شاید فرم کلی بینی تغییر نکند اما تناسب صورت و بینی از بین خواهد رفت.

چاقی باعث افزایش حجم غبغب، چانه، لپ و… می‌شود و در نهایت بینی شما با صورتتان هم‌خوانی و تناسب نخواهد داشت.

تاثیر لاغری بعد از عمل بینی

در اکثر موارد لاغری باعث زیباتر شدن چهره شما می‌شود. در صورتی که در این لاغری چربی‌های اضافی غبغب، چانه و لپ‌ها از بین برود باعث می‌شود از زاویه نیم‌رخ چهره‌ شما زاویه‌دارتر و زیباتر به نظر برسد.

لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر در معیارهای زیباشناسی، ظاهر استخوانی و زاویه‌دار در دسته لیست موارد جذاب قرار دارد. البته توجه کنید که این لاغری نیز حدی دارد در صورتی که بعد از جراحی بینی بیش از حد وزن شما کاهش یابد، ممکن است باعث شود بینی شما بزرگتر از حد نرمال به نظر بیاید.

در واقع نمی‌توان گفت بینی شما بزرگتر شده زیرا سایز بینی تغییری نمی‌کند بلکه به علت کوچکتر شدن سایر اعضای صورت، تناسب فرم بینی با صورت شما به هم می‌خورد. این موضوع در نهایت باعث بزرگتر دیده شدن بینی شما می‌شود.

البته‌ نکته‌ای که در بحث تاثیر چاقی و لاغری بر عمل بینی باید به آن توجه کنید این است که تغییراتی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم برای کاهش یا افزایش وزن‌های شدید است. برای مثال تغییر وزن تا 5 الی 6 کیلو، تغییر زیادی در فرم صورت و تناسب بینی و صورت شما به وجود نمی‌آورد.

تاثیر چاقی و لاغری بر عمل بینی

آیا پیش از جراحی نیز چاقی و لاغری بر عمل بینی تاثیرگذار است؟

جراحی بینی در دسته عمل‌های جراحی خطرناک قرار ندارد و می‌توان گفت اکثر افراد می‌توانند به راحتی بینی خود را جراحی کنند. البته توجه کنید افرادی که دچار چاقی شدید هستند؛ به علت افزایش احتمال بروز خطراتی مثل مشکلات قلبی، فشار خون، انسداد رگ‌ها و عروق و سایر بیماری‌ها، حتما باید قبل از جراحی با پزشک خود درباره تاثیر چاقی و لاغری بر عمل بینی مشورت کنند.

در چنین شرایطی پزشک قبل از جراحی، با انجام آزمایش‌های مختلف، احتمال بروز این خطرات را بررسی می‌کند. اگر در نتیجه این آزمایش‌ها، احتمال خطر وجود داشته باشد، پزشک از بیمار می‌خواهد با رعایت رژیم غذایی، ورزش و… از وزن خود بکاهد تا حین عمل خطری جان بیمار را تهدید نکند.

تاثیر چاقی و لاغری بر عمل بینی

آیا می‌توان در دوره نقاهت جراحی بینی رژیم گرفت؟

بعد از جراحی بینی به ویژه تا یک هفته اول که همچنان آتل و قالب روی بینی شماست، غذا خوردن کمی برایتان دشوار خواهد بود زیرا طبق توصیه پزشکان باید از زیاد تکان دادن فک و صورت خود بپرهیزید. برخی از افراد به اشتباه می‌خواهند از این فرصت برای کاهش وزن خود استفاده کنند در حالی که این کار به هیچ عنوان درست نیست.

در دوره نقاهت، باید مصرف انواع آب‌میوه‌ها، انوع معجون‌ها، سوپ‌های مغذی و… را در روتین غذایی خود بگنجانید. در عین حال که این خوراکی‌ها نیاز به جویدن ندارند و باعث آسیب به فرم بینی شما نمی‌شوند، می‌توانند موارد مغذی و مورد نیاز بدن شما را تامین کنند.

اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن دوره نقاهت خود را سپری کنید، از رژیم گرفتن و عدم مصرف خوراکی‌ها و غذاهای مفید به شدت بپرهیزید؛ علاوه‌بر این که پزشکان پیشنهاد می‌کنند به هیچ عنوان رژیِم نگیرید، در عین حال از شما می‌خواهند انواع میوه و سبزیجات، آجیل و خشکبار (به صورت میکس شده) و… را در روتین غذایی بعد جراحی بینی خود قرار دهید.

تاثیر چاقی و لاغری بر عمل بینی

آیا ممکن است بعد از عمل جراحی، صورت بیمار بزرگتر و چاق‌تر به نظر برسد؟

بعد از جراحی بینی بیماران درگیر عوارض مختلفی می‌شوند که یکی از آن‌ها، تورم صورت است. میزان این تورم بسته به نوع جراحی و فرم بینی بیمار، تغییر می‌کند. این تورم بعد از مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت. البته به این موضوع دقت کنید که برای از بین رفتن ورم بینی به صورت کامل، در اکثر مواقع باید تا یک سال صبر کنید.

در طول این دوره ممکن است احساس کنید صورت شما چاق‌تر و بزرگتر از قبل شده است که این تصور درست نیست. با از بین رفتن تورم صورت، فرم کلی صورت و بینی شما به حالت اولیه باز می‌گردد. مصرف برخی محصولات مثل آب آناناس، آب کرفس، قرص آناهیل (زیر نظر پزشک)، تزریق کورتون (بنابر نظر پزشک) و… می‌تواند به بهبود هرچه سریع‌تر این تورم کمک بسزایی کند.

در نهایت چگونه می‌توانید بهترین نتیجه را از عمل بینی خود دریافت کنید؟

تمام بیمارانی که بینی خود را جراحی می‌کنند دوست دارند بهترین نتیجه را از آن دریافت کنند؛ به همین علت به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از جراحی در جلسات مشاوره‌ای که توسط پزشک برگزار می‌شود شرکت کنید. در این جلسات پزشک به صورت کامل شرایط بدنی شما را بررسی می‌کند و در صورت نیاز تاثیر چاقی و لاغری بر عمل بینی را عنوان می‌کند. پزشکان کلینیک معتبر جراحی بینی سه رخ نیز با برگزاری این جلسات پیش از جراحی، در نهایت مناسب‌ترین تکنیک جراحی را برای شما در نظر می‌گیرند. با مراجعه به این کلینیک، علاوه‌بر رضایت از ظاهر بینی، با عوارض و مشکلات بسیار کم و معمول (مثل تورم، کبودی و…) مواجه خواهید شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا