عوارض جراحی بینی

عوارض جراحی بینی و جلوگیری از آن

در سال‌های اخیر جراحی‌های زیبایی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده‌اند و سالانه افراد زیادی برای انجام این جراحی‌ها به متخصص زیبایی مراجعه می‌کنند. می‌توان گفت اکثر جراحی‌ها عوارضی دارند که نوع و شدت آن در افراد متفاوت است. جراحی بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بعد از آن شاهد بروز عوارض مختلفی خواهید بود که برخی طبیعی و برخی غیرطبیعی هستند. عوارض جراحی بینی به عوامل مختلفی مثل فرم بینی درخواستی (بینی طبیعی، بینی نیمه فانتزی یا بینی عروسکی)، مهارت و تخصص پزشک، وضعیت بدن بیمار و… بستگی دارد. در نهایت با رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد جراحی بینی، می‌توانید از این عوارض بکاهید.

عوارض جراحی بینی شامل چه مواردی می‌شود؟

در برخی موارد عوارض بینی مربوط به ظاهر بینی و عدم رضایت فرد از فرم نهایی بینی خود است. در موارد دیگر، مشکل به وجود آمده مربوط به عملکرد بینی است که گاهی این مشکلات از ظاهر بینی قابل تشخیص نخواهند بود. به صورت کلی برای درک بهتر شما، عوارض جراحی بینی را در دو دسته عوارض عملکردی و عوارض ظاهری قرار داده‌ایم که در ادامه به بررسی این عوارض خواهیم پرداخت.

عوارض جراحی بینی

عوارض ظاهری پس از جراحی بینی

در ابتدا عوارضی را بررسی می‌کنیم که از ظاهر بینی بیمار قابل مشاهده است. این عوارض در اغلب موارد به دلیل سهل‌ انگاری پزشک و عدم مهارت او به وجود می‌آیند. دلیل دیگر بروز این دسته از عوارض، عدم شرکت در جلسات مشاوره‌ای پیش از جراحی است که باعث می‌شود پزشک از خواسته و سلیقه بیمار به صورت کامل آگاه نباشد. عوارض ظاهری بینی شامل موارد زیر می‌شود.

زاویه زیاد بین نوک بینی تا لب

یکی از نکاتی که پزشکان در جراحی‌های زیبایی باید به آن توجه کنند، اندازه زاویه بین نوک بینی تا لب است. این زاویه در فرم‌های مختلفی بینی متفاوت است. در بینی طبیعی این زاویه کمترین میزان ممکن است و هرچقدر فرم بینی به بینی عروسکی شبیه‌تر باشد، اندازه این زاویه نیز بیشتر خواهد بود.

تغییر اندازه این زاویه در حد چند میلی متر باعث تغییر فرم بینی و در نهایت تغییر فرم صورت می‌شود. پیش از جراحی بینی حتما باید درباره این موضوع با پزشک خود صحبت کنید تا در نهایت بینی شما به اندازه خواسته شما سربالایی شود.

البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در روزهای اولیه پس از جراحی بینی، شاید تصور کنید بینی شما بیش از حد سربالاست و از ظاهر آن ناراضی باشید. این در حالی است که بینی بعد از گذشت مدتی از جراحی به اندازه چند میلی متر، به سمت پایین دچار افتادگی می‌شود؛ به همین علت معمولا پزشکان بینی را در حد چند میلی متر بالاتر می‌برند تا در نهایت بعد از افتادگی بینی، فرم نهایی بنابر سلیقه خودتان باشد.

تورم و کبودی پس از جراحی بینی

برخی از عوارض جراحی بینی برای تمام افراد رخ نمی‌دهد و ممکن است در اثر عدم مهارت پزشک، شرایط بدنی خاص بیمار و… بعضی از بیماران درگیر برخی عوارض پس از جراحی شوند. تورم و کبودی بعد جراحی بینی در دسته عوارضی قرار دارد که برای تمام افراد رخ می‌دهد.

توجه به مراقبت‌های بعد جراحی بینی مثل عدم مصرف دخانیات، مصرف آب‌ میوه‌‌های مختلف مثل آب آناناس و آب کرفس و… در کاهش میزان این کبودی‌ها و تورم‌ها نقش بسزایی دارد.

عوارض جراحی بینی

نوک تیز شدن و قوس زیاد بینی

نوک تیز شدن بینی به علت استفاده نامناسب از غضروفی است که پزشک به بینی اضافه می‌کند. شاید برخی از افراد به خواسته خودشان بخواهند بینی آن‌ها به این فرم جراحی شود، اما اگر این فرم بینی سلیقه فرد نباشد، می‌توانیم آن را در لیست عوارض ظاهری پس از جراحی قرار دهیم. نوک تیز شدن بینی و قوس زیاد بینی و مواردی از این قبیل همگی به میزان مهارت و تجربه پزشک بستگی دارند.

عدم وجود تقارن در ظاهر بینی

به عنوان آخرین عوارض جراحی بینی قصد داریم عدم تقارن در بینی را به شما معرفی کنیم. زمانی پیش می‌آید بعد از جراحی سوراخ‌های بینی شما به ویژه پره‌های آن با یکدیگر تناسب ندارند و به صورت کلی می‌توان گفت بینی شما متقارن نیست. البته لازم است به این نکته توجه کنید که در بینی‌های طبیعی و غیرعملی نیز کمی عدم تقارن وجود دارد و نباید خیلی زیاد روی این موضوع حساس باشید اما اگر مقدار آن بیش از حد نرمال بود باید به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جراحی بینی

عوارض عملکردی بینی پس از جراحی

عوارضی که پیش‌تر به شما معرفی کردیم همگی مربوط به ظاهر بینی و است بیمار با فرم کلی بینی خود مشکل دارد. در ادامه عوارضی را به شما معرفی خواهیم کرد که در اغلب موارد از ظاهر بینی قابل مشاهده نیستند. این عوارض عبارت‌اند از:

1. ایجاد اختلال تنفسی

ایجاد اختلال در تنفس می‌تواند به عوارض دیگری مثل خروپف در خواب، سختی در تنفس، تنگی نفس، سردردهای شدید و… منجر شود. یکی از دلایل بروز این عارضه پس از جراحی، کوچک کردن بیش از حد بینی است.

به صورت کلی به شما پیشنهاد می‌کنیم برای انجام جراحی بینی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. این پزشکان علاوه‌بر این که تلاش می‌کنند ظاهر بینی بیمار را طبق خواسته او عمل کنند، به ساختار درونی بینی نیز اهمیت می‌دهند و سلامت بینی از لحاظ عملکردی برایشان مهم‌تر خواهد بود.

2. بروز اختلال در حس بویایی

از دیگر عوارض مهم پس از جراحی بینی، کاهش حس بویایی است. بعد از جراحی بینی به ویژه در بینی‌های نیمه فانتزی و فانتزی، شاهد تورم و التهاب بیشتری هستیم. تا زمان برطرف شدن این تورم‌ها، بیمار با کاهش حس بویایی مواجه خواهد بود. در صورتی که بعد از گذشت نهایتا 6 ماه و کاهش تورم بینی، حس بویایی شما برنگشت، حتما به پزشک خود مراجعه کنید زیرا ممکن است حین جراحی به اعصاب بویایی بینی شما آسیب وارد شده باشد.

عوارض جراحی بینی

3. درد و خونریزی

درد و خونریزی اگر به میزان نرمال باشد، ایرادی ندارد و نهایتا بعد از گذشت یک هفته از بین خواهد رفت. در صورتی که یک هفته پس از جراحی همچنان با درد مواجه بودید و از میزان آن کاسته نشده بود، به پزشک خود مراجعه کنید. توجه کنید که هرچقدر وسعت جراحی بیشتر باشد (مثل جراحی بینی به شکل عروسکی یا نیمه فانتزی)، میزان درد نیز بیشتر خواهد بود.

علاوه‌بر این بعد از جراحی خروج کمی خوناب از بینی طبیعی است و ایرادی ندارد اما اگر این خوناب به خون غلیظ تبدیل شود خطرناک است و باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. عفونت بینی، چسبندگی سطح داخلی بینی و… از دیگر عوارض پس از جراحی هستند که برای اغلب افراد رخ نمی‌دهد. در صورت بروز این عوارض به پزشک خود مراجعه کنید.

در نهایت چگونه می‌توانیم از بروز این عوارض جلوگیری کنیم؟

جراحی بینی یکی از عمل‌های زیبایی است که دوران نقاهت به نسبت سختی دارد و در این دوره شما باید تمام نکات مراقبتی را به صورت کامل رعایت کنید. رعایت این نکات به کاهش این عوارض کمک بسزایی می‌کند. علاوه‌بر رعایت نکات مراقبتی، انتخاب پزشک باتجربه و مراجعه به کلینیک مناسب نیز در کاهش عوارض پس از جراحی کمک خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید با اطمینان کامل، بهترین نتیجه را از جراحی بینی خود دریافت کنید، کلینیک زیبایی جراحی بینی سه رخ را برای جراحی انتخاب کنید. این مجموعه به به‌کارگیری از پزشکان حاذق و باتجربه، می‌تواند در کاهش عوارض پس از جراحی و دریافت بهترین نتیجه از جراحی نقش موثری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا