جراحی بینی

سن مناسب برای جراحی بینی چندسالگی است؟

شاید جراحی بینی در دسته جراحی‌های زیبایی آسان و کم چالش قرار گرفته باشد. اما برای دریافت بهترین نتیجه از جراحی بینی لازم است نکات بسیاری را رعایت کنید. برای مثال توجه به مراقبت‌های قبل و بعد جراحی بینی، انتخاب پزشک مناسب و… نمونه‌هایی از این نکات مراقبتی هستند. در کنار این موارد توجه به سن مناسب برای جراحی بینی نیز از اهمیت بالایی برخودار است. اگر جراحی بینی در سن درست انجام شود در نهایت مراجع از نتیجه جراحی بینی خود رضایت کامل خواهد داشت و این رضایت دائمی خواهد بود. سوالی که شاید ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده این است که بهترین سن برای جراحی بینی چه سنی است؟ عوارض جراحی بینی در سنین نامناسب چیست؟

چه سنی برای عمل بینی اقدام کنیم؟

معیار و ملاک اصلی برای پیدا کردن سن مناسب برای جراحی بینی، میزان رشد بافت‌ها و استخوان‌های بدن است. برای جراحی بینی یک بازه‌ای بین 18 تا 45 سال مشخص شده است که در این بازه سنی، مراجع بهترین نتیجه را از جراحی بینی خود دریافت خواهد کرد.

اگر قصد دارید زودتر از 18 سالگی و در سنین کم و یا بعد از 45 سالگی و در سنین بالاتر بینی خود را جراحی کنید پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا حتما با یک پزشک کاربلد و باتجربه گفت‌وگو کنید. در غیر این صورت ممکن است از نتیجه جراحی رضایت کافی نداشته باشید یا پس از مدتی فرم بینی شما دچار تغییر شود. علاوه‌بر این ممکن است با عوارض جبران ناپذیری مواجه شد.

سن مناسب برای جراحی بینی

جراحی بینی قبل از 18 سالگی

یکی از دلایلی که توصیه می‌شود قبل از 18 سالگی بینی را جراحی نکنید، عدم رشد کامل بینی در آن زمان است. در بانوان بینی تا 16 سالگی و گاهی تا 18 سالگی و در آقایان بینی تا نزدیک به 18 سالگی رشد می‌کند. فرض کنید شما قبل از کامل شدن رشد بینی خود، اقدام به جراحی آن می‌کنید. واضح است بعد از جراحی بینی شاهد رشد مجدد و بازگشت فرم اولیه بینی خواهید بود.

رشد تمام اجزای صورت

در دنیا معیارهایی برای زیبایی شناسی بینی وجود دارد که در آن پزشک تلاش می‌کند فرم بینی نهایی با سایر اجزای صورت تناسب داشته باشد. قبل از 18 سالگی هنوز رشد سایر اجزای صورت نیز به پایان نرسیده و این موضوع باعث می‌شود بعد از گذشت مدتی و رشد تمام اجزای صورت، فرم بینی با فرم کلی صورت شما تناسب خوبی نداشته باشد. سن مناسب برای جراحی بینی دهه سوم زندگی یعنی از 20 سالگی به بعد است. در این زمان رشد سینوس‌های بینی نیز تکمیل شده و در نهایت مراجع با عوارض و مشکلات بسیار کمتری مواجه خواهد شد.

سن مناسب برای جراحی بینی

تکامل بلوغ اجتماعی و روانی در فرد

یک مراجع با سن بالاتر به مراتب انتظارات واقع بینانه‌تری از جراحی بینی خواهد داشت. بسیاری از نوجوانان و افرادی که هنوز به سن قانونی 18 سال نرسیده‌اند، ممکن است تحت تاثیر افراد مشهور جامعه قرار بگیرند و در نهایت انتظارات نابه‌جایی از نتیجه نهایی بینی خود داشته باشند.

نوجوانان همانند سایر افراد (چه بسا بیشتر) باید از نتایج و پیامدهای جراحی بینی آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند در نهایت بهترین فرم بینی را برای جراحی انتخاب کنند. عدم اعتماد به نفس در جامعه، تاثیر گرفتن از نظرات دوستان و… باعث انتخاب نادرست می‌شوند. به همین علت پیشنهاد می‌شود افراد زیر 18 سال تا زمان رسیدن به بلوغ فکری، از انجام جراحی بینی خودداری کنند.

جراحی بینی بعد از 45 سالگی

همان‌طور که برای جراحی بینی یک حداقل زمانی را در نظر گرفته‌اند، باید حداکثر سنی نیز برای این جراحی مشخص شود. البته باید توجه کنید که این حداکثر سن به علت سلامت عمومی بدن لحاظ می‌شود. ممکن است افرادی باشند که قبل از 45 سالگی درگیر بیماری‌های قلبی، مشکلات خونی، ریوی و… باشند. در نقطه مقابل افرادی نیز وجود دارند که شاید تا 50 سالگی نیز همچنان درگیر هیچ بیماری نباشند و بتوانند بدون بروز هیچ‌گونه خطری، بینی خود را جراحی کنند.

سن مناسب برای جراحی بینی

مدت زمان ترمیم بینی

مورد دیگری که باید در جراحی‌هایی با سن بالاتر به آن توجه کنید، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا سلول‌های بینی خود را ترمیم کنند. با افزایش سن، میزان سلول‌‌سازی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده بینی طولانی‌تر خواهد شد. به همین علت افرادی که با سن 45 سال بینی خود را جراحی می‌کنند به مراتب دوره نقاهت طولانی‌تری نسبت به افراد 20 ساله را سپری خواهند کرد.

با افزایش سن، به مرور زمان پوست خاصیت الاستیک خود را از دست می‌دهد و به همین علت برای از بین رفتن جای برش‌ها و بخیه‌های روی بینی به مدت زمان بیشتری نیاز است. البته توجه کنید که در این میان نوع بینی نیز در نتیجه نهایی موثر است. برای مثال جراحی‌ بینی گوشتی در سنین بالا به مراتب سخت‌تر از جراحی بینی‌های استخوانی است.

خطر تزریق داروهای بیهوشی

شاید در گذشته برخی از جراحی‌های بینی از طریق بی‌حسی موضعی انجام می‌شد اما امروزه می‌توان گفت تمام جراحی‌های زیبایی بینی به کمک بیهوشی کامل انجام می‌شود. با افزایش سن، خطرات استفاده از داروهای بیهوشی نیز افزایش می‌یابد. اگر فرد درگیر بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی، تیروئید، کم خونی و… باشد، باید حتما زیر نظر پزشک متخصص و حاذق مانند دکتر ابوالقاسم هاشمی و با توجه به صلاح‌دید ایشان، بینی خود را جراحی کند.

در اکثر مواقع در جلسات مشاوره‌ای که پیش از جراحی بینی انجام می‌شود، جراح زیبایی به همراه متخصص بیهوشی، وضعیت جسمانی بیمار را بررسی و در نهایت بهترین و مناسب‌ترین داروی بیهوشی به همراه دوز مناسب از آن را برای جراحی مراجع استفاده می‌کنند. عدم توجه به این موضوع می‌تواند باعث بروز خطرات جبران‌ناپذیری شود که گاهی جان بیمار را نیز به خطر می‌اندازد.

سن مناسب برای جراحی بینی

آیا در هیچ شرایطی نمی‌توان بینی را قبل از 18 سالگی جراحی کرد؟

جراحی که ما درباره آن صحبت می‌کنیم، جراحی زیبایی بینی است. در برخی حالات ممکن است بینی افراد زیر 18 سال به هر دلیلی مثل تصادف، وارد شدن ضربه شدید به بینی و سایر دلایل، نیاز به جراحی داشته باشد. در چنین شرایطی مراجع می‌تواند با مراجعه به پزشک متخصص و شرکت در جلسات مشاوره‌ای، بینی خود را جراحی کند.

توجه کنید که این جراحی‌ها به سبب برطرف شدن درد، از بین بردن انحراف‌های بسیار شدید بینی (مانعی برای تنفس مراجع)، ترمیم شکستگی‌های شدید بینی و… انجام می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت این سبک از جراحی‌ها از فرم زیبایی خارج می‌شوند و در دسته جراحی‌های درمانی برای از بین بردن مشکلات حاد قرار می‌گیرد. البته در بسیاری از این جراحی‌ها ایرادات ظاهری بینی نیز به تشخیص پزشک رفع می‌شود.

در نهایت سن مناسب برای جراحی بینی، چه سنی است؟

به صورت کلی اگر بخواهیم بررسی کنیم، از 20 سالگی تا 45 سالگی می‌توانید بینی خود را جراحی کنید. واضح است هرچقدر سن شما کمتر باشد و به 20 سالگی نزدیک‌تر باشید، نتیجه جراحی نیز بهتر و به همراه ریسک کمتری خواهد بود. البته به این نکته نیز باید توجه کنید که بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان بدون بررسی وضعیت بدنی هر فرد، یک تصمیم را برای همه گرفت. در بهترین حالت پیشنهاد می‌کنیم برای جراحی بینی خود کلینیک زیبایی سه رخ را انتخاب کنید. متخصصان و پزشکان این مجموعه، پیش از جراحی به صورت کامل وضعیت بدن شما را بررسی می‌کنند. سپس بهترین تکنیک جراحی، بهترین داروی بیهوشی را برای شما در نظر می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا