جراحی بینی

تناسب فرم بینی با صورت در عمل جراحی

تناسب فرم بینی با صورت در عمل جراحی

جراحی بینی یکی جراحی‌های رایج است که سالانه افراد زیادی به متخصص مربوطه آن مراجعه می‌کنند. تمام افرادی که بینی خود را از این طریق جراحی می‌کنند، دوست دارند در نهایت بهترین نتیجه را دریافت کنند. یکی از نکاتی که در نتیجه نهایی بینی شما بسیار موثر است، تناسب فرم بینی با صورت شما است. یک پزشک متخصص مثل دکتر ابوالقاسم هاشمی پیش از جراحی به طور کامل تمام زوایای بینی و فرم صورت بیمار را بررسی می‌کند و در نهایت بهترین فرم بینی را برای او انتخاب می‌کند. واضح است در این میان تجربه و مهارت پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است پس پیش از جراحی باید نهایت دقت خود را در پیدا کردن پزشک حاذق به کار بگیرید.

ویژگی‌های بینی ایده‌آل

در ابتدا اگر بخواهیم تعریف مناسبی از یک بینی ایده‌آل داشته باشیم، باید بگوییم که از نظر پزشکان بینی ایده‌آل به بینی‌ای گفته می‌شود که عملکردی درست و صحیح داشته باشد. در کنار عملکرد صحیح (عدم وجود اختلال در تنفس، حس بویایی و…) ظاهر بینی و تناسب فرم بینی با صورت نیز برای مراجعان مهم است.

تناسب فرم بینی با صورت

ایراداتی مثل قوز بینی، بزرگ بودن تیغه یا پل بینی، عدم تقارن بینی، افتادگی بیش از حد و… نمونه‌هایی از ایراداتی است که باعث می‌شود بینی از حالت ایده‌آل خود خارج شود. پزشک باید با توجه به فرم صورت مراجع، بینی را به بهترین شکل ممکن جراحی کند و ایرادات آن را نیز از بین ببرد. در ادامه برخی از نکاتی که پزشک حین جراحی بینی مردانه و زنانه باید به آن‌ها توجه کند را به شما معرفی خواهیم کرد.

نمای تمام رخ

یکی از قوانینی که در جهان برای اندازه پهنای بینی وجود دارد، این است که باید صورت را از عرض به پنج قسمت تقسیم کنید. بینی دقیقا باید در میانی‌ترین قسمت این تقسیم‌بندی باشد. در این تقسیم‌بندی قسمت داخلی لاله گوش تا گوشه خارجی چشم را بخش بیرونی و فاصله بین گوشه خارجی چشم تا گوشه داخلی چشم را دومین بخش می‌نامند و بینی در میان قرار می‌گیرد.

روش دیگر این است که پهنای بینی دقیقا باید به اندازه فاصله بین دو چشم باشد. پره‌های بینی نباید از این فاصله بیشتر باشند. در صورتی که این پهنا بیشتر باشد پزشک از طریق جراحی باز یا بسته باید از پهنای این پره‌ها کم کند.

تناسب فرم بینی با صورت

نمای زیرین صورت

زمانی که از قسمت زیرین به بینی نگاه می‌کنیم، باید ظاهری شبیه به یک مثلث داشته باشد. این مثلث باید متقارن باشد و نوک بینی نباید خیلی تیز و یا خیلی گرد باشد. علاوه‌بر این اگر ارتفاع مثلث را به سه قسمت تقسیم کنیم، سوراخ‌های بینی باید حدود دو سوم این مثلث را دربر بگیرند. اگر سوراخ‌های بینی بیش از حد بزرگ باشد، پزشک باید اندازه این سوراخ‌ها را به حد نرمال کوچک کند.

اندازه زوایای بینی

موضوع دیگری که حتما باید به آن توجه شود، اندازه زوایای بینی است. این زوایا در واقع نشان‌دهنده فرم نهایی بینی خواهند بود. بر اساس این زوایا، فرم‌های بینی به سه شکل طبیعی، بینی نیمه فانتزی و بینی عروسکی تقسیم می‌شوند. در ادامه درباره زوایای مختلفی که در نتیجه نهایی بینی موثر است و باعث تناسب بینی با فرم صورت بیمار می‌شود بیشتر صحبت خواهیم کرد. پزشک باید در جراحی خود به این نکات و زوایا توجه کند تا در نهایت بینی شما با فرم کلی صورتتان متناسب باشد.

عوارض جراحی بینی

زاویه بین لب و نوک بینی

اندازه زاویه بین نوک بینی تا لب، میزان سربالایی بودن بینی شما را مشخص می‌کند. پزشک بنابر خواسته شما و همچنین بنابر فرم صورت شما، بهترین زاویه را برای شما انتخاب خواهد کرد. در بینی طبیعی این زاویه حدود 90 الی 95 درجه است. البته توجه کنید که به صورت کلی اندازه زاویه نوک‌ بینی تا لب در مردان بیشتر از بانوان است. این ویژگی در هنگام جراحی نیز رعایت می‌شود.

فرم دیگر بینی، نیمه فانتزی است. در بینی نیمه فانتزی زاویه بین نوک بینی تا لب بین 95 تا 105 درجه است. افرادی که چهره ظریف‌تری دارند، کاندیدای مناسب‌تری برای جراحی بینی به شکل نیمه فانتزی هستند. توجه کنید که میزان زاویه نوک‌ بینی تا لب، ارتباط مستقیمی با میزان قوس بینی خواهند داشت.

به عنوان آخرین فرم بینی نیز قصد داریم بینی فانتزی را به شما معرفی کنیم. در بینی فانتری، اندازه زاویه بین لب تا نوک بینی بین 105 تا 110 درجه خواهد بود. اغلب بانوانی که چهره‌ای کوچک و ظریف دارند کاندیدای مناسبی برای جراحی بینی به این شکل خواهند بود. در این فرم بینی، میزان قوس بینی بیشتر از دو حالت قبلی است.

مراقبت های بعد جراحی بینی

زاویه بین پیشانی تا بینی

زاویه دیگری که در جراحی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است، زاویه بین پیشانی و بینی است. این زاویه به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید پزشک پیش از جراحی بینی تمام این موارد را بررسی کند. برای مثال میزان جلو بودن پیشانی در این زاویه موثر است.

ارتفاع بینی

یکی دیگر از مواردی که در تناسب فرم بینی با صورت تاثیرگذار است، ارتفاع بینی است. اگر صورت را از ارتفاع به سه قسمت تقسیم کنیم، بینی باید در قسمت میانی قرار بگیرد. قسمت بالای بینی شامل خط رویش مو تا ابتدای بینی، قسمت میانی شامل کل ارتفاع بینی و قسمت آخر شامل بینی تا پایین چانه می‌شود. در صورتی که این ارتفاع کمتر از حالت نرمال باشد، عدم تناسب فرم بینی با صورت را ناشی خواهد شد.

قرینگی سوراخ‌های بینی

لازم است پزشک در حین جراحی، به قرینه بودن سوراخ‌های بینی توجه کند. البته توجه کنید که در بینی طبیعی و غیرعملی نیز این سوراخ‌ها به صورت صددرصد با هم برابر و مساوی نیستند. حین جراحی بینی پزشک تمام تلاش خود را می‌کند تا اندازه‌ سوراخ‌های بینی به یک اندازه باشد. این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد و پیشنهاد می‌شود حتی در صورت افزایش هزینه عمل بینی به پزشکی ماهرتر مراجعه کنید.

در نهایت چگونه بهترین فرم بینی را انتخاب کنیم؟

معیارهای مختلفی وجود دارد که در نهایت باعث می‌شود فرم بینی شما با چهره تناسب داشته باشد. در جهان معیاری وجود دارد به نام چهره‌ شناسی که در آن معیارهایی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم را در خود جای داده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید در نهایت به تناسب فرم بینی با صورت خود برسید، به کلینیک سه رخ مراجعه کنید. پزشکان این مجموعه پیش از جراحی بینی تمام شرایط بینی شما، فرم صورتتان، بیماری‌های زمینه‌ای و… را بررسی می‌کنند. با این کار در نهایت پزشک مناسب‌ترین فرم بینی را برای شما انتخاب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا