اقدامات بعد از جراحی بینی

حالت تهوع و استفراغ بعد عمل بینی، از دلیل تا درمان!

حالت تهوع و استفراغ یکی از عوارضی است که ممکن است بعد از جراحی بینی برای افراد زیادی رخ دهد. طبق گزارشات و تجربه مراجعین قبلی، می‌توان گفت نزدیک به 30 درصد افراد درگیر حالت تهوع و استفراغ بعد عمل بینی می‌شوند. در اغلب موارد حالت تهوع از 24 ساعت پس از جراحی بینی آغاز می‌شود و نهایتا تا چند روز پس از آن ادامه خواهد داشت. در اکثر مواقع این عارضه بعد از گذشت دو الی سه روز برطرف خواهد شد. برای درمان و از بین بردن حالت تهوع و استفراغ لازم است در ابتدا علت وقوع آن را بدانید. در این حالت خواهید توانست به بهترین شکل ممکن آن را درمان کنید.

علت حالت تهوع و استفراغ بعد عمل بینی چیست؟

موارد مختلفی مثل سن مراجع، روش و تکنیک جراحی، میزان و نوع داروی بیهوشی جراحی بینی، وسعت جراحی و… باعث بروز حالت تهوع و استفراغ می‌شود. در واقع می‌توان گفت تهاجم جراحی بینی باعث بروز حالت تهوع می‌شود و هرچقدر مدت زمان جراحی بیشتر باشد و جراحی سخت‌تر باشد، به مراتب شدت حالت تهوع نیز بیشتر خواهد بود. در ادامه به صورت دقیق‌تر دلایل بروز حالت تهوع و استفراغ بعد عمل بینی را بررسی خواهیم کرد.

حساسیت به داروهای بیهوشی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی که باعث بروز حالت تهوع بعد جراحی بینی می‌شود، حساسیت به داروهای بیهوشی است. هرچقدر دوز داروی بیهوشی تزریق شده به بدن بیشتر باشد، احتمال بروز حالت تهوع نیز بیشتر خواهد بود. اگر کمی تحقیق کرده باشید متوجه شده‌اید که یکی از مراقبت‌های قبل از جراحی بینی، عدم استفاده از نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات و مواد مخدر است.

نوشته های مشابه

زمانی که شما از این نوشیدنی‌ها یا انواع دخانیات استفاده می‌کنید باعث می‌شود در حین جراحی با دوز داروی بیهوشی کم بیهوش نشوید و متخصص بیهوشی مجبور شود دوز بیشتری از دارو را به شما تزریق کند. با این کار در نهایت احتمال درگیری شما با حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل بینی افزایش خواهد یافت. توجه کنید افرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر از سایر افراد با این مشکل مواجه خواهند شد. این امر را می‌توان یکی از تاثیرات چاقی و لاغری بر جراحی بینی و عوارض آن دانست.

حالت تهوع و استفراغ بعد عمل بینی

کم‌آبی بدن

کم‌آبی و در اصطلاح دهیدراته بودن بدن یکی از دلایل بروز حالت تهوع است. دهیدراته شدن بدن در کاهش حرکات معده موثر است. به همین خاطر پزشکان توصیه می‌کنند به هیچ عنوان قرص را با معده خالی مصرف نکنید و شرایط عمل هم مشابه همین امر است. توجه کنید که بعد از جراحی بینی در روتین غذایی خود مایعات، سبزیجات و… را تا حد امکان بگنجانید و به صورت روزانه و مرتب از آن استفاده کنید.

چگونه می‌توان حالت تهوع و استفراغ بعد عمل بینی را درمان کرد؟

دوره نقاهت جراحی بینی دقیقا از زمانی که شما به هوش آمدید آغاز می‌شود. می‌توان گفت روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی به عنوان دوره طلایی شناخته می‌شود و باید به خوبی به نکات مراقبتی بعد جراحی بینی توجه کنید. در صورتی که در این زمان حالت تهوع به شما دست داد می‌توانید با استفاده از دارو یا از طریق درمان‌های خانگی از شدت حالت تهوع و استفراغ خود بکاهید و به مرور زمان به صورت کامل بهبود یابید.

درمان خانگی تهوع بعد جراحی بینی

در ادامه برخی از درمان‌های خانگی و تاثیر هر یک را به شما معرفی خواهیم کرد.

زنجبیل

زنجبیل گیاهی مفید برای درمان مشکلات و اختلالات گوارشی است. ترکیبات موجود در این گیاه برای کاهش و از بین بردن حالت تهوع بسیار مفید است. برای درمان حالت تهوع پیشنهاد می‌کنیم از زنجبیل تازه استفاده کنید زیرا تاثیر آن از نمونه‌های خشک و پودر شده به مراتب بسیار بیشتر خواهد بود.

حالت تهوع و استفراغ بعد عمل بینی

چای نعنا و لیمو

نعنا به خودی خود یکی از خوراکی‌هایی است که بو کردن آن باعث کاهش حس تهوع در بدن می‌شود. ترکیب این ماده خوراکی با لیمو (به صورت دمنوش از آن استفاده کنید) می‌تواند به سرعت حالت تهوع شما را از بین ببرد. البته توجه کنید که در این میان باید به حساسیت‌های غذایی خود نیز توجه کنید. زیرا برخی از افراد به علت بوی تند این دمنوش نمی‌توانند از آن استفاده کنند و شدت حالت تهوع آن‌ها افزایش خواهد یافت.

چای بابونه و رازیانه

به عنوان آخرین درمان خانگی قصد داریم چای بابونه و رازیانه را که هر دو دارای ترکیبات ضد تهوع هستند به شما معرفی کنیم. توجه کنید که برای مصرف این دمنوش بهتر است آن را با شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل شکر شیرین نکنید و به جای آن از عسل طبیعی استفاده کنید.

درمان دارویی تهوع بعد جراحی بینی

در دوران نقاهت علاوه‌بر درمان خانگی می‌توانید از انواع داروهای ضد تهوع نیز استفاده کنید. استفاده از داروها به نسبت درمان‌های خانگی عملکردی سریع‌تر دارند. انوع داروهای ضد تهوع بسیار زیاد است و هر فرد باید بسته به شرایط و شدت حالت تهوعی که دارد، مناسب‌ترین دارو را انتخاب کند.

برخی از این داروها هم به صورت قرص استفاده می‌شوند و هم به صورت تزریقی. شما می‌توانید یکی از این دو مدل را طبق شرایط بدن خود و تشخیص پزشک انتخاب کنید. سعی کنید در استفاده از این داروها زیاده‌روی نکنید زیرا مصرف بیش از حد این داروها به مرور زمان باعث ایجاد پوکی استخوان، زخم معده و… می‌شود. بهتر است قبل از مصرف این داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

حالت تهوع و استفراغ بعد عمل بینی

استفاده از چسب اسکوپولامین

آیا تا به حال نام چسب اسکوپولامین را شنیده‌اید؟ این چسب پشت گوش قرار می‌گیرد و باعث می‌شود میزان حالت تهوع کاهش یابد. این چسب برای افرادی که دچار دریازدگی می‌شوند نیز کاربرد دارد. علاوه‌بر چسب اسکوپولامین می‌توانید از مچ‌بند‌های ضد تهوع نیز استفاده کنید. این مچ‌بندها روی یک نقطه از بدن فشاری وارد می‌کنند و باعث می‌شود حالت تهوع و استفراغ کاهش یابد.

حالت تهوع و استفراغ بعد عمل بینی روی نتیجه جراحی بینی موثر است؟

یکی از نکات مراقبتی بعد از جراحی بینی، توجه به حرکات صورت است و باید تا جایی که می‌توانید از حرکت دادن صورت و فک خود جلوگیری کنید. در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی از آن جایی که هنوز سلول‌ها، بافت‌ها و غضروف بینی به صورت کامل ترمیم نشده‌اند، تحرک زیاد ممکن است باعث تغییر فرم بینی شود.

استفراغ فشار زیادی به فک بالا وارد می‌کند و در نهایت به صورت مستقیم روی بینی شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. در برخی موارد ممکن است شاهد تغییر فرم بینی باشید. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که حالت تهوع داشتید، با استفاده از روش‌های بالا، به سرعت نسبت به درمان آن اقدام کنید و از بروز این عارضه جلوگیری کنید.

حالت تهوع و استفراغ بعد عمل بینی

در نهایت چگونه می‌توان از بروز حالت تهوع و استفراغ بعد جراحی بینی جلوگیری کرد؟

پیش‌تر درباره علت‌های وقوع تهوع بعد جراحی و همچنین درباره راهکارهای درمان آن با شما صحبت کردیم. اگر در دسته افرادی هستید که سابقه حالت تهوع دارید و مکررا با این عارضه درگیر شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم قبل از جراحی بینی حتما این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید. البته ممکن است گاهی مراجع فراموش کند این موضوع را عنوان کند اما یک پزشک خوب و حاذق مثل پزشکان کلینیک سه رخ، خودشان وضعیت بدن مراجع را به صورت کامل بررسی می‌کنند. علاوه‌بر آن درباره تمام بیماری‌ها، حساسیت‌ها و… از مراجع سوال می‌پرسند و در نهایت با توجه به اطلاعات به دست آمده بهترین تصمیم را برای او می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا