اقدامات قبل از جراحی بینی

نحوه چسب زدن بعد جراحی بینی

کمتر کسی را دیده‌اید که بینی خود را جراحی کرده باشد و بعد از آن از چسب مخصوص استفاده نکرده باشد. استفاده از چسب بعد از جراحی بینی یکی از رایج‌ترین کارهاست که در دریافت نتیجه خوب و ایده‌آل از جراحی بینی موثر است. چسب زدن بعد جراحی بینی به غضروف‌ها، استخوان‌ها و بافت‌های آسیب دیده بینی کمک می‌کند تا به نوعی فرم بگیرند و از تغییر فرم و رشد مجدد آن‌ها جلوگیری می‌کند. نکته مهمی که در حین چسب زدن حتما باید به آن توجه کنید، نحوه چسب زدن بعد جراحی بینی است. اگر چسب بینی به صورت اصولی روی بینی قرار نگیرد نه تنها در بهبود هرچه زودتر بینی نقشی نخواهد داشت بلکه ممکن است باعث ایجاد انحراف در بینی نیز شود.

نحوه صحیح چسب زدن بعد جراحی بینی به چه شکل است؟

شاید هر پزشک روشی مخصوص برای چسب زدن روی بینی داشته باشد اما به صورت کلی یک روش رایج در بین اکثر پزشکان وجود دارد که در ادامه این روش را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. برای آسان شدن کار، نحوه چسب زدن بعد جراحی بینی را به چند مرحله تقسیم کرده‌ایم و در ادامه هر مرحله را جداگانه به شما توضیح خواهیم داد.

مرحله اول چسب زدن بینی

در مرحله اول، ابتدا یک نوار چسب را حدود 9 الی 10 سانتی متر برش دهید. این نوار بلند را به گونه‌ای روی بینی خود قرار دهید که وسط این نوار در قسمت زیر بینی (زیر نوک بینی) قرار بگیرد و ادامه آن از دو طرف تیغه بینی را دربرگیرد.

در هنگام چسباندن نوار چسب روی تیغه بینی نهایت دقت را به خرج دهید زیرا چسباندن نادرست این چسب روی بینی در موارد بسیار محدودی باعث بروز انحراف در تیغه بینی خواهد شد. توجه کنید بینی را به میزان زیاد و غیرعادی به سمت بالا نکشید. کشیدگی بینی به سمت بالا باید در حدی باشد که از افتادگی بینی جلوگیری کند و باعث شود بینی فرم سربالایی خود را حفظ کند. بهتر است این چسب را به صورت دولایه استفاده کنید تا استقامت آن افزایش یابد.

نحوه جسب زدن بعد جراحی بینی

مرحله دوم چسب زدن بینی

در مرحله بعد کافیست 4 الی 5 چسب دیگر را با ارتفاع کمتر (در حد 4 یا 5 سانت) ببرید. این چسب‌های کوتاه‌تر قرار است از کمی بالاتر از نوک بینی (توجه کنید که نوک بینی را با چسب پوشش ندهید) تا انتهای بینی یعنی بالاترین نقطه آن را پوشش دهد. هر چسب باید حدود یک دوم از چسب قبلی را پوشش دهد و چسب‌ها به همین صورت تا بالای بینی روی هم زده شوند.

نکات مهم در مورد نحوه چسب زدن بعد جراحی بینی

پیش‌تر دو تکنیک را برای چسب زدن به بینی معرفی کردیم. نکته‌ای که در هر دو تکنیک باید به آن توجه این است که به هیچ عنوان نباید در حین چسب زدن به بینی، فشار زیادی به بینی وارد کنید. این کار باید بسیار ملایم و با نهایت صبر و حوصله انجام شود.

علاوه‌بر این باید توجه کنید که پیش از چسب زدن به بینی، لازم است پوست خود را به صورت کامل و تمیز بشویید. در ابتدا با استفاده از شوینده مخصوص برای پوست خود (شوینده مناسب پوست خشک یا چربی) صورت و به خصوص اطراف بینی را تمیز کنید. سپس با استفاده از الکل و پنبه روی بینی و گونه‌هایتان را ضد عفونی کنید. چند دقیقه اجازه دهید تا صورتتان خشک شود و پس از آن می‌توانید با توجه به مراحل قبل، چسب را روی بینی خود قرار دهید.

نحوه جسب زدن بعد جراحی بینی

چه مدت باید از چسب مخصوص بینی استفاده کنیم؟

فرم و شرایط بینی افراد با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان برای تمام افراد یک زمان مشخص را در نظر گرفت. با این حال اگر بخواهیم با توجه به شرایط اکثر مراجعین بعد از جراحی بینی نظر دهیم می‌توان گفت در اکثر مواقع بینی‌های گوشتی نیاز دارند مدت زمان بیشتری چسب روی آن‌ها قرار بگیرد تا تورم بینی از بین برود. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند مراجعین با بینی‌های گوشتی تا حدود 6 الی 8 هفته پس از جراحی رینوپلاستی از چسب مخصوص بینی استفاده کنند.

افرادی که بینی‌ آن‌ها استخوانی است به نسبت افرادی که بینی گوشتی دارند می‌توانند زمان کمتری از چسب بینی استفاده کنند. پزشکان به این افراد توصیه می‌کنند تا 4 هفته پس از جراحی بینی، همچنان روی بینی خود چسب بزنند. البته لازم به ذکر است که برای نهایی شدن مدت زمان استفاده از چسب، به متخصص خود مراجعه کنید تا ایشان پس از بررسی شرایط بینی شما و روند بهبود آن، بهترین تصمیم را برای شما بگیرد.

نتایج عدم استفاده از چسب بعد جراحی بینی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از چسب بینی، کاهش تورم و التهاب بینی است. در روزهای ابتدایی پس از جراحی، بینی تورم زیادی دارد و به کمک چسب می‌توان تا حدودی از میزان این تورم کاست. عدم استفاده از چسب پس از جراحی باعث طولانی‌تر شدن دوره نقاهت خواهد شد.

علاوه‌بر این زمانی که شما روی بینی خود چسب می‌زنید باعث می‌شود اطرافیان بیشتر مراقب بینی شما باشند و احتمال وارد شدن آسیب به بینی شما توسط سایرین کاهش می‌یابد. در روزهای ابتدایی بعد از جراحی بینی، پوست بینی و بافت زیر آن هنوز به صورت کامل به یکدیگر نچسبیده‌اند. استفاده از چسب به فیت شدن این دو بافت نیز کمک بسزایی می‌کند.

نحوه جسب زدن بعد جراحی بینی

آیا چسب زدن به بینی گوشتی و استخوانی متفاوت است؟

نحوه چسب زدن بعد جراحی بینی گوشتی و استخوانی تفاوت زیادی با هم ندارد. تنها تفاوت در مدت زمان استفاده از چسب روی بینی است. علاوه‌بر این از آن ‌جایی که تورم و التهاب در بینی گوشتی به مراتب بیشتر است، چسب زدن روی بینی گوشتی کمی با فشار بیشتری انجام می‌شود. البته توجه کنید این فشار نباید به حدی باشد که به بینی شما آسیبی وارد شود.

روش صحیح جدا کردن چسب از روی بینی

بعد از جراحی بینی پوست بینی به شدت حساس است و باید به صورت ملایم و آرام با آن رفتار شود. اگر می‌خواهید چسب را از روی بینی خود بردارید، به هیچ عنوان چسب را در حالت خشک از روی بینی نکنید زیرا این کار باعث کشیده شدن پوست بینی و آسیب دیدن آن می‌شود. بهترین روش برای باز کردن چسب، استفاده از آب گرم است.

آب گرم نوعی حلال برای از بین بردن چسب است و باعث می‌شود چسب به راحتی از پوست بینی جدا شود. علاوه‌بر این جدا کردن چسب در حمام نیز روشی بسیار آسان و راحت خواهد بود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب گرم و بخار باعث از بین رفتن خاصیت چسب بینی می‌شود و در نتیجه هیچ فشاری به بینی حین جداسازی چسب وارد نخواهد شد.

نحوه جسب زدن بعد جراحی بینی

در نهایت چگونه می‌توانیم دوره نقاهت آسان و راحتی را سپری کنیم؟

اولین نکته موثر در نتیجه نهایی جراحی و آسان شدن دوره نقاهت پس از آن، مراجعه به متخصص ماهر است. از آن ‌جایی که مهارت پزشک از اهمیت بالایی برخودار است پیشنهاد می‌کنیم برای جراحی بینی خود به کلینیک زیبایی سه رخ مراجعه کنید. پزشکان این مجموعه پیش از جراحی بینی جلساتی را تحت عنوان جلسات مشاوره‌ای برای مراجعین خود برگزار می‌کنند. در این جلسات درباره تمام نکات مراقبتی قبل و بعد از جراحی بینی اعم از نحوه چسب زدن بعد جراحی بینی و… صحبت خواهد شد و آگاهی مراجعین خود را افزایش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا