اقدامات قبل از جراحی بینی

علت انحراف بینی بعد عمل چیست؟

بعد از جراحی بینی شاهد بروز عوارض و مشکلات مختلفی هستیم که اکثر این مشکلات به ویژه مشکلات ظاهری می‌تواند در نتیجه عدم مراجعه به پزشک کلینیک مناسب رخ دهد. یکی از این عوارض انحراف بینی بعد از عمل است. البته توجه کنید که این عارضه برای کمتر از 5 درصد افراد رخ می‌دهد و نمی‌توان گفت تمام افراد درگیر این مورد می‌شوند. اگر آگاهی خود را درباره علت انحراف بینی بعد عمل افزایش دهید باعث می‌شود در نهایت نتیجه بهتری از جراحی بینی دریافت کنید و با عوارض کمتری پس از جراحی بینی مواجه شوید. در ادامه درباره علت بروز انحراف بینی پس از عمل، راه‌های پیشگیری از آن و… صحبت خواهیم کرد.

انحراف بینی به چه معناست؟

در ابتدا اجازه دهید درباره تفاوت انحراف بینی و کجی بینی صحبت کنیم. انحراف بینی حتما از ظاهر بینی مشخص نیست بلکه به انحراف تیغه بینی یا سپتوم گفته می‌شود. این انحراف ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی برای فرد شود. این در حالی است که کجی بینی از ظاهر بینی کاملا مشخص است. به عبارت دیگر در کجی بینی تیغه سپتوم انحراف نخواهد داشت.

علت انحراف بینی بعد عمل چیست؟

اگر می‌خواهید در نهایت از نتیجه نهایی بینی خود رضایت داشته باشید باید در انتخاب پزشک نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید. انجام جراحی بینی به طوری که فرم آن کاملا صاف و متقارن باشد کار دشواری است و پزشکان تازه وارد که تجربه زیادی ندارند ممکن است از پس آن برنیایند.

یک پزشک باتجربه، پیش از جراحی تمام شرایط بینی را از طریق عکس‌ یا طراحی‌های سه بعدی بررسی و به کمک معیارهای زیبایی شناسی چهره، بهترین اندازه و زاویه را برای بینی انتخاب می‌کند. توجه به این زاویا باعث می‌شود در نهایت بینی فرد به صورت متقارن جراحی شود و فرد با کجی و انحراف بینی مواجه نخواهد شد.

علاوه‌بر مهارت پزشک موارد دیگری نیز به عنوان علت انحراف بینی بعد عمل شناخته شده که در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

انحراف بینی بعد عمل

تاثیر جاذبه بر انحراف بینی

یکی از نکات مراقبتی که بعد از جراحی بینی باید حتما به آن توجه کنید، توجه به نحوه خوابیدن است. بعد از جراحی بینی به مدت یک هفته پزشک قالبی را روی بینی شما قرار می‌دهد. شاید این قالب وزن زیادی نداشته باشد و سنگین نباشد اما باز هم باید به‌گونه‌ای استراحت کنید که این قالب فشار مضاعفی به بینی شما وارد نکند. اگر بینی خود را عمل نکرده بودید، این قالب به هیچ عنوان فشاری به بینی شما وارد نمی‌کرد. اما پس از جراحی بینی، بافت‌ها، غضروف‌ها و استخوان بینی آسیب دیده‌اند و در ضعیف‌ترین حالت خود قرار گرفته‌اند؛ به همین علت باید به خوبی از بینی خود محافظت کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند حداقل تا یک هفته اول پس از جراحی، روی پهلوها استراحت نکنید. جاذبه زمین و فشاری که قالب به بینی شما وارد می‌کند ممکن است باعث شود بعد از جراحی شاهد انحراف بینی باشید و حتی نیاز به عمل دوم بینی ایجاد شود. شاید بعد از گذشت یک هفته مجاز به استراحت روی پهلوها باشید. اما جراحی بینی در دسته جراحی‌هایی قرار دارد که هرچقدر در دوران نقاهت بیشتر رعایت کنید و مراقب بینی خود باشید در نهایت نتیجه بهتری از جراحی بینی دریافت خواهید کرد.

حذف بیش از حد غضروف

این اتفاق در بینی‌هایی که قرار است به شکل نیمه فانتزی با فانتزی جراحی شوند بیشتر مشاهده می‌شود. زمانی که پزشک قصد دارد بینی را کوچک کند و از غضروف‌ها و استخوان آن بکاهد باید توجه داشته باشد که به صورت متقارن از حجم غضروف بینی بکاهد. عدم تقارن میزان غضروف‌ در دو طرف بینی علت انحراف بینی بعد عمل است.

انحراف بینی بعد عمل

وارد شدن ضربه به بینی

بینی‌ای که جراحی شده است تا یک سال نیاز به مراقبت دارد و باید جلوی وارد شدن هر نوع ضربه‌ای به آن گرفته شود. در صورتی که ضربه وارد شده به بینی شدید باشد ممکن است شاهد بروز انحراف در بینی باشیم. البته توجه کنید که تاثیر این ضربات در روزها و هفته‌های اول جراحی به مراتب بسیار بیشتر خواهد بود. هرچقدر از زمان جراحی بینی بگذرد، میزان تاثیر این ضربات کمتر خواهد شد.

عدم توجه به مراقبت‌های پس از عمل

بعد از جراحی بینی باید مراقبت باشید تا هیچ‌گونه فشاری به بینی وارد نشود. برای مثال از انجام ورزش‌های سخت و سنگین بپرهیزید. برخی افراد ممکن است در دسته ورزشکاران حرفه‌ای باشند و بخواهند پس از جراحی ورزش کردن به صورت حرفه‌ای را آغاز کنند. این افراد باید توجه کنند که علاوه‌بر فشاری که توسط ورزش به بینی آن‌ها وارد می‌شود انجام ورزش‌هایی مثل بوکس، ورزش‌های رزمی و… احتمال وارد شدن ضربه به بینی را افزایش می‌دهد و در نهایت ممکن است شاهد انحراف بینی باشیم.

انحراف بینی بعد عمل

آیا اصلاح انحراف بینی نیازمند عمل ترمیمی است؟

در صورتی که انحراف تیغه بینی بسیار شدید باشد، راهی جز جراحی مجدد بینی وجود ندارد. در اغلب موارد انحرافی که در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی بعد جراحی بینی رخ می‌دهد بسیار شدید نیست و ممکن است مشکلی را برای مراجع به وجود نیاورد. این در حالی است که اگر انحراف تیغه بینی به علت عدم مهارت پزشک باشد، ممکن است مشکل شدیدتر باشد و سود. در این شرایط مراجع با سختی‌هایی در تنفس یا حرف زدن مواجه شود و مجبور باشد برای اصلاح این مشکل، عمل بینی ترمیمی انجام دهد.

البته دقت کنید که ممکن است برخی از افراد روش‌های موقت را به شما پیشنهاد کنند. اما توصیه می‌کنیم اگر مشکل برای شما غیرقابل تحمل است به صورت اساسی آن را برطرف کنید. استفاده از روش‌های موقت مثل تزریق و فیلر باید سالی چند بار تکرار شود. این باعث می‌شود مراجع هر سال هزینه زیادی را برای اصلاح بینی خود در نظر بگیرد. این در حالی است که جراحی سپتوپلاستی یک بار انجام می‌شود و مشکل برای همیشه برطرف خواهد شد.

تورم بینی؛ عاملی برای انحراف تیغه بینی

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است تورم بینی نیز می‌تواند یکی از عواملی باشد که در یک سال اول باعث کج دیده شدن بینی می‌شود. اگر انحراف بینی شما کم است پیشنهاد می‌کنیم اجازه دهید یک سال از جراحی بینی شما بگذرد تا نتیجه نهایی جراحی بینی شما آشکار شود. پس از آن اگر باز هم انحراف شدید بود و از لحاظ ظاهری و یا از لحاظ تنفس و بویایی شما را اذیت می‌کرد می‌توانید به متخصص خود مراجعه کنید.

البته اگر انحراف بینی بسیار زیاد بود، می‌توانید بعد از گذشت یک الی دو ماه پس از جراحی بینی به پزشک مراجعه کنید تا علت این انحراف بررسی شود. اگر مشخص شود که برای اصلاح انحراف بینی نیاز به جراحی مجدد وجود دارد، باید اجازه دهید یک سال از جراحی بینی شما بگذرد تا تمام بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده بینی شما ترمیم شود.

انحراف بینی بعد عمل

در نهایت چگونه می‌توان جلوی انحراف بینی را گرفت؟

در مرحله اول پیشنهاد می‌کنیم کلینیک زیبایی سه رخ را برای جراحی بینی خود انتخاب کنید. جراحان این مجموعه تمام استانداردهای زیبایی را در نظر می‌گیرند. این جراحان در حین جراحی نیز تمام دقت خود را به کار می‌گیرند تا جراحی بینی موفقیت‌آمیز پیش برود و در نهایت فرد با مشکلاتی مثل انحراف مواجه نشود. بعد از آن، رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از جراحی می‌تواند از بروز انحراف بینی جلوگیری کند. به صورت کلی یک پزشک خوب، علاوه‌بر مهارتی که دارد، با افزایش آگاهی مراجع درباره مراقبت‌های قبل و بعد عمل می‌تواند در دریافت بهترین نتیجه از جراحی بینی موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا