اقدامات بعد از جراحی بینی

ورزش بعد جراحی بینی و نکات مهم آن

اگر در دسته افرادی هستید که دوست دارید بعد از جراحی بینی با کمترین میزان عوارض مواجه شوید پیشنهاد می‌کنیم به مراقبت‌های بعد جراحی بینی توجه داشته باشید. ورزش کردن بعد از جراحی بینی یکی از مواردی است که باید پس از جراحی با دقت و رعایت اصول آن را پیش بگیرید. برخی از افرادی که بینی خود را جراحی می‌کنند در دسته افراد ورزشکار هستند. به همین علت این افراد دوست دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از جراحی بینی، ورزش کردن را آغاز کنند. سوالاتی نظیر زمان آغاز ورزش بعد از جراحی بینی، عوارض انجام ورزش‌های نامناسب و… نمونه‌های از دغدغه‌های این افراد است.

نکات مهم در مورد ورزش بعد از جراحی بینی

شاید برای شما عجیب باشد اما باید بدانید که ورزش کردن بعد از جراحی بینی، روی نتیجه نهایی جراحی موثر است و می‌توان این امر را از ناگفته‌های جراحی بینی دانست. برخی از افراد فکر می‌کنند تنها ورزش‌هایی که به صورت مستقیم با صورت و بینی شما کار دارند، در فرم نهایی بینی شما موثر هستند. در حالی که این تصور درست نیست. ورزش کردن روی سیستم‌هایی مثل سیستم تنفسی شما تاثیر می‌گذارند. سیستم تنفسی نیز به صورت مستقیم روی بینی شما موثر خواهد بود.

از طرف دیگر بعد از جراحی بینی، به علت تزریق داروی بیهوشی، ایجاد برش‌هایی روی بینی و…، توانایی جسمی مراجعین کمی کاهش می‌یابد. به همین علت نوع ورزش، میزان آن و… در بازگشت بدن به شرایط نرمال و طبیعی نقش زیادی خواهد داشت. در ادامه برای راحتی بیشتر شما، ورزش‌های مجاز بعد از جراحی بینی در بازه‌های زمانی مختلف را تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

نوشته های مشابه

ورزش بعد جراحی بینی

ورزش در دو روز اول بعد از عمل

کل مدت زمان دوره نقاهت بعد از جراحی بینی بسیار مهم است اما پزشکان یک الی دو روز اول بعد از جراحی بینی را به عنوان دوره طلایی در نظر می‌گیرند. در این زمان، بدن شما همچنان تحت تاثیر داروهای بیهوشی است و نمی‌توانید به مقدار زیاد تحرک داشته باشید.

به علت عدم تعادل، تحرک در این زمان ممکن است باعث وارد شدن ضربه به بینی شما شود. علاوه‌بر این تحرک زیاد و انجام ورزش در این زمان ممکن است باعث افزایش خونریزی و سرگیجه بعد از جراحی بینی شود. سعی کنید در این دو روز اول فقط استراحت کنید و به توصیه‌های پزشکتان گوش دهید.

ورزش در هفته اول بعد از جراحی

در طی هفته اول بعد از جراحی بینی، آتلی همچنان روی بینی شما وجود دارد. این آتل به خودی خود مانعی برای انجام کارهای سخت و ورزش‌های دشوار است. در این هفته شما می‌توانید به آرامی کارهای روتین و روزمره خود را آغاز کنید. دقت کنید در این زمان باید حواستان به نحوه قرار گرفتن سرتان باشد. اگر به واسطه ورزش مدت زمان زیادی سر خود را خم کنید و یا در جهت نامناسبی نگه دارید، آتل به بینی شما فشار وارد می‌کند. این کار ممکن است باعث کج شدن بینی شما شود.

ورزش بعد جراحی بینی

ورزش در هفته دوم بعد از عمل بینی

بعد از برداشتن قالب روی بینی و شروع هفته دوم می‌توانید به صورت بسیار آرام و آهسته پیاده‌روی را آغاز کنید. توجه کنید که این پیاده‌روی باید بسیار سبک و آهسته و مدت زمان آن نیز باید محدود باشد. برای انجام پیاده‌روی لزومی ندارد از منزل خارج شوید و شما می‌توانید در منزل به آرامی راه بروید. در این زمان نیز به نوع قرار گرفتن سر خود دقت کنید و برای مدت طولانی سر خود را به سمت پایین نگیرید تا نکات مراقبتی دو هفته بعد جراحی بینی به طور دقیق رعایت شوند.

ورزش سه هفته بعد از عمل بینی

هفته سوم برای شروع فعالیت ورزشی جدید و سخت همچنان زود است و شما برای ورزش بعد از جراحی بینی همچنان باید منتظر بمانید. در این هفته می‌توانید مدت زمان پیاده‌روی خود را افزایش دهید. توجه کنید که پیاده‌روی باعث افزایش جریان خون می‌شود. بالا بودن نرمال گردش خون به بهبود هرچه سریعتر بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده بینی کمک بسزایی می‌کند.

ورزش یک ماه بعد از عمل بینی

بعد از گذشت یک ماه از جراحی بینی شما بدنی آماده‌تر برای انجام حرکات ورزشی خواهید داشت. در این 30 روز، بیشتر زخم‌ها و بافت‌های آسیب دیده داخل بینی شما بهبود یافته‌اند و می‌توانید ورزش‌های ملایم را آغاز کنید. ورزش‌هایی مثل بدنسازی، اسکوات، وزنه زدن و… در لیست ورزش‌هایی هستند که می‌توانید بعد از حدود 30 روز از جراحی بینی و با اجازه پزشک آن‌ها را آغاز کنید.

توجه کنید درست است پزشکان می‌گویند بعد از یک ماه می‌توانید ورزش‌های بالا را آغاز کنید اما باید توجه کنید در حین انجام این ورزش‌ها فشاری به بینی شما وارد نشود. به همین علت برای جلوگیری از وارد شدن فشار و ضربه به بینی بعد جراحی در ابتدا بهتر است حرکات سبک‌تر این ورزش‌ها را انتخاب کنید. به مرور زمان می‌توانید به تنوع و میزان سختی این حرکات اضافه کنید.

ورزش بعد جراحی بینی

ورزش ۴۵ روز پس از عمل بینی

هرچقدر زمان بیشتری از جراحی شما بگذرد ممنوعیت‌های ورزشی شما نیز کمتر از قبل خواهد شد. البته همچنان به شما پیشنهاد می‌کنیم در انجام ورزش بعد از جراحی بینی نهایت دقت و صبر را به خرج دهید تا آسیبی به بینی شما وارد نشود. توجه کنید که بعد از گذشت 45 روز می‌توانید مدت زمان پیاده‌روی را افزایش دهید و ورزش‌هایی مثل پیلاتس، یوگا و… را نیز انجام دهید.

ورزش شش ماه بعد از عمل

در نهایت بعد از گذشت حدود 6 ماه از جراحی بینی می‌توانید اکثر فعالیت‌های ورزشی را آغاز کنید. البته توجه کنید در این زمان تا حدود یک سال بعد از جراحی بینی، بهتر است به خوبی از بینی خود محافظت کنید. وارد شدن کوچک‌ترین ضربه به بینی در این زمان می‌تواند باعث ایجاد تغییر در فرم بینی شما شود.

بهتر است در این دوره از انجام ورزش‌هایی که با توپ سر و کار دارند بپرهیزید. علاوه‌بر این در انجام ورزش‌هایی مثل بوکس و سایر ورزش‌های رزمی دقت کنید تا آسیبی به بینی شما وارد نشود. در بهترین حالت باید تا حدود یک سال برای انجام این ورزش‌ها صبر کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از جراحی بینی خود دریافت کنید.

ورزش‌های آبی

بسیاری از افراد دوست دارند بعد از جراحی، ورزش‌های آبی مثل شنا را آغاز کنند. دقت کنید شما زمانی می‌توانید در محیط‌های مرطوب قرار بگیرید که زخم‌ها و بخیه‌های روی بینی شما به صورت کامل بهبود یافته باشند. به همین علت است پزشکان معتقدند بهترین زمان برای انجام ورزش‌های آبی، حدود 45 روز بعد از جراحی بینی است.

در این زمان می‌توانید به صورت خیلی ملایم و آرام شنا کنید؛ همچنین در این زمان به مدت زمان شنا کردن نیز دقت کنید. اگر مدت زمان زیادی را در آب بمانید، به علت وجود کلر در آب، بهبود پوست آسیب دیده بینی شما با کندی پیش خواهد رفت. علاوه‌بر این باید توجه کنید که از شیرجه زدن در آب به شدت بپرهیزید.

ورزش بعد جراحی بینی

در نهایت چگونه می‌توان بهترین زمان را برای ورزش بعد از جراحی بینی انتخاب کرد؟

از آن جایی که ورزش بعد از جراحی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است به همین علت بهتر است حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. برای مشورت در این زمینه باید بهترین کلینیک و بهترین پزشکان را انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما مراجعه به کلینیک زیبایی سه رخ است. پزشکان این مجموعه شرایط بدن شما را به خوبی بررسی می‌کنند و در نهایت با توجه به میزان بهبود شما، بهترین برنامه ورزشی را در اختیارتان قرار می‌دهند. با این کار علاوه‌بر این که می‌توانید بهترین نتیجه را از جراحی خود بگیرید، می‌توانید دوره نقاهت راحت و آسانی را نیز سپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا