جراحی بینی

ناگفته های عمل بینی که حتما برایتان جالب است!

اگر شما هم قصد جراحی بینی خود را دارید احتمالا بارها و بارها در اینترنت و فضاهای مجازی درباره عوارض این جراحی، نکات مراقبتی قبل و بعد جراحی بینی، تکنیک‌های جراحی بینی و… جست‌وجو کرده‌اید. آگاهی شمادر این جست‌وجوها و استفاده از تجربه بیماران عمل بینی، به نسبت زیادی افزایش یافته است. در این بین شاید به برخی از نکات کمتر توجه شده باشد و پزشکان و وب‌سایت‌ها کمتر درباره آن توضیح داده باشند. در ادامه می‌خواهیم درباره ناگفته های عمل بینی صحبت کنیم و نکاتی را که کمتر کسی درباره آن صحبت می‌کند، با یکدیگر بررسی کنیم.

آیا امکان رشد مجدد بینی وجود دارد؟

یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های افرادی که قصد دارند بینی خود را جراحی کنند، برگشت مجدد بینی بعد از جراحی است. آیا ممکن است پس از جراحی بینی شاهد رشد مجدد و بزرگ شدن بینی باشیم؟ در ابتدا باید بدانید که جراحی بینی نوعی جراحی دائمی بوده و تغییراتی که در بینی رخ می‌دهد همیشگی است. البته در این بین باید به نکاتی توجه شود تا از بازگشت فرم بینی جلوگیری کند.

ناگفته های عمل بینی

توجه به سن مراجع

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها توجه به سن مراجع است. برای جراحی بینی فرد باید به سن بلوغ رسیده و رشد بینی او به صورت کامل انجام شده باشد. در غیر این صورت، بعد از جراحی بینی امکان رشد مجدد بینی و تغییر فرمش وجود دارد. نوجوانانی که قصد دارند بینی خود را جراحی کنند باید بسیار مراقب باشند و در صورتی که هنوز رشد بینی آن‌ها کامل نشده، کمی صبور باشند تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسند.

به طور معمول در اغلب افراد این تغییرات و رشد بینی تا 20 سالگی ادامه خواهد داشت. البته در اکثر موارد تا 18 سالگی این رشد متوقف می‌شود اما پزشکان برای اطمینان بیشتر 20 سالگی را به عنوان سن مناسب برای جراحی بینی اعلام کرده‌اند.

تغییرات غضروف

درست است که می‌گوییم رشد استخوان بینی بعد از سن بلوغ متوقف می‌شود اما غضروف دو اندام گوش و بینی همچنان رشد می‌کند و بزرگتر می‌شود. توجه کنید که رشد غضروف‌ها خیلی کند خواهد بود و بعد از گذشت چندین دهه، از لحاظ ظاهری نیز روی فرم بینی و گوش شما تاثیر خواهد گذاشت. اگر دقت کرده باشید گوش و بینی افرادی که سن بالایی دارند معمولا بزرگ و نوک بینی آن‌ها به صورت افتاده است.

برای دریافت بهترین نتیجه از جراحی بینی باید صبور باشید!

شاید صبوری بعد از جراحی بینی در دسته ناگفته‌های عمل بینی قرار بگیرد. بسیاری از پزشکان درباره مدت زمان واقعی که باید برای بهبود بینی و رفع تورم آن صبر کنید صحبت نمی‌کنند. پس از جراحی، بینی به مقدار زیادی ورم می‌کند. این تورم زیاد به علت آسیبی است که حین جراحی به بافت‌ها و استخوان‌های بینی وارد می‌شود.

بعد از گذشت چند ماه مقدار زیادی از این تور از بین خواهد رفت اما دقت کنید که برای دریافت بهترین نتیجه از جراحی بینی باید حدود یک سال صبر کنید. پس از گذشت یک سال می‌توانید فرم واقعی بینی خود را ببیند. پس پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از ورم بینی خود یا زاویه نوک بینی نترسید. این موارد پس از گذشت زمانی حل خواهند شد. البته ایرادات بزرگ مثل انحراف، کجی، عدم تقارن و… را باید به اطلاع پزشک برسانید.

ناگفته های عمل بینی

آیا می‌توان به صورت همزمان عمل درمانی و زیبایی بینی را انجام داد؟

افراد زیادی هستند که با مشکلاتی همچون پولیپ سروکار دارند و قصد دارند با جراحی بینی از شر این مشکل خلاص شوند. برخی از این افراد علاوه‌بر درمان پولیپ از لحاظ ظاهری نیز از بینی خود راضی نیستند. این افراد می‌توانند برای یک بار تحت عمل جراحی بینی قرار بگیرند و با یک بار بیهوشی هم مشکلات ساختاری بینی آن‌ها درمان شود و هم ایرادات ظاهری بینی آن‌ها از بین برود.

در این حین حتما باید توجه کنید که پزشک شما از مهارت بالایی برخوردار باشد و بتواند جراحی درمانی را در کنار جراحی زیبایی به خوبی انجام دهد. علاوه‌بر این پیش از جراحی باید وسعت کار توسط پزشک مشخص شود. در صورتی که جراحی درمانی و زیبایی بیمار روی هم رفته مدت زمان زیادی طول بکشد، ممکن است تزریق داروی بیهوشی با دوز بیشتر برای مراجع خطرآفرین باشد. به همین علت نظر جراح و متخصص بیهوشی در انجام این دو عمل به صورت همزمان بسیار مهم است.

آیا نوع پوست در نتیجه جراحی بینی موثر است؟

یکی از راه‌های تفکیک بینی گوشتی از بینی استخوانی، نوع پوست آن‌ها است. پوست بینی گوشتی ضخیم‌تر است و غدد چربی بسیاری روی آن وجود دارد. در حالی که بینی استخوانی پوستی نازک‌تر دارد. جراحی بینی با پوست نازک به مراتب بسیار راحت‌تر از جراحی بینی با پوست ضخیم است. یکی از موارد سخت و دشوار در جراحی بینی با پوست ضخیم، برش و بخیه زدن بینی است.

با این که امروزه روش‌های جدید و نوین برای بخیه زدن وجود دارد اما ممکن است شما افرادی را مشاهده کنید که بعد از جراحی جای زخم‌ها و بخیه‌ها روی بینی ایشان باقی مانده باشد. این باقی ماندن جای زخم و بخیه روی بینی می‌تواند به علت نوع پوست مراجع باشد. به احتمال زیاد مراجعین پیش از جراحی بینی از نوع پوست خود آگاهی دارند پس بهتر است این موضوع را حتما با پزشک خود در میان بگذارند و توصیه‌های لازم را دریافت کنند.

ناگفته های عمل بینی

عوارض طبیعی و غیرطبیعی بعد جراحی بینی چیست؟

زمانی که شما یک عمل زیبایی انجام می‌دهید بروز برخی عوارض پس از آن طبیعی است و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. این در حالی است که هنگام بروز برخی دیگر از عوارض حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید. زمانی که شما درباره ناگفته‌های عمل بینی مطالعه می‌کنید و آگاهی خود را افزایش می‌دهید، می‌توانید پس از جراحی بینی به راحتی عوارض طبیعی و غیرطبیعی را از هم تشخیص دهید.

عوارض طبیعی پس از جراحی بینی

  1. گرفتگی بینی و سختی در تنفس (در برخی افراد تا حدود یک هفته و برخی دیگر حداکثر تا دوماه بعد جراحی)
  2. تورم بینی
  3. کبودی بینی و صورت
  4. سردرد و سرگیجه پس از جراحی بینی (به علت استفاده از داروهای بیهوشی)
  5. خونریزی کم و محدود
  6. وجود درد پس از جراحی بینی

عوارضی که به آن‌ها اشاره کردیم همگی در صورتی در دسته عوارض طبیعی قرار دارند که میزان بروز آن‌ها محدود و کم باشد و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از بین بروند. اگر این عوارض شدید باشند، برای مثال در صورتی که خونریزی پس از جراحی بینی به میزان زیاد باشد، حتما باید به پزشک خود مراجعه کنید چرا که این حجم از خونریزی دیگر طبیعی و نرمال نخواهد بود.

عوارض دیگری مثل کاهش حس بویایی بعد جراحی بینی، کاهش حس چشایی و… نیز در دسته عوارضی هستند که بروز آن‌ها پس از جراحی بینی نرمال نیست و پزشک باید علت بروز این عوارض را جست‌وجو و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کند.

ناگفته های عمل بینی

 

در نهایت چگونه می‌توانیم آگاهی خود را از جراحی بینی افزایش دهیم؟

زمانی که شما قصد انجام یک جراحی را دارید بهتر است قبل از آن درباره نوع جراحی، نحوه انجام شدن آن، نکات مراقبتی، عوارض و… اطلاعاتی را کسب کنید. این موضوع در مورد جراحی بینی نیز صدق می‌کند. در اینجا ما سعی کردیم به برخی از ناگفته های عمل بینی اشاره کنیم. برای آگاهی بیشتر از این نکات، پیشنهاد می‌کنیم با پرشکان ماهر و باتجربه کلینیک زیبایی سه رخ گفت‌وگو کنید تا پزشکان پس از بررسی شرایط بینی و بدن شما، در نهایت بهترین توصیه‌ها را در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا