عوارض جراحی بینی

وارد شدن ضربه به بینی بعد جراحی

عمل زیبایی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در ایران است. دوره نقاهت و مراقبت‌های بعد از عمل تاثیر شگرفی در نتیجه نهایی عمل بینی دارند. شرایطی مثل وارد شدن ضربه به بینی بعد جراحی، خصوصا در هفته‌های اول بعد از جراحی، می‌تواند عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد. البته بررسی آسیب‌های وارد شده ناشی از ضربه به بینی به عوامل زیادی مثل شدت ضربه و نحوه اصابت آن بستگی دارد. در هر صورت آشنایی با روش‌های جلوگیری از وارد شدن ضربه، عوارض و اقدامات پس از آن، می‌تواند زیباجویان را نسبت به موقعیت آگاه کند.

آسیب‌پذیری بینی در برابر ضربه

به طور کلی بافت بینی شامل استخوان‌، غضروف و مخاط ظریفی است که در صورت وارد شدن ضربه به راحتی دچار آسیب می‌شود. زمانی که بینی تحت عمل زیبایی قرار می‌گیرد، جراح در ساختار بینی مداخله می‌کند؛ به همین دلیل بینی نسبت به قبل آسیب‌پذیرتر می‌شود. ضربه به بینی بعد جراحی، حتی تا یک سال بعد، می‌تواند آسیب زیادی را در ساختار بینی ایجاد کند. زمانی که بینی به طور کامل بهبود پیدا کند، نسبت به ضربه مقاوم‌تر می‌شوند. با این حال ضروری است که زیباجو نسبت به عوامل خطر هوشیار باشد و مراقبت‌ها را به طور کامل انجام دهد.

ضربه به بینی بعد جراحی

ضربه به بینی بعد جراحی

با توجه به ساختار شکننده بینی بعد از جراحی، لازم است که از آن در برابر ضربه محافظت شود. شدت ضربه یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عوارض آن است. به طور کلی خونریزی، تغییر فرم، مشکل تنفسی یا گرفتگی بینی که پس از ضربه‌های شدید رخ می‌دهند، پیامد خوبی ندارند و بینی باید معاینه شود. با این که ضربه جزئی به بینی می‌تواند باعث درد، ورم و احساس ناراحتی شود، معمولا پیامد بدی ندارد.

دلایل وارد شدن ضربه به بینی

زمانی که از وارد شدن ضربه به بینی بعد جراحی صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها تروما و اصابت جسم به بینی نیست؛ بلکه عوامل روزمره و ساده نیز می‌توانند موجب وارد شدن فشار و ضربه به بینی شوند. به طور کلی از مهم‌ترین دلایل وارد شدن ضربه به بینی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورزش و آسیب دیدن بینی

اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید، باید بدانید که ورزش در طی چند ماه پس از عمل بینی ممنوع است. دویدن، پریدن یا بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند باعث وارد شدن ضربه به بینی شده و عوارض جدی به دنبال داشته باشد. بازگشت به روتین ورزشی نیز باید با سرعت آهسته‌تر صورت بگیرد تا ساختار بینی به تغییر وضعیت عادت کند.

احتمال وارد شدن ضربه به بینی در هنگام خواب

جهت خوابیدن درست بعد از عمل بینی، سر باید بالاتر از بدن قرار بگیرد. همچنین بهتر است در اطراف خود چند بالش قرار دهید تا احتمال غلت زدن و وارد شدن ضربه به بینی را کاهش دهید. وارد شدن ضربه دست به بینی نیز در هنگام خواب می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

ضربه به بینی بعد جراحی

وارد شدن ضربه به بینی در طی روز

در برخی اوقات حتی انجام دادن فعالیت‌های روزمره می‌تواند باعث وارد شدن فشار یا ضربه به بینی شود. در لیست زیر برخی از رایج‌ترین دلایل وارد شدن ضربه به بینی در طی روز را بیان می‌کنیم:

  • بازی کردن با کودکان
  • عطسه و سرفه
  • خمیازه کشیدن با دهان بسته یا دهان خیلی باز
  • گریه کردن بعد عمل بینی
  • با شدت فین کردن
  • برخورد اشیا
  • مالش بینی

عوارض ضربه به بینی بعد جراحی

عوارض ضربه به بینی بعد جراحی به شدت ضربه و زمان آن بستگی دارد. با در نظر گرفتن شرایط ضربه، ممکن است یک یا چند مورد از لیست زیر برای یک فرد اتفاق بیافتد.

  • افزایش ورم بینی بعد جراحی
  • افزایش میزان کبودی
  • ایجاد خلط و خونابه
  • خونریزی داخلی بینی
  • خونریزی از محل بخیه‌ها
  • پاره شدن بخیه‌ها
  • صدا دادن تنفس از بینی
  • بروز مشکلات تنفسی مثل انسداد بینی
  • اختلالات خواب مثل آپنه و خرو پف
  • شکستگی بینی
  • انحراف تیغه یا غضروف بینی

ضربه به بینی بعد جراحی

جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی

جهت کاهش احتمال وارد شدن آسیب به بینی، زیباجو باید مراقبت‌های مشخصی را در نظر بگیرد. مهم‌ترین مواردی که می‌تواند احتمال وارد شدن ضربه به بینی بعد جراحی را کاهش دهد شامل موارد زیر می‌شود:

  • حداقل به مدت 6 هفته از رفتن به مکان‌های شلوغ مثل اتوبوس و مترو و مهمانی‌های شلوغ خودداری کنید.
  • هنگام عطسه دهان خود را باز نگه دارید تا فشاری به ساختار بینی وارد نشود.
  • حداقل به مدت 6 هفته از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.
  • تا چند هفته تنها بخوابید؛ ممکن است شخص دیگر مثل کودک، همسر یا حتی حیوان خانگی به طور ناخواسته به بینی شما ضربه وارد کند.
  • پس از باز کردن آتل بینی با حساسیت بیشتری از بینی مراقبت کنید، زیرا بینی نسبت به قبل آسیب‌پذیرتر است.

اقدامات لازم بعد از وارد شدن ضربه به بینی

اگر با وجود تمام مراقبت‌ها ضربه‌ای به بینی شما وارد شد، باید اقداماتی فوری برای جلوگیری یا کاهش عوارض احتمالی صورت بگیرد. به طور کلی بهترین راه برای اطمینان از میزان سلامت بینی، مراجعه به پزشک و انجام معاینه است. در طی 6 هفته اول بعد از جراحی بینی در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارد و باید بلافاصله بعد از ضربه به پزشک مراجعه شود. با این حال می‌توانید با در نظر گرفتن برخی از نکات، اقدامات لازم پس از وارد شدن ضربه به بینی را به جا بیاورید.

استفاده از کمپرس سرد 

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش عوارض ضربه به بینی بعد جراحی، استفاده از کمپرس سرد است. سرما باعث جلوگیری از ایجاد تورم و کبودی بینی می‌شود. کمپرس را به گونه‌ای بر روی بینی خود قرار دهید که فشار مضاعفی به ساختار بینی وارد نکند. در صورت استفاده از یخ، آن را به طور مستقیم بر روی بینی خود قرار ندهید. اگر در طول شش هفته اول بعد از عمل به بینی ضربه وارد شده است، پس از قرار دادن کمپرس یخ به مطب دکتر مراجعه کنید.

اصلاح پوزیشن سر

اگر بعد از وارد شدن ضربه به بین دچار خونریزی شده‌اید، باید در حالت نشسته سر خود را بالا بگیرد. در چنین شرایطی از دراز کشیدن خودداری کنید؛ زیرا جمع شدن خون پشت حلق می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی باید خود را به مطب دکتر برسانید.

ضربه به بینی بعد جراحی

مواجهه با مشکلات تنفسی پس از وارد شدن ضربه

پس از وارد شدن ضربه به بینی، ممکن است مشکلات تنفسی پدید بیاید. در چنین موقعیتی خونسردی خود را حفظ کنید و تنفس را از طریق دهان انجام دهید. سپس در اولین فرصت به مطب پزشک مراجعه کنید.

عدم دستکاری بینی پس از وارد شدن ضربه

پس از وارد شدن ضربه به بینی، به هیچ‌وجه استخوان بینی را دستکاری نکنید. جابجا کردن استخوان بینی با دست می‌تواند باعث ایجاد شکستگی شده و فرم بینی را بهم بریزد. این اقدام ممکن است عوارض جبران نشدنی در پیش داشته باشد.

مواجه شدن با ضربه به بینی پس از جراحی

اگر به هر دلیلی پس از جراحی، بینی شما در معرض ضربه یا فشار غیرطبیعی قرار گرفت باید با رعایت خونسردی از پزشک خود مشورت بگیرید. انتخاب یک کلینیک حرفه‌ای می‌تواند خیال شما را در هر شرایطی، حتی در صورت وارد شدن ضربه به بینی بعد جراحی، آسوده نگه دارد. کلینیک سه رخ یکی از بهترین کلینیک‌های زیبایی در شهر تهران است که با بکارگیری تیم مجرب و دستگاه‌های پیشرفته بهترین شرایط را برای زیباجویان فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا