عوارض جراحی بینی

مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی و دلایل بروز آن‌ها

یکی از عوارض نادری که برای تعداد بسیار محدودی از مراجعین ممکن است رخ ‌دهد، تنگی نفس و مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی است. مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های کسانی است که قصد جراحی بینی خود را دارند. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود بعد از جراحی بینی شاهد بروز مشکلات تنفسی باشیم. آگاهی از عوامل موثر در بروز این مشکلات، نحوه جلوگیری از وقوع آن‌ها و… به شما کمک می‌کند در نهایت عمل جراحی راحت و بدون دغدغه‌ای را تجربه کنید.

آیا مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی نرمال است؟

در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی و یا حتی در برخی موارد تا ماه‌ها بعد از جراحی شاهد بروز گرفتگی و بینی سایر مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی هستیم. این گرفتگی به علت تورم و التهابات بینی، وجود مخاط در داخل بینی و… است؛ به همین علت پزشکان می‌گویند تا حدود چند ماه پس از جراحی بینی نیز نگران گرفتگی بینی نباشید زیرا در اکثر موارد این گرفتگی به خودی خود بهبود می‌یابد و نیازی به مراجعه به پزشک نخواهد بود.

مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی

دلایل بروز مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی چیست؟

مهم‌ترین سوالی که شاید ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است، علت بروز مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی است. عوامل مختلفی وجود دارد که در بروز این اتفاق موثر است. در ادامه تمام این موارد را بررسی خواهیم کرد.

تورم بینی بعد از جراحی

تورم و التهاب بینی یکی از رایج‌ترین عوارضی است که برای تمام افرادی که بینی خود را جراحی کرده‌اند رخ می‌دهد. این تورم باعث تنگ شدن مجرای بینی می‌شود و به عبارت دیگر در مسیر تنفسی اختلالاتی به وجود می‌آورد. در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی پزشکان توصیه می‌کنند از کمپرس آب سرد استفاده کنید تا تورم بینی و صورت شما زودتر از بین برود، مجرای تنفسی بینی شما باز شود و در نهایت راحت‌تر نفس بکشید.

باریک شدن بیش از حد بینی

سبک‌ها و فرم‌های مختلفی برای جراحی بینی وجود دارد که پزشکان تمام تلاش خود را می‌کنند با توجه به چهره مراجع و همچنین طبق خواسته او، بهترین فرم بینی را برای او انتخاب کنند. در فرم‌های بینی به شکل نیمه فانتزی و یا فانتزی، بینی کمی باریک‌تر از حد نرمال خواهد شد.

در صورتی که پزشک از مهارت بالایی برخودار نباشد و حین جراحی به بینی بیمار آسیب وارد کند، ممکن است بعد از جراحی بینی شاهد بروز مشکلات تنفسی باشیم. مهارت پزشک بسیار مهم است. زیرا موارد بسیاری نیز وجود دارد که بینی مراجع باریک شده است. اما به علت عدم آسیب به شاخک‌ها و توربین‌های موجود در بینی، مشکلی برای مراجع به وجود نیامده است.

باریک شدن بیش از حد بینی و ایجاد اختلالاتی در هنگام تنفس، بیشتر در هنگام برطرف کردن قوز و برآمدگی‌های استخوانی بینی به وجود می‌آید. در صورت مراجعه به پزشک ماهر و کاربلد، امکان رخ دادن این عارضه بسیار کم خواهد شد و یک پزشک حاذق، تنفس، بویایی، حس چشایی و… را در اولویت کاری خود قرار می‌دهد.

مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی

تجمع مخاط درون بینی

برای دریافت بهترین نتیجه از جراحی بینی پزشکان از شما می‌خواهند بینی خود را دست‌کاری نکنید تا بافت‌های درون آن به صورت کامل بهبود یابد. از آن جایی که جهت آسیب نزدن به بینی، نمی‌توانید به خوبی آن را تمیز کنید، ممکن است تجمع مخاط درون بینی، باعث ایجاد گرفتگی و بروز مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی شود. در این دوره استفاده از اسپری‌ها و سرم‌های شست‌وشو کمک بسزایی در باز شدن راه تنفسی می‌کند.

خارج کردن مقدار زیادی از بافت غضروف بینی

خارج کردن مقدار زیادی بافت بینی نیز همانند سایر عواملی که پیش‌تر بررسی کردیم در صورت مراجعه به یک پزشک ناوارد و مبتدی رخ می‌دهد. مراجعه به پزشکانی مانند دکتر هاشمی که سابقه کاری خوب و درخشانی دارند، باعث می‌شود بعد از جراحی بینی با چنین عوارضی مواجه نشوید.

برای مثال پزشک باید به مقدار غصروفی که از بینی مراجع خارج می‌کند توجه کند. در صورتی که میزان غضروف خارج شده بیش از حد باشد، باعث می‌شود دو دیواره بینی به هم نزدیک شوند و در برخی موارد باعث مسدود شدن راه تنفس شود. در چنین مواردی لازم است بینی بیمار دوباره جراحی و ترمیم شود.

مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی

استفاده از تامپون بینی

بعد از جراحی بینی به منظور جلوگیری از چسبیدگی بافت‌ها و زخم‌های داخلی بینی، پزشکان تامپون‌هایی را داخل دو حفره بینی قرار می‌دهند. واضح است تا زمانی که این تامپون‌ها داخل بینی شما وجود دارد، به سختی نفس خواهید کشید و در اغلب موارد کل مدت باید از راه دهان نفس بکشید. بعد از گذشت دو الی سه روز و درآوردن تامپون از بینی، نفس کشیدن نیز برای شما راحت‌تر خواهد شد.

مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی تا چه زمانی ادامه دارد؟

از آن جایی که عوامل و موارد مختلفی در بروز مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی موثر است، نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای از بین رفتن مشکلات تنفسی تعیین کرد. در ادامه در رابطه با موارد اصلی صحبت خواهیم کرد.

اهمیت فرم بینی

اگر بروز این مشکلات به علت تورم، التهاب، تجمع مخاط بینی و دلایلی از این قبیل باشد، از بین رفتن آن بستگی به تکنیک استفاده شده در هنگام جراحی، فرم بینی (طبیعی، فاتتزی و نیمه فانتزی) و… دارد.

اصولا افراد دوست دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از شر این مشکلات و عوارضی که پس از جراحی بینی رخ می‌دهد خلاص شوند و دوره نقاهت کوتاهی را سپری کنند. اگر بینی شما به شکل بینی نیمه فانتزی یا فانتزی جراحی شده و تغییرات زیادی روی بینی شما اعمال شده است. لازم است مدت زمان بیشتری را برای از بین رفتن التهابات و تورم‌ها صبر کنید. معمولا بعد از گذشت سه الی چهار هفته این مشکلات به مرور برطرف خواهند شد.

ایرادات پزشکی

در صورتی که مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی به علت عدم مهارت پزشک رخ داده باشند، یا باید مدت زمان طولانی‌تری را برای بهبود این گرفتگی‌ها و مشکلات صبر کنید و یا باید به پزشک خود مراجعه کنید. در صورتی که این مشکلات با گذشت زمان و مصرف دارو و اسپری و… برطرف نشود، باید عمل بینی ترمیمی روی بینی شما انجام شود.

مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی

آیا بروز مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی خطرناک است؟

بروز مشکلاتی تنفسی مثل گرفتگی بینی، تنفس به صورت سخت، سوت کشیدن بینی و… به خودی خود خطرناک نخواهند بود اما در صورتی که این موضوع باعث کاهش میزان اکسیژن خون شود، خطرناک تلقی می‌شود.

کاهش سطح اکسیژن در خون، باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی کمتر به اندام‌های حیاتی بدن مثل قلب، کلیه، مغز و… برسد و در نهایت خطراتی را برای مراجع به همراه داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم در صورت طولانی شدن مشکلات تنفسی و برطرف نشدن آن‌ها، حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا جراح علت این اتفاق را بررسی و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کند.

چگونه می‌توانیم از بروز مشکلات تنفسی بعد جراحی بینی جلوگیری کنیم؟

پیش‌تر تمام عوامل موثر در بروز این مشکلات را به شما معرفی کردیم. عواملی مثل تورم، التهاب و… بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی و با بهبود بافت‌ها و سلول‌های بینی، از بین می‌روند و در نهایت راه تنفس مراجعه نیز باز خواهد شد. برای جلوگیری از بروز عوارضی که مربوط به مهارت پزشک است، پیشنهاد می‌کنیم نهایت دقت و حوصله را در انتخاب جراح خود به خرج دهید. کلینیک سه رخ با استفاده از کادری مجرب و جراحانی حاذق توانسته عوارض پس از جراحی بینی را به حداقل برساند و رضایت مراجعین بسیاری را جلب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا