جراحی بینی

ترس از عمل بینی و راهکارهای مقابله با آن!

عمل جراحی بینی نیز همانند بسیاری از عمل‌های زیبایی دیگر، با استفاده از بیهوشی کامل انجام می‌شود. به صورت کلی عمل‌هایی که از طریق بیهوشی انجام می‌شوند، برای افراد کمی دلهره‌آورتر هستند. مراجعین قبل از جراحی درباره مواردی چون نتیجه جراحی، نحوه بیهوشی، عوارض و… نگران خواهند بود. این استرس گاهی به حدی زیاد است که ممکن است فردی به علت همین استرس‌ها از جراحی بینی خود منصرف شود. آیا به نظر شما ترس از عمل بینی طبیعی است؟ آیا راهی برای کاهش میزان استرس وجود دارد؟ علت بروز این استرس‌ها قبل از جراحی بینی چیست؟ در ادامه به تک تک این سوالات به صورت کامل پاسخ خواهیم داد.

انواع ترس از عمل بینی

ترس از عمل بینی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ترس از عوارض جراحی، ترس از نتیجه ظاهری بینی، ترس از اتاق عمل و… نمونه‌هایی از ترس‌های جراحی بینی هستند. پزشکان معتقدند وجود مقداری استرس و اضطراب کاملا نرمال است و این اتفاق برای اکثر زیباجویان رخ می‌دهد. در ادامه درباره انواع ترس از عمل بینی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ترس از عوارض جراحی

جراحی بینی یکی از عمل‌های زیبایی است که پس از جراحی نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد. در صورتی که فرد به این مراقبت‌ها توجهی نکند ممکن است با عوارض پس از جراحی بینی درگیر شود و در نهایت دوران نقاهت سختی را سپری کند. عوارض پس از جراحی در دو دسته عوارض ظاهری و عوارض داخلی قرار دارند. بسیاری از افراد ترس از دچار شدن به عوارض داخلی را دارند. این عوارض شامل موارد زیر می‌شود.

ترس از عمل بینی

کاهش حس بویایی

در برخی از موارد ممکن است فرد پس از جراحی بینی شاهد کاهش حس بویایی باشد. در اکثر موارد این کاهش حس بویایی به علت تورم و التهاب بافت‌های داخلی بینی است و بعد از گذشت چند روز از جراحی برطرف می‌شود. به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی به هیچ عنوان نگران این موضوع نباشید. البته در صورتی که بعد از گذشت یک هفته، بهبودی در حس بویایی شما ایجاد نشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

کاهش حس چشایی

موضوع دیگری که باعث ترس از عمل بینی می‌شود، کاهش حس چشایی است. کاهش حس چشایی به دنبال آسیب به سلول‌ها، بافت‌ها و گیرنده‌های بینی رخ می‌دهد. البته بازهم باید به این نکته توجه کنید که یک هفته ابتدایی پس از جراحی بینی را ملاک خود قرار ندهید و اجازه دهید مدتی از جراحی بگذرد. اگر به پزشک خوب و باتجربه مراجعه کنید، احتمال بروز این عارضه به صفر خواهد رسید و نگرانی و ترس جایز نیست.

خونریزی بعد جراحی

احتمال بروز خونریزی‌ بعد از جراحی بینی بسیار کم است. حالت شدید این عارضه در لیست عوارض رایج پس از جراحی بینی قرار ندارد. پزشکان راهکارهای زیادی مثل استفاده از کمپرس آب سرد، جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی و… را به‌منظور کاهش احتمال خونریزی توصیه می‌کنند. در صورتی که میزان خونریزی شما پس از جراحی خیلی شدید بود حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن بررسی و اقدامات لازم برای درمان آن انجام شود.

علاوه‌بر این پزشکان توصیه می‌کنند از یک الی دو هفته قبل و بعد از جراحی بینی از مصرف قرص‌های ضد انعقاد خون به شدت بپرهیزید. مصرف این قرص‌ها باعث رقیق شدن خون و افزایش احتمال خونریزی حین جراحی و پس از آن می‌شود.

ترس از عمل بینی

درد شدید بعد از جراحی بینی

دسته آخر افرادی هستند که از درد جراحی بینی می‌ترسند و به همین علت اقدامی برای اصلاح فرم بینی خود نمی‌کنند. جراحی بینی با استفاده از بیهوشی کامل انجام می‌شود و بنابراین مراجع حین جراحی ذره‌ای درد احساس نخواهد کرد.

پس از جراحی نیز به صورت معمول و با توجه به گفته مراجعین، درد شدیدی به سراغ مراجعین نیامده و نهایتا با مصرف مسکن‌های سبک، این درد برطرف شده است. البته توجه کنید که به هیچ عنوان سرخود قرصی را مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث تداخل دارویی و طولانی‌تر شدن دوره نقاهت شما شود.

ترس از بیهوشی

شاید در گذشته جراحی بینی از طریق بی‌حسی موضعی نیز انجام می‌شد اما امروزه در اکثر موارد تنها بعد از بیهوشی کامل مراجع را جراحی می‌کنند. برخی بیماران نگران عوارض بیهوشی هستند و برخی دیگر از به‌هوش نیامدن پس از جراحی می‌ترسند.

اگر درگیر بیماری زمینه‌ای خاصی (مشکلات قلبی، ریوی، تیروئید و…) نیستید و همچنین اگر به پزشک و کلینیک خوب مراجعه کردید، نگران این موضوع نباشید. یک پزشک خوب و باتجربه به همراه متخصص بیهوشی، بهترین دارو و بهترین تصمیم را برای شما می‌گیرند تا در نهایت با عوارض بیهوشی جراحی بینی مواجه نشوید.

ترس از عمل بینی

ترس از ظاهر نامتناسب بینی

به عنوان آخرین ترس از عمل بینی می‌خواهیم درباره ترس از ظاهر نامتناسب بینی صحبت کنیم. احتمالا شما هم می‌ترسید بعد از جراحی، بینی شما به میزان زیادی سربالا و با بیش از حد کوچیک شده باشد. تغییرات این چنینی باعث می‌شود تا بینی شما با سایر اجزای صورت شما تناسب نداشته باشد و در نهایت باعث ایجاد ظاهری نامتناسب بشود. به همین علت است که یکی از توصیه‌های مهم قبل از جراحی بینی، پیدا کردن یک دکتر ماهر است.

علاوه‌بر این شما باید در جلسات مشاوره‌ای که پیش از جراحی بینی برگزار می‌شود حتما شرکت کنید. در این جلسات بهتر است از تصویربرداری سه بعدی استفاده کنید تا بتوانید نتیجه نهایی بینی خود را مشاهده کنید. به صورت کلی اگر جراح طبق معیارهای زیبایی‌شناسی چهره در دنیا پیش برود، بینی در نهایت با فرم کلی صورت مراجع تناسب و هماهنگی دارد و مراجع از نتیجه نهایی جراحی خود رضایت خواهد داشت.

چگونه ترس از عمل بینی را از بین ببریم؟

برای کاهش ترس از عمل بینی راهکارهای مختلفی وجود دارد. توجه به این موارد باعث می‌شود در نهایت شما با خیالی آسوده‌تر بینی خود را جراحی کنید و استرس کمتری داشته باشید. در ادامه برخی از این راهکارها را به شما معرفی خواهیم کرد.

استفاده از قرص‌های ضد استرس

قرص‌های متنوعی وجود دارد که همگی باعث کاهش استرس و از بین رفتن تپش قلب شما خواهند شد. توجه کنید که به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه از قرص یا دارویی استفاده کنید. چراکه ممکن است آن دارو با داروی بیهوشی تداخل داشته باشد. در صورتی که استرس شما خیلی زیاد بود حتما پیش از جراحی با پزشک خود مشورت کنید تا دارویی متناسب با شرایط بدنی شما در اختیارتان قرار دهد.

افزایش آگاهی درباره جراحی

سعی کنید پیش از جراحی آگاهی خود را درباره مراقبت‌های قبل و بعد جراحی بینی، روش جراحی و… افزایش دهید. البته توجه کنید به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم قبل از جراحی بینی فیلم‌های داخل اتاق عمل و جراحی بینی را مشاهده کنید. مشاهده این فیلم‌ها به افرادی که ترس از خون، اتاق عمل و… دارند استرس بیشتری وارد خواهد کرد.

ترس از عمل بینی

در نهایت چگونه می‌توانیم با خیالی آسوده بهترین نتیجه را از جراحی بینی بگیریم؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که به کاهش میزان استرس شما پیش از جراحی کمک بسزایی می‌کند، انتخاب پزشک و کلینیک مناسب است. یک پزشک خوب می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین روش را برای جراحی بینی شما انتخاب کند. علاوه‌بر این انتخاب کلینیک مناسب و به‌روز نیز باعث می‌شود جراح به تجهیزات و دستگاه‌های جدید و نوین دسترسی داشته باشد و بتواند به بهترین شکل جراحی را پیش ببرد. به همین علت توصیه می‌کنیم برای جراحی بینی خود، کلینیک سه رخ را انتخاب کنید. پزشکان این مجموعه همگی کاربلد و باتجربه هستند و دستگاه‌ها و امکانات موجود در این کلینک همگی جدید و به‌روز شده است و جای ترسی برای مراجعین باقی نمی‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا