جراحی بینی

جراحی بینی بعد زایمان و هرچه لازم است درباره آن بدانید!

یکی از تفاوت‌های جراحی بینی در بانوان و آقایان، بحث بارداری و حاملگی است. آن دسته از بانوانی که بعد از ازدواج دوست دارند بینی خود را جراحی کنند و در عین حال قصد بارداری نیز دارند، بهتر است به نکات ارائه شده در این مطلب توجه کنند. اکثر بانوان از عوارض زایمان که شامل تورم زیاد صورت است آگاه هستند و به همین علت ترجیح می‌دهند بعد از زایمان برای جراحی بینی اقدام کنند. شاید جراحی بینی بعد از زایمان راحت‌تر باشد و مراجع با عوارض کمتری مواجه شود. اما باز هم هرچقدر آگاهی شما در این زمینه بیشتر باشد، در نهایت نتیجه بهتری خواهید گرفت.

فاصله زمانی مناسب بین جراحی بینی و زایمان

اکثر پزشکان معتقدند بعد از گذشت دو ماه از زایمان، فرد می‌تواند بینی خود را جراحی کند. در مرحله اول باید توجه کنید که بدن هر فرد با دیگری تفاوت است و نمی‌توان یک زمان مشخص را برای تمام افراد در نظر گرفت. برای رسیدن به این پاسخ بهتر است حتما پیش از جراحی بینی با پزشک خود مشورت کنید.

مورد دیگری که در مبحث حاملگی و جراحی بینی باید به آن توجه کنید این است که جراحی بینی در لیست جراحی‌هایی قرار دارد که بعد از عمل نیاز به مراقبت زیادی دارد. درست است که از لحاظ بدنی، بانوان می‌توانند از دو ماه بعد از جراحی بینی باردار شوند اما آیا نگهداری از بچه نوزاد، بعد از جراحی بینی کار راحتی است؟

جراحی بینی بعد زایمان

شرایط نگهداری کودک بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی تا حدود یک سال نباید هیچ‌گونه ضربه‌ای به بینی وارد شود. اگر شما بخواهید دو ماه بعد از زایمان بینی خود را جراحی کنید قطعا در هنگام نگهداری از نوزاد خود با چالش‌هایی مواجه می‌شوید. واضح است که نوزاد هیچ درکی از جراحی بینی ندارد و ممکن است طی حرکات مختلف به بینی شما آسیب وارد کند.

از طرفی پزشکان توصیه می‌کنند تا یک هفته اول پس از جراحی بینی، به هیچ عنوان سر خود را به سمت پایین خم نکنید. علاوه‌بر این نباید تا حداقل یک هفته بعد از عمل بینی، جسم سنگین بلند کنید. بغل کردن نوزاد به مدت طولانی باعث می‌شود به بینی شما فشار وارد شود.

اگر به جراحی بینی بعد از زایمان فکر می‌کنید، بهتر است به نکات بچه‌داری آن نیز توجه کنید. در بهترین حالت باید اجازه دهید حدود یک سال از زایمان شما بگذرد. حین این یک سال فرزند شما کمی بزرگتر شده و راحت‌تر می‌توانید کارهای او را انجام دهید.

در صورتی که دو ماه بعد از زایمان تصمیم گرفتید بینی خود را جراحی کنید، پیشنهاد می‌کنیم از یک همراه بخواهید به شما کمک کند. وجود یکی از اقوام یا پرستار می‌تواند کمک بسزایی در نگهداری نوزاد کند و در نهایت شما با کمترین ریسک ممکن بینی خود را جراحی و دوره نقاهت را سپری خواهید کرد.

جراحی بینی بعد زایمان

تورم زایمان و جراحی بینی

یکی از عوارض طبیعی بارداری و زایمان، اضافه وزن و تورم است. برخی افراد به سرعت پس از زایمان لاغر می‌شوند و به وزن اولیه خود برمی‌گردند. در نقطه مقابل برخی دیگر باید تلاش کنند، رژیم بگیرند، ورزش کنند تا نهایتا بعد از گذشت چند ماه وزن آن‌ها به حالت نرمال برگردد.

اگر بخواهید دو ماه بعد از زایمان، بینی خود را جراحی کنید در حالی که هنوز تورم بدن شما از بین نرفته است، ممکن است به نتیجه دلخواه خود نرسید. به همین علت پزشکان پیشنهاد می‌کنند حتما اجازه دهید برای جراحی، تورم صورت و بینی شما به صورت کامل از بین رفته باشد. برای پیدا کردن مدت زمان مناسب، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

شیردهی پس از جراحی بینی

یکی از مواردی مهم در لیست بایدها و نبایدهای جراحی بینی این است که تا 24 الی 48 ساعت پس از جراحی بینی، از شیر دادن به نوزاد خودداری کنید. برای جراحی بینی، پزشکان داروی بیهوشی را به بدن مادر تزریق می‌کنند. حداکثر 48 ساعت طول می‌کشد تا این دارو به صورت کامل از بدن مادر دفع شود. اگر قبل از گذشتن این مدت زمان به نوزاد خود شیر دهید، باعث می‌شود داروی بیهوشی وارد بدن نوزاد شود. این کار باعث می‌شود نوزاد احساس خواب‌آلودگی و کرختی داشته باشد و در مواردی این کار خطرآفرین خواهد بود.

جراحی بینی بعد زایمان

نحوه شیردهی به نوزاد

اگر بعد از گذشت 48 ساعت خواستید به نوزاد خود شیر دهید، پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان روی پهلو دراز نکشید. یکی از نکات مراقبتی بعد از جراحی بینی، توجه به نحوه استراحت و خوابیدن است. تا یک هفته اول پس از جراحی بینی به هیچ عنوان نباید روی پهلو دراز بکشید. این کار در طولانی مدت باعث کج شدن بینی می‌شود.

بهترین کار این است که نوزاد را در آغوش بگیرید. در چنین حالتی نگران سنگینی قالب بینی و کج شدن بینی نیستید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مراقب دست و پای کودک باشید تا ضربه‌ای به بینی شما وارد نکند.

داروهای استفاده شده در دوران شیردهی

بعد از جراحی بینی پزشک ممکن است قرص‌هایی مثلا آنتی بیوتیک، آنتی هیستامین و… را برای شما تجویز کند. مصرف برخی از این قرص‌ها ممکن است روی شیردهی و همچنین روی نوزاد تاثیر بگذارد. به همین علت بهتر است پیش از جراحی بینی، حتما به پزشک خود اطلاع دهید که نوزاد شیرخواره دارید.

استفاده از داروها و آمپول‌هایی مثل آناهیل، کورتون و… نیز باید زیر نظر پزشک با دوز مناسب استفاده شود. در غیر این صورت ممکن است در شیردهی و سلامت نوزاد شما تاثیر منفی بگذارد.

جراحی بینی بعد زایمان

در نهایت چگونه می‌توانیم بهترین نتیجه را از جراحی بینی خود بگیریم؟

اگر در دسته افرادی هستید که می‌خواهید بعد از گذشت دو ماه از زایمان، بینی خود را جراحی کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر پزشک شما به اندازه کافی مهارت داشته باشد، در ابتدا شرایط بدنی شما را بررسی می‌کند. در این بررسی علاوه‌بر میزان تورم بدن، باید میزان آمادگی بدن برای دریافت مجدد داروی بیهوشی نیز مشخص شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از نتیجه جراحی خود، کلینیک معتبر سه رخ را برای جراحی بینی خود انتخاب کنید. این مجموعه، با انجام آزمایش‌های مختلف، وضعیت بدن شما را در جلسات مشاوره‌ای پیش از جراحی بینی بررسی می‌کنند. با این کار در نهایت پزشک می‌تواند از نظر زمان مناسب جراحی، تکنیک جراحی و… بهترین تصمیم را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا