عوارض جراحی بینی

درد عمل بینی و پاسخ به سوالات مربوط به آن

سالانه افراد زیادی به‌ منظور اصلاح فرم بینی خود به کلینیک‌های زیبایی و پزشکان ماهر همچون دکتر ابوالقاسم هاشمی مراجعه می‌کنند. برطرف کردن ایرادات بینی باعث افزایش اعتماد به نفس افراد، ایجاد هارمونی و تناسب در چهره و در نهایت باعث افزایش زیبایی مراجع خواهد شد. شاید یکی از ترس‌های افرادی که قصد دارند بینی خود را جراحی کنند، ترس از درد عمل بینی باشد. ترس از این موضوع باعث شده تا برخی از افراد از جراحی بینی منصرف شوند؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا واقعا جراحی بینی دردناک است؟ و میزان درد آن در چه حد است؟

آیا عمل بینی درد دارد؟

جراحی بینی یکی از جراحی‌هایی است که درد بسیار خفیفی دارد. در کل می‌توان گفت میزان درد آن پس از جراحی قابل تحمل خواهد بود و باعث سخت‌ شدن دوره نقاهت نخواهد شد. به طور کلی درد عمل بینی تا حد زیادی به میزان تحمل فرد و نوع بدن او بستگی دارد.

در حین جراحی بینی که به علت استفاده از داروهای بیهوشی، مراجع به هیچ عنوان هیچ دردی را احساس نخواهد کرد. میزان دردی که ممکن است برخی از افراد از آن بترسند، دردی است که پس از عمل بینی و در دوره نقاهت ممکن است شاهد وقوع آن باشند.

در اغلب موارد درد جراحی بینی بعد از گذشت 2 الی 3 روز از بین می‌رود و در دسته دردهای طولانی مدت قرار ندارد. البته به این نکته توجه کنید که در صورتی که درد بینی شما پس از جراحی از سه روز بیشتر ادامه داشت و به صورت غیرقابل تحمل بود، حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا پزشک علت درد را پیدا و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کند.

درد عمل بینی

علت درد عمل بینی چیست؟

بروز کمی درد پس از جراحی بینی امری طبیعی است چرا که در طی جراحی، قسمتی از پوست، بافت بینی، غضروف و استخوان آن به نوعی دست‌کاری و قسمت‌های اضافی آن از بینی خارج می‌شود. به همین علت بعد از جراحی ممکن است مراجع کمی درد را احساس کند.

علاوه‌بر این، احتمالا شنیده‌اید که بعد از جراحی در داخل بینی تامپون قرار می‌دهند. این تامپون بینی جهت جلوگیری از خونریزی، جلوگیری از چسبندگی بافت‌ها و زخم‌های داخل بینی و… در بینی قرار می‌گیرد. برخی افراد ممکن است به علت وجود این تامپون‌ها در بینی، احساس فشار در ناحیه گوش و گیجگاه داشته باشند. توجه داشته باشید که بعد از گذشت دو الی سه روز تامپون بینی برداشته می‌شود و این حس فشار و درد در ناحیه گوش و گیجگاه نیز برطرف خواهد شد.

چگونه می‌توان از درد عمل بینی کم کرد؟

اگر در انتخاب پزشک و کلینیک دقت کنید، در نهایت باعث می‌شود از نتیجه جراحی بینی خود رضایت کافی داشته باشید و دوران نقاهت آسان و بی‌دغدغه‌ای را سپری کنید. یک پزشک خوب علاوه‌بر مهارت در جراحی، درباره تمام نکات مراقبتی قبل و بعد جراحی که توجه به آن‌ها باعث راحت‌تر شدن دوران نقاهت می‌شود نیز با شما صحبت می‌کند. در ادامه قصد داریم برخی از مهم‌ترین و متداول‌ترین راهکارهای کاهش درد عمل بینی را به شما معرفی کنیم.

1. استفاده از کمپرس سرد

یکی از مسائل مهمی که باید بعد از جراحی آن را رعایت کنید استفاده از کمپرس آب سرد روی صورت است. استفاده از این مدل کمپرس در سه الی چهار روز ابتدایی پس از جراحی باعث می‌شود علاوه‌بر کاهش درد، میزان تورم صورت شما نیز کاهش یابد. کاهش میزان تورم و التهابات صورت و بینی، باعث کاهش فشار وارد شده روی بینی، سر و گیجگاه می‌شود و در نهایت فرد درد کمتری را احساس خواهد کرد.

درد عمل بینی

2. استراحت کردن

بعد از جراحی بینی هرچقدر فعالیت کمتری داشته باشید، در نهایت درد کمتری را نیز تجربه خواهید کرد. پزشکان توصیه می‌کنند در روزهای ابتدایی پس از جراحی، فقط استراحت کنید. پس از آن به مدت سه ماه از انجام فعالیت‌های سنگینی که باعث ایجاد فشار روی بینی می‌شود به شدت بپرهیزید.

عدم تحرک و استراحت تنها به معنای خوابیدن نیست بلکه باید در این مدت از حرف زدن زیاد، خندیدن، گریه کردن و به صورت کلی حرکت دادن صورت خود خودداری کنید. حرکت دادن فک و صورت به میزان زیاد باعث کشیدگی بافت‌های آسیب دیده بینی، آسیب به بخیه‌ها و… می‌شود و در نهایت باعث می‌شود فرد درد بیش‌تری را بعد از جراحی بینی حس کند.

همچنین در یک الی دو هفته اول پس از جراحی بینی سعی کنید به هیچ عنوان بینی خود را دست‌کاری نکنید و هیچ وسیله‌ای مثل گوش پاک کن را وارد بینی خود نکنید.

درد عمل بینی گوشتی بیشتر است یا استخوانی؟

تا به اینجا درباره میزان درد بینی صحبت کردیم اما آیا تفاوتی بین جراحی بینی استخوانی با بینی گوشتی وجود دارد؟ پزشکان معتقدند بینی گوشتی به علت تراشیدن مقدار زیادی استخوان به نسبت بینی گوشتی کمی درد بیشتری دارد. در بینی گوشتی، میزان استخوان تراشیده شده کمتر است و به همین علت مراجعان بعد از جراحی بینی درد کمتری حس خواهند کرد.

درد عمل بینی

آیا برداشتن تامپون از بینی دردناک است؟

تامپون بینی یک گازی است که درون بینی قرار می‌گیرد و استفاده از آن مزایایی مثل جلوگیری از چسبندگی بینی، جلوگیری از خونریزی و… دارد. برخی از افراد که تجربه جراحی بینی داشته‌‌اند معتقدند که خارج کردن تامپون از بینی کمی دردناک است.

بعد از جراحی شاهد مقداری خونریزی هستیم که تامپون جلوی تشدید آن را می‌گیرد. این خون در داخل بینی خشک می‌شود و باعث می‌شود خارج کردن تامپون کمی با درد همراه باشد. در چنین مواقعی پزشک با استفاده از اسپری‌های استریل، بینی را کمی مرطوب و خیس می‌کند تا تامپون به راحتی از بینی خارج شود و مراجع دردی را احساس نکند. در برخی موارد نیز پزشک چند قطره داروی بیهوشی در بینی فرد می‌ریزد که باعث می‌شود مراجع به هیچ عنوان دردی را احساس نکند.

آیا می‌توان برای کاهش درد عمل بینی از مسکن استفاده کرد؟

معمولا پزشکان داروهای مسکنی را برای مراجعین تجویز می‌کنند تا در هنگام بروز درد از آن استفاده کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که به هیچ عنوان بدون دستور پزشک از دارویی استفاده نکنید. پزشک تمام شرایط بدن شما را به دقت بررسی می‌کند و داروهایی را انتخاب می‌کند تا با یکدیگر اختلالی نداشته باشند و عوارض جانبی‌ای را برای فرد ایجاد نکنند.

درد عمل بینی

در نهایت چگونه می‌توان بهترین نتیجه را از جراحی بینی دریافت کرد؟

برای دریافت بهترین نتیجه از جراحی بینی، مهم‌ترین عامل انتخاب پزشک و کلینیک مناسب است. یک کلینیک خوب به همراه پزشک باتجربه می‌تواند باعث شود علاوه‌بر این که بهترین نتیجه را از جراحی خود میگیرید، دوره نقاهت آسان و بدون دردی را نیز تجربه کنید. پیشنهاد می‌کنیم به منظور انجام جراحی بینی خود، به کلینیک زیبایی سه رخ مراجعه کنید. این مجموعه با استفاده از کادری متخصص و ماهر، عوارض پس جراحی بینی شما را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود در آخر از جراحی بینی خود رضایت بالایی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا