اقدامات بعد از جراحی بینی

همه چیز درباره کبودی و ورم بعد عمل بینی

عمل بینی یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی در کشورمان است که به رفع عیوب ساختاری بینی و زیبایی چهره کمک می‌کند. با توجه به این که عمل زیبایی بینی یک جراحی تهاجمی است، نمی‌توان عوارض پس از آن را نادیده گرفت. یکی از رایج‌ترین عارضه‌ها پس از عمل بینی، ایجاد ورم و کبودی در صورت است. این عارضه در اکثر شرایط موقتی بوده و با رعایت برخی نکات، خیلی سریع‌تر برطرف می‌شود. اگر قصد دارید برای جراحی بینی اقدام کنید، بهتر است با عوامل ایجاد و روش‌های رفع کبودی و ورم بعد عمل بینی آشنا شوید.

کبودی صورت بعد از عمل بینی

حدود چند ساعت پس از عمل بینی، صورت افراد دچار تورم می‌شود و پوست به رنگ کبود در‌می‌آید. این ورم و کبودی بعد عمل بینی بیشتر در اطراف چشم و بینی دیده می‌شود. در 2 الی 3 روز اول پس از عمل این ورم و کبودی روند صعودی خود را طی می‌کنند تا به اوج برسند. با گذشت 7 تا 10 روز بعد از عمل و با برداشت اسپلینت بینی، بافت‌های آسیب‌دیده ترمیم می‌شوند و آثار کبودی رو به بهبود می‌رود. بنابراین برای این عارضه جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا در حالت عادی، طولی نمی‌کشد که این کبودی‌ها به طور کامل رفع شوند.

کبودی و ورم بعد عمل بینی

نوشته های مشابه

علت ایجاد کبودی بعد عمل بینی

جراحی بینی عمل نسبتا سنگینی محسوب می‌شود که با تغییر وضعیت بافت‌ها، استخوان بینی و پوست همراه است. به همین دلیل ایجاد کبودی بر روی پوست زیباجویان پس از عمل بینی یک عارضه طبیعی محسوب می‌شود. مهم‌ترین دلایل ایجاد ورم بعد عمل بینی شامل موارد زیر می‌شود:

تاثیر روش جراحی بر روی کبودی و ورم پس از عمل

جراحی بینی به دو روش بسته و باز صورت می‌گیرد. در جراحی به روش باز، به دلیل افزایش میزان دخالت جراح در بافت بینی، احتمال بروز و شدت کبودی‌های ایجاد شده بیشتر است. از سوی دیگر معمولا افرادی که عمل جراحی بینی آن‌ها به روش بسته صورت گرفته، دچار ورم و کبودی کمتری می‌شوند.

تاثیر اختلالات انعقادی خون بر کبودی و ورم بینی پس از عمل

برخی از فاکتورهای خونی مثل پلاکت‌ها، مسئول انعقاد خون هستند و به کاهش خونریزی کمک می‌کنند. در صورتی که فردی شمار پلاکت پایینی داشته باشد یا سایر فاکتورهای انعقادی وی دچار مشکل باشند، امکان خونریزی زیر پوستی بیشتر می‌شود. این خونریزی کنترل نشده در زیر پوست با ایجاد کبودی‌های گسترده همراه است. بنابراین در صورت داشتن بیماری مربوط به فاکتورهای انعقادی خون یا مصرف داروهای رقیق‌کننده مثل آسپرین، پزشک خود را از این مسئله آگاه سازید.

کبودی و ورم بعد عمل بینی

عدم رعایت ملاحظات بعد از عمل و ایجاد ورم

تمامی ملاحظات دوره نقاهت بعد عمل بینی باید مورد توجه زیباجو قرار بگیرد. عدم رعایت این شرایط و سرپیچی از دستورات پزشک می‌تواند باعث ایجاد ورم و کبودی بعد عمل بینی شود. به طور کلی مهم‌ترین مواردی که شانس ایجاد ورم را بالا می‌برند، شامل لیست زیر می‌شوند:

  • پایین نگه داشتن سر بعد از عمل بینی
  • بلند کردن اجسام سنگین بعد از عمل بینی
  • خوابیدن به شکم و پهلو در دوره نقاهت جراحی بینی
  • استعمال سیگار یا نوشیدن الکل در دوره نقاهت عمل بینی
  • حرکت دادن بیش از حد اجزای صورت (زیاد خندیدن و حرف زدن بعد عمل بینی)
  • تاثیر مهارت جراح بر روی ورم و کبودی بعد از عمل

هر چه تجربه و مهارت پزشک جراح کمتر باشد، احتمال ایجاد کبودی و ورم بیشتر می‌شود. جراحی که تجربه و دانش کافی را ندارد با دخالت بی‌دلیل و عدم استفاده از تکنیک‌های درست، کنترلی بر میزان آسیب بافتی ندارند. به همین دلیل شانس آسیب‌ رسیدن به عروق خونی بالا می‌رود. پیشنهاد می‌شود در انتخاب جراح بینی، پزشکی را انتخاب کنید که متخصص گوش، حلق و بینی باشد. همچنین از تجربه و داشتن مهارت کافی جراح، اطمینان کسب کنید.

عوامل فردی دخیل در ایجاد کبودی بعد از عمل بینی

برخی از عوامل فردی مانند سن بیمار، نوع بینی (گوشتی یا استخوانی)، ضخامت پوست و سابقه شکستگی یا آسیب بینی می‌توانند باعث ایجاد ورم و کبودی شوند. معمولا در جلسه مشاوره قبل عمل می‌توانید با پزشک در مورد این شرایط صحبت کنید.

  • تاثیر سن بیمار بر روی ورم و کبودی بعد عمل: معمولا با بالاتر رفتن سن، عروق خونی ساختار شکننده‌تری به خود می‌گیرند و این موضوع احتمال بروز کبودی را بالاتر می‌برد.
  • تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در ورم و کبودی بعد عمل: معمولا بینی‌های گوشتی دوره نقاهت بیشتری دارند و ورم یا کبودی پس از عمل در آن‌ها دیرتر برطرف می‌شود.
  • تاثیر ضخامت پوست بینی در ورم و کبودی بعد از عمل: پوست ضخیم‌تر که معمولا در بینی‌های گوشتی دیده می‌شود، عروق زیادی را در لایه چربی خود جای داده است. این مسئله شانس ورم و کبودی را بالاتر می‌برد.
  • تاثیر شکستگی قبلی بینی بر ورم و کبودی بعد عمل: جراحی افرادی که سابقه شکستگی بینی دارند، بسیار پیجیده‌تر خواهد بود و نیازمند دخالت بیشتری است. این افراد دوره نقاهت طولانی‌تر و عوارض بیشتری را تجربه می‌کنند.

کبودی و ورم بعد عمل بینی

پیشگیری از ایجاد کبودی و ورم پس از جراحی بینی

کبودی و ورم پس از عمل جراحی یک اتفاق اجتناب ناپذیر است؛ اما می‌توان با استفاده از راهکارهایی، اثر این اتفاق آزاردهنده را به حداقل رساند.

استفاده از کمپرس برای جلوگیری از ورم و کبودی عمل بینی

استفاده از کمپرس سرد در نزدیک‌ترین زمان پس از عمل باعث ترمیم و بسته شدن مویرگ‌های خونی می‌شود. پیشنهاد می‌شود در هر بار استفاده از کمپرس، آن را برای 30 دقیقه بر روی گونه‌ها و چشم‌ها قرار دهید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از کبودی و ورم صورت

رعایت رژیم غذایی پیش از عمل بینی می‌تواند به کاهش ورم و کبودی کمک کند. استفاده از غذاهای دارای ویتامین کا، نوشیدن آب زیاد و کاهش مصرف نمک از روش‌های موثر در کاهش ورم است.

استراحت کافی پیش از عمل بینی 

حداقل یک هفته قبل از عمل از انجام ورزش، فعالیت‌های سنگین و برداشتن اجسام سنگین خودداری کنید. این موارد می‌توانند میزان ورم و کبودی بعد عمل بینی را افزایش دهند.

کبودی و ورم بعد عمل بینی

درمان کبودی بعد از عمل بینی

با وجود این که کبودی و ورم عمل بینی بعد از چند روز خود به خود بهبود می‌یابد، روش‌هایی برای تسریع بهبود این عوارض وجود دارند. این روش‌ها معمولا توسط پزشک به شما گوشزد می‌شوند، اما به طور خلاصه این موارد شامل لیست زیر می‌شود:

  • مصرف داروهایی مثل پماد لازونیل، کرم هیردوئید، کرم سیکاستیم آرنیکا یا قرص آناهیل به دستور پزشک
  • به پشت خوابیدن و استفاده از بالش مناسب برای بالا بردن سر
  • پرهیز از حرکت زیاد صورت
  • استفاده صحیح از کمپرس سرد
  • عدم استفاده از عینک حداقل برای سه ماه
  • رعایت رژیم غذایی صحیح مثل مصرف غذای کم نمک، مصرف آب آناناس یا آب کرفس

ترس از کبودی و ورم بینی بعد از عمل زیبایی

ممکن است برخی از افراد به دلیل ترس از ورم و کبودی بعد عمل بینی، از انجام این جراحی اجتناب کنند. باید بدانید تورم و کبودی بعد از عمل کاملا طبیعی بوده و پس از چند روز بهبود می‌یابد. یکی از بهترین راهکارها برای افزایش اطمینان و آرامش‌خاطر، انتخاب یک کلینیک مطمئن و یک پزشک حاذق است. کلینیک سه رخ یکی از بهترین کلینیک‌های زیبایی در شهر تهران است که با بهترین پزشکان همکاری می‌کند. با وجود سه رخ تجربه عمل شما به شکل عالی رقم می‌خورد. برای اطلاعات بیشتر، با همکاران ما در کلینیک سه رخ در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا