اقدامات بعد از جراحی بینی

آشنایی با عوارض و خطرات سرفه و عطسه بعد عمل بینی

عمل زیبایی بینی یکی از محبوب‌ترین جراحی‌های زیبایی در دنیا است که دوره نقاهت باید با توجه به توصیه‌های پزشکی گذرانده شود. یکی از نگرانی‌های بزرگ زیباجویان، خصوصا در فصول سرد سال، عوارض و خطرات عطسه و سرفه بعد عمل بینی است. این نگرانی در برخی از افراد چندان زیاد است که از انجام عمل منصرف می‌شوند. باید در نظر بگیرید که آگاهی از علت‌های عطسه و سرفه، خطرات و کنترل آن‌ها بعد از عمل بینی، می‌تواند در کاهش ریسک آسیب‌دیدگی موثر باشد.

علت عطسه و سرفه بعد از عمل بینی

عطسه و سرفه در واقع اتفاقی برای خروج هوا و آلودگی‌ها با فشار بالا از قفسه سینه به مجاری هوایی هستند. با توجه به ساختار آسیب‌پذیر بینی بعد از عمل این رفلکس‌ها می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. در ادامه مهم‌ترین دلایل ایجاد حس عطسه و سرفه بعد از عمل بینی را شرح می‌دهیم:

ایجاد حس عطسه به دلیل حضور اسپیلنت‌ها

در طول یک هفته اول بعد از عمل بینی، اسپیلنت‌ها یا تامپون‌ها در داخل سوراخ‌های بینی قرار دارند تا ساختار بینی را در حالتی ایده‌آل حفظ کنند. این اسپیلنت‌ها می‌توانند احساس عطسه را، خصوصا در افرادی که سابقه آلرژی دارند، تحریک کنند.

نوشته های مشابه

ایجاد احساس سرفه کردن به دلیل تغییر ساختار بینی

در طول عمل جراحی بینی، موقعیت غضروف‌ها تغییر می‌کند و به طورکلی ساختار بینی دچار دگرگونی می‌شود. در چنین حالتی، یکی از واکنش‌های طبیعی بدن، ایجاد احساس سرفه برای رهایی از شر تغییرات و بیرون فرستادن آلودگی‌ها است.

خطرات سرفه و عطسه بعد عمل بینی

عطسه و سرفه بعد از عمل بینی با حضور آلودگی محیطی

وجود هرگونه آلودگی یا گرد و غبار در محیط می‌تواند رفلکس عطسه و سرفه را تحریک کند. با ورود این آلودگی‌ها به مجاری هوایی، بدن تلاش می‌کند تا با استفاده از عطسه یا سرفه، این گرد و غبار را از سیستم تنفسی خارج کند.

عطسه و سرفه بعد از عمل بینی به دلیل سرماخوردگی

ابتلا به سرماخوردگی بعد عمل بینی و آنفلولانزا می‌تواند یکی از دلایل اصلی وجود حس عطسه و سرفه پس از عمل بینی باشد. در صورت وجود هرگونه علائم سرماخوردگی پیش از عمل بینی، با پزشک خود مشورت کنید تا مبادا به عوارض و خطرات عطسه و سرفه بعد عمل بینی دچار شوید.

عوارض و خطرات عطسه و سرفه بعد عمل بینی

با وجود این که عطسه و سرفه جزو مکانیسم‌های طبیعی بدن محسوب می‌شوند، هر کدام از آن‌ها می‌توانند تاثیرات مخربی بر نتایج عمل بینی داشته باشند. البته راهکارهایی برای کنترل این رفلکس‌ها و کاهش احتمال آسیب‌پذیری ساختار بینی وجود دارد. جهت آشنایی با این راهکارها، ابتدا باید با خطرات عطسه و سرفه بعد از عمل بینی آشنا شویم.

عوارض عطسه بعد از عمل بینی

در زمان عطسه، فشار مضاعفی به ساختار بینی و خصوصا مویرگ‌های آن وارد می‌شود. با توجه به ساختار شکننده مویرگ‌ها بعد از عمل، عطسه کردن احتمال خونریزی بعد عمل بینی و تورم را افزایش می‌دهد. نتیجه خونریزی زیر پوستی، تشدید ورم و کبودی بعد عمل بینی است. این اتفاق باعث می‌شود فرد در نواحی نزدیک به بینی، احساس درد کند.

اگر میزان نیروی وارد شده بسیار زیاد باشد، ممکن است جایگاه غضروف‌ها دچار تغییر شود یا بخیه‌های بینی باز شوند. البته که در صورت انتخاب یک پزشک ماهر، احتمال ایجاد این اتفاقات بسیار اندک بوده و جای نگرانی وجود ندارد. با این حال عطسه شدید می‌تواند روند ترمیم بینی را به تاخیر بیاندازد.

خطرات سرفه و عطسه بعد عمل بینی

عوارض سرفه بعد از عمل بینی

سرفه کردن نیز می‌تواند باعث ایجاد پیامدهای ناگوار ناشی از عطسه کردن مثل خونریزی لخته‌ای، درد، کبودی و ورم شود. علاوه بر این موارد، سرفه کردن می‌تواند شانس تغییر شکل، چروک شدگی و افتادگی بینی را افزایش دهد. البته باید توجه داشته باشید که احتمال ایجاد موارد فوق بسیار ناچیز و حتی نزدیک به صفر است؛ بنابراین نباید در مورد این مسئله دچار نگرانی بیش از اندازه شد.

مقابله با عوارض عطسه و سرفه بعد عمل بینی

عطسه و سرفه جزو رفلکس‌های انعکاسی هستند و نمی‌توان آن‌ها را به صورت ارادی کنترل کرد. بنابراین باید به دنبال راه دیگری برای مقابله با آسیب‌های این رفلکس‌ها پیدا کرد. دقت کنید اشتباه‌ترین عملکرد در برابر عطسه و سرفه بعد از عمل بینی، حبس کردن آن‌ها است. هوای موجود در قفسه سینه باید به ملایم‌ترین شکل تخلیه شود و در طی آن باید از باد کردن بینی خود پرهیز کنید.

بهترین روش برای کنترل روند عطسه و سرفه بعد از عمل بینی، باز نگه داشتن ارادی دهان است. به این طریق هوای پرفشار بیشتر از طریق دهان خارج می‌شود و میزان هوایی که ممکن است به مویرگ‌های بینی آسیب بزند را به حداقل می‌رساند. این مراقبت‌ها طی دو هفته اول ضروری است و بعد از آن از میزان خطر این رفلکس‌های غیر ارادی کاسته می‌شود.

خطرات سرفه و عطسه بعد عمل بینی

پیشگیری از ایجاد حس عطسه یا سرفه

اگر در مورد عوارض و خطرات عطسه و سرفه بعد عمل بینی نگرانی زیادی دارید، می‌توانید با رعایت توصیه‌های پزشکی از ایجاد این خطرات جلوگیری کنید. در ادامه برخی از راهکارهای کلیدی برای پیشگیری از عطسه و سرفه بعد عمل بینی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • دقت کنید که با انتخاب یک پزشک باتجربه، می‌توانید از پارگی بخیه‌ها یا آسیب بینی در اثر عطسه و سرفه جلوگیری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، دود سیگار یا قلیان پرهیز کنید.
  • در صورت وجود علائم سرماخوردگی، وقت عمل را به زمان دیگری موکول کنید.
  • اگر سابقه آلرژی به مواد خاصی را دارید، از قرار گرفتن در معرض آلرژی‌ها خودداری کنید.
  • در صورت وجود آلرژی از پزشک درخواست کنید که داروی ضد آلرژیک برای شما تجویز کنید.
  • به هیچ عنوان خود را در معرض هوای سرد یا باد سرد کولر قرار ندهید.
  • از افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، دوری کنید.
  • جهت جلوگیری از ایجاد حس عطسه بر اثر لخته خون خشک شده، از سرم شستشو برای تمیز کردن مجاری هوایی استفاده کنید.
  • جهت پیشگیری از خشک شدن گلو، مایعات مناسب بنوشید.
  • سعی کنید جهت عدم تحریک بینی و ایجاد عطسه، طی هفته‌های اول لباس‌هایی بپوشید که نیاز به خروج از سر نداشته باشد.
  • به هیچ عنوان به طور خودسرانه دارو مصرف نکنید و قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات سرفه و عطسه بعد عمل بینی

عمل بینی و ترس از آسیب‌های عطسه و سرفه

ممکن است برخی از افراد با شنیدن سختی دوره نقاهت یا عوارض و خطرات عطسه و سرفه بعد عمل بینی، از تصمیم خود منصرف شود. باید بدانید که انتخاب یک کلینیک پیشرفته و جراح حاذق متخصص گوش، حلق و بینی می‌تواند تجربه عمل بینی را بسیار لذت‌بخش کند. کلینیک زیبایی سه رخ، یکی از مجهزترین کلینیک‌های زیبایی در شهر تهران است. این کلینیک با داشتن پیشرفته‌‌ترین دستگاه‌ها و ماهرترین پزشک‌ها، توانسته رضایت زیباجویان محترم را به دست بیاورد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت می‌توانید با همکاران ما در کلینیک زیبایی سه رخ در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا