اقدامات بعد از جراحی بینی

حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی و رویارویی با آن!

به نظر شما چرا همواره تمامی پزشکان بر این موضوع تاکید می‌کنند که قبل از جراحی بینی حتما در جلسات مشاوره‌ای که توسط پزشک معالج شما برگزار می‌شود شرکت کنید؟ بدن هر فرد با دیگری متفاوت است و پزشک باید با توجه به شرایط بدنی هر فرد در نهایت بهترین تکنیک جراحی را انتخاب کند. توجه به شرایط بدنی هر فرد باعث می‌شود مراجع پس از جراحی بینی با عوارض سخت و دشوار مواجه نشود و دوران نقاهت راحتی را سپری کند. حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی یکی از عوارض پس از جراحی بینی است. یکی از نگرانی‌های افرادی که قصد جراحی بینی دارند این است که آیا بعد از جراحی بینی ممکن است درگیر حساسیت و آلرژی شوند؟ چگونه می‌توان جهت جلوگیری از بروز آن و یا کاهش علائمش اقدام کرد؟

حساسیت و آلرژی به چه معناست؟

در واقع حساسیت یا آلرژی همان واکنش‌های بیش از حد و زیاد دستگاه ایمنی است. در واقع سیستم ایمنی و گلبول‌های سفید بدن به برخی از مواد موجود در طبیعت واکنش نشان می‌دهند و حساس هستند. این واکنش بیش از حد نسبت به عوامل و مسائل خارجی است که در نهایت به مسائلی مثل عطسه‌های پی‌در‌پی و مکرر، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش صورت  و… منجر می‌شود. حساسیت و آلرژی یکی از مشکلات شایع است و می‌توان گفت افراد زیادی به آن مبتلا هستند اما بروز آن بعد جراحی بینی حائز اهمیت است.

حساسیت و آلرژی در دو دسته آلرژی فصلی و آلرژی دائمی قرار دارند. آلرژی فصلی معمولا در فصول بهار و پاییز ایجاد می‌شود. به همین علت افرادی که بدن حساسی دارند اگر در این دوران بینی خود را جراحی کنند ممکن است درگیر عوارض حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی شوند و بهتر است جراحی را به فصل‌های دیگر موکول کنند. این در حالی است که آلرژی دائمی در تمام فصول سال رخ می‌دهد و همیشگی خواهد بود و تنها می‌توان در راستای کاهش علائمش اقدام کرد.

نوشته های مشابه

حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی

علائم حساسیت و آلرژی چیست؟

آلرژی انواع مختلفی دارد و نمی‌توان گفت در تمام افراد به یک شکل خود را نشان می‌دهد. اگر بخواهیم از خارش پوست بدن و عوارض مربوط به آن صرف نظر کنیم و تنها به حساسیت‌های مربوط به بخش اطراف بینی بپردازیم، می‌توانیم به خارش بینی، گرفتگی آبریزش بینی، سرفه و عطسه‌های شدید اشاره کنیم.

البته توجه کنید که بعد از عمل بینی، بینی ورم دارد و این تورم و التهاب زیاد ممکن است باعث بروز گرفتگی در بینی شود. در برخی دیگر از موارد مراجعین آبریزش بینی پس از جراحی را گزارش کرده‌اند. این در حالی است که معمولا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی این آبریزش بینی برطرف شده و فرد به حالت عادی برگشته است.

به همین علت نمی‌توان گفت هر فردی که پس از جراحی بینی درگیر این عوارض شود قطعا دچار حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی شده است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در صورت بروز این عوارض و افزایش شدت آن، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

پیشگیری از بروز حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی

آیا راهکاری وجود دارد که از طریق آن بتوانیم از بروز حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی جلوگیری کنیم؟ اگر در دسته افرادی هستید که پیش از جراحی بینی سابقه آلرژی داشته‌اید و نگران هستید پس از جراحی بینی حساسیت شما افزایش یابد و با عوارض بیشتری مواجه شوید می‌توانید نکاتی را که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم رعایت کنید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید!

اگر که احتمال می‌دهید بعد از جراحی بینی درگیر انواع آلرژی و حساسیت‌ شوید بهتر است پس از جراحی بینی مراقبت رژیم غذایی و نوع تغذیه خود باشید. سعی کنید از غذاهای فست‌فودی، ادویه‌جات زیاد، غذاهای سرخ کردنی و… که باعث تحریک بدن شما می‌شود خودداری کنید.

به جای آن استفاده از غذاهای سالم مثل سبزیجات به رژیم غذایی پس از جراحی بینی خود اضافه کنید. بهتر است مواد غذایی ضد التهابی مثل عسل، سیر، سبزیجات با برگ سبز و… را نیز در این دوران مصرف کنید. بهتر است قبل از جراحی حساسیت‌های خود را بشناسید و تا مدتی از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی

از محیط‌های سرد و آلوده دوری کنید!

یکی از مواردی که در بروز حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی موثر است، وضعیت هوایی است که در آن نفس می‌کشید. قرار گرفتن طولانی مدت در هواهای بسیار سرد یا آلوده برای تمام افراد به ویژه افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی داشته‌اند بسیار مضر خواهد بود. این شرایط احتمال درگیری با انواع حساسیت‌ و آلرژی بعد جراحی بینی را افزایش می‌دهد.

از حیوانات دوری کنید!

بدن برخی افراد به حیوانات و پوشش بدن آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و در صورت نزدیک شدن هر نوع حیوانی به آن‌ها ممکن است شاهد بروز حساسیت و آلرژی باشیم. اگر فرد از حساسیت خود آگاهی ندارد بهتر است تا مدت کوتاهی بعد از جراحی بینی به هیچ عنوان با حیوان خانگی خود در یک فضای بسته مثل اتاق استراحت نکند. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی و در صورت عدم بروز حساسیت و آلرژی فرد می‌تواند به زندگی قبلی خود بازگردد.

حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی

آنتی هیستامین؛ روشی موثر برای کاهش حساسیت و آلرژی

در صورتی که بعد از جراحی بینی دچار حساسیت و آلرژی شدید می‌توانید تحت نظر پزشک خود مصرف داروهای آنتی هیستامین را آغاز کنید. آنتی هیستامین‌ها انواع مختلفی دارند. برای مثال قطره چشمی، اسپری و قطره بینی، انواع قرص و شربت و… نمونه‌هایی از مدل‌های مختلف آنتی هیستامین‌ها هستند.

البته توجه کنید که پیش از جراحی بینی، پزشک قرص یا اسپری بینی آنتی هیستامین را در لیست داروهای بعد عمل بینی که برای شما تجویز می‌کند قرار می‌دهد. سعی کنید سر ساعت از این داروها استفاده کنید تا بتوانید از بروز حساسیت‌های مختلف جلوگیری کنید.

توجه کنید که هیستامین نیز همانند سایر داروهاست و به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه از آن استفاده کنید. در صورت بروز علائم آلرژی می‌توانید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک با توجه به شرایط بدنی شما بهترین میزان مصرف آنتی هیستامین را برای شما مشخص خوهد کرد.

آیا جراحی بینی می‌تواند باعث بروز حساسیت و آلرژی شود؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و سوالات افرادی که قصد دارند بینی خود را جراحی کنند این است که آیا جراحی بینی می‌تواند باعث بروز حساسیت و آلرژی شود؟ پیش‌تر نیز اشاره کردیم که حساسیت و آلرژی در واقع مربوط به سیستم ایمنی بدن است. زمانی که گلبول‌های سفید بدن به بعضی از محرک‌های بیرونی واکنش نشان می‌دهند شاهد بروز حساسیت‌ و آلرژی هستیم.

پس نمی‌توان گفت جراحی بینی می‌تواند باعث بروز آلرژی شود. البته نمی‌توان به صورت صددرصد درباره این موضوع صحبت کرد زیرا مراجعه به پزشکانی که مهارت زیادی ندارند و از روش‌های اصولی برای جراحی بینی استفاده نمی‌کنند ممکن است باعث آسیب رسیدن به بافت‌های حساس بینی و در نهایت بروز حساسیت شود.

توجه به نکات مراقبتی بعد جراحی بینی نیز می‌تواند از بروز حساسیت جلوگیری کند. توجه کنید که اگر در دسته افرادی هستید که سابقه حساسیت یا آلرژی دارند و قصد دارید بینی خود را جراحی کنید باید در انتخاب پزشک و کلینیک دقت زیادی به خرج دهید و نکات مراقبتی را به خوبی رعایت نمایید.

حساسیت و آلرژی بعد عمل بینی

تاثیر جراحی بینی روی حساسیت و آلرژی مراجع چگونه است؟

به صورت کلی می‌توان گفت در صورتی که به پزشکی مراجعه کنید که تبحر کافی داشته باشد شاهد بروز حساسیت و آلرژی بعد عمل نخواهید بود؛ به همین علت پیشنهاد می‌کنیم برای جراحی بینی خود کلینیک زیبایی سه رخ را انتخاب کنید. پزشکان این مجموعه همگی از مهارت بالایی برخودار هستند و با تکنیکی که برای جراحی بینی شما انتخاب می‌کنند در نهایت باعث می‌شوند دوران نقاهت راحتی را سپری کنید و درگیر عوارضی همچون حساسیت و آلرژی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا