جراحی بینی

جراحی بینی با تیروئید و نکاتی که باید بدانید!

شاید شما هم دوست داشته باشید به منظور اصلاح عیوب بینی خود، به متخصص زیبایی و کلینیک عمل بینی مراجعه کنید. درمان پولیپ بینی، اصلاح انحراف تیغه بینی، کاهش سایز و اصلاح زاویه‌های بینی و… همگی از مواردی هستند که به کمک جراحی بینی قابل برطرف شدن هستند. یکی از مهم‌ترین سوالات مراجعین جراحی بینی این است که آیا برای جراحی بینی، فرد باید به صورت کامل سالم باشد؟ آیا جراحی بینی با تیروئید، بیماری‌های قلبی و… ممکن است؟ و در آخر اگر برای این افراد مهم است که با وجود بیماری زمینه‌ای بینی خود را جراحی کنند، آیا خطری آن‌ها را تهدید می‌کند؟

آیا جراحی بینی با تیروئید ممکن است؟

یکی از آزمایش‌های مهمی که پزشک قبل جراحی از بیمار می‌خواهد نتیجه‌اش را به او نشان دهد، آزمایش تیروئید است. تیروئید غده‌ای است که در قسمت جلوی گردن قرار دارد و هورمون‌هایی ترشح می‌کند که این هورمون‌ها به بهبود عملکرد بدن کمک بسزایی می‌کنند. میزان ترشح این هورمون‌ها در بدن باید به حد نرمال باشد و کم یا زیاد شدن آن ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در بدن شود. در ادامه دو نوع تیروئید کم‌کار و پرکار را به شما معرفی خواهیم کرد و شرایط جراحی بینی با تیروئید را بررسی می‌کنیم.

جراحی بینی با تیروئید
جراحی بینی با تیروئید

سابقه تیروئید در جراحی بینی

برخی از افراد ممکن است در حال حاضر درگیر بیماری تیروئید نباشند اما از قبل سابقه بیماری تیروئید را داشته باشند. در این افراد انجام آزمایش بسیار حیاتی‌تر و مهم‌تر است و باید حتما قبل از عمل این موضوع بررسی شود.

در صورتی که بیمار در حال بهبود باشد و میزان ترشح هورمون‌های غده تیروئید در حال بازگشت به حالت معمولی باشند، می‌توان گفت خطری وجود ندارد.  بیمار می‌تواند در این موقعیت با رعایت برخی نکات مراقبتی، عمل بینی را انجام دهد. در غیر این صورت اگر در آزمایش‌ها پزشک مشاهده کند که اختلال در تیروئید دوباره برگشته و میزان آن در حال افزایش است، باید بیمار تحت نظر قرار بگیرد.

کم‌کاری تیروئید

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم تیروئید دو نوع کم‌کار و پرکار دارد. در تیروئید کم‌کار همان‌طور که از نامش پیداست هورمون‌های غده تیروئید بیمار کمتر از حالت نرمال ترشح می‌شود. اگر کم‌کاری تیروئید شما وخیم و شدید باشد، برخی علائم و عوارض را بروز می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌توان متوجه شد بیمار درگیر کم‌کاری تیروئید است و با انجام آزمایش می‌تواند از آن مطمئن شود.

نشانه‌های کم‌کاری تیروئید

در ادامه نشانه‌های کم‌کاری تیروئید را به شما معرفی می‌کنیم. توجه کنید در صورتی که میزان این عوارض شدید و وخیم شد می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و برای اطمینان از آن آزمایش دهید اما ممکن است این علائم به میزان خیلی کم و محدود در افراد مشاهده شود در حالی که مشکلی خاصی نیز نباشد. این علائم و عبارت‌اند از:

  • احساس خستگی به صورت دائمی
  • افزایش میزان وزن به صورت سریع و در مدت زمان کوتاه
  • چاقی شدید
  • تورم صورت
  • بم شدن صدا
  • کاهش استقامت بدن و ضعف
  • خشک شدن موهای بدن
  • بروز مشکل در حافظه و فراموشی‌های بسیار
  • کاهش فاصله بین دوران قاعدگی در بانوان
  • کاهش میل به غذا
  • افت فشار خون و کاهش تعداد ضربان قلب
جراحی بینی با تیروئید
جراحی بینی با تیروئید

جراحی بینی با تیروئید کم‌کار

به صورت کلی تمام پزشکان معتقدند کم‌کاری تیروئید نسبت به پرکاری آن خطرناک‌تر است و هنگام جراحی بینی با تیروئید، باید به تیروئید کم‌کار بیشتر توجه شود. یکی از عوارض مهم و قابل توجه تیروئید کم‌کار، افت فشار خون و کاهش تعداد ضربان قلب است.

اگر در هنگام جراحی، این افت فشار خون و کاهش ضربان قلب خیلی زیاد شود، خطراتی را برای بیمار به همراه دارد و حتی ممکن است در صورت شدیدتر شدن، احتمال به کما رفتن بیمار نیز وجود داشته باشد؛ به همین علت پزشکان تقریبا عمل جراحی بینی با تیروئید کم‌کار را ممنوع اعلام کرده‌اند. در برخی موارد اگر میزان این کم‌کاری خیلی محدود و کم باشد، بیمار می‌تواند زیر نظر پزشک متخصص، عمل جراحی بینی را انجام دهد.

شرایط بیهوشی در افراد مبتلا به تیروئید کم‌کار

گفتیم کاهش فشار خون و افت تعداد ضربان قلب نکته بسیار مهمی است؛ علاوه‌بر این که بیمار ممکن است حین عمل به کما برود، از طریق تزریق داروهای بیهوشی نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. از آن ‌جایی که داروهای تزریق شده برای بیهوشی نیز به کاهش این دو مورد کمک می‌کنند، ممکن است سطح هوشیاری افرادی که مبتلا به تیروئید کم‌کار هستند به شدت افت کند. از دلایل دیگری که می‌توان گفت پزشکان انجام جراحی را برای بیماران تیروئیدی ممنوع کرده‌اند، داروهای بیهوشی است که در عمل استفاده می‌شود.

جراحی بینی با تیروئید
جراحی بینی با تیروئید

پرکاری تیروئید

نوع دیگر بیماری تیروئید، تیروئید پرکار است. در این مدل، هورمون‌های تیروئیدی بیشتر از حالت نرمال ترشح می‌شوند و این مشکل نیز باعث بروز اختلالاتی در روند کارکرد سیستم‌های مختلف بدن می‌شود. به صورت کلی پرکاری تیروئید نسبت به کم‌کاری تیروئید خطرات کمتری را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

نشانه‌ها و علائم تیروئید پرکار

پرکاری تیروئید علائم و نشانه‌های مختلفی دارد که در صورتی که آن‌ها به صورت شدید در بدن شما وجود داشته باشد، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. این علائم نیز مثل کم‌کاری تیروئید ممکن است برای افرادی که مشکلات تیروئیدی ندارند نیز به مقدار خفیف‌تر رخ دهد؛ بنابراین نمی‌توان گفت هرکسی که درگیر این علائم است حتما تیروئید دارد. برای اطمینان از این موضوع، انجام آزمایش بسیار کمک کننده است. در ادامه علائم پرکاری تیروئید را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • کاهش وزن شدید و سریع (در مدت زمان کوتاه)
  • اضطراب و استرس بیش از حد
  • ضعیف شدن چشم و گاهی سوزش چشم
  • ریزش بیش از حد مو
  • اختلال در خوابیدن و تغییر ساعت خواب بدن
  • داشتن سیکل قاعدگی نامنظم در بانوان
  • افزایش فشار خون و بالا رفتن تعداد ضربان قلب

جراحی بینی با تیروئید پرکار

در کم‌کاری تیروئید گفتیم اغلب پزشکان جراحی بینی را برای بیمار ممنوع کرده‌اند این در حالی است که در پرکاری تیروئید میزان خطر جراحی کمتر است و بیماران می‌توانند با داشتن تیروئید پرکار نیز بینی خود را جراحی کنند. قبل از جراحی حتما باید میزان پرکار بودن تیروئید شما از طریق آزمایش مشخص شود.

اگر بیماری شما با قرص و دارو کنترل شده است، بیمار می‌تواند عمل جراحی بینی را انجام دهد البته توجه کنید که باید با هر دو پزشک صحبت کنید تا داروهایی که قرار است استفاده کنید با عمل بینی تداخلی نداشته باشد. در صورتی که میزان پرکاری تیروئید شما بالا باشد، فشار خون و تعداد ضربان قلب نیز بالا می‌رود و به علت وجود استرس، این دو مورد شدیدتر نیز می‌شوند که ممکن است برای بیمار خطرناک باشد. در این افراد ابتدا باید کمی پرکاری تیروئید کنترل شود و سپس بیمار به انجام جراحی بینی اقدام کند.

جراحی بینی با تیروئید
جراحی بینی با تیروئید

به طور کل آیا جراحی بینی با تیروئید خطرناک است؟

پیش‌تر سعی کردیم تمام نکات مهم درباره انواع تیروئید و ارتباط آن با انجام جراحی بینی را مورد بررسی قرار دهیم. در بهترین حالت و برای دریافت نتیجه‌ای خوب و بدون دغدغه از جراحی بینی، پیشنهاد می‌کنیم از مراجعه و گفت‌وگو با پزشک متخصص غافل نشوید. پزشکان کلینیک معتبر سه رخ، با بررسی شرایط بدنی و جواب آزمایش‌های شما، در نهایت بهترین تصمیم را برای شما می‌گیرند. با این کار در نهایت شما از فرم بینی خود رضایت کافی دارید و در عین حال عملی بدون دغدغه و ایمن‌ را سپری خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا