جراحی بینی

رفع ورم چشم بعد عمل بینی و نکات مهم آن

اگر شما هم در دسته افرادی هستید که برای اصلاح فرم بینی خود می‌خواهید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید باید بدانید که عمل بینی نیز مانند سایر جراحی‌های زیبایی ممکن است عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد که بروز آن‌ها کاملا طبیعی است. ورم چشم، کبودی صورت، درد و… نمونه‌هایی از این عوارض است که می‌توان گفت تقریبا برای تمام افرادی که بینی خود را عمل می‌کنند اتفاق می‌افتد. البته دقت کنید که شدت این عوارض در بینی طبیعی به نسبت بینی‌های فانتزی و نیمه فانتزی کمتر خواهد بود. رفع ورم چشم بعد عمل بینی یکی از دغدغه‌های افرادی است که قصد دارند از طریق جراحی، اشکالات بینی خود را برطرف کنند.

روش‌های رفع ورم چشم بعد عمل بینی

در ادامه درباره علت بروز ورم چشم بعد جراحی بینی بیشتر صحبت خواهیم کرد اما قبل از آن می‌خواهیم روش‌های رفع ورم چشم بعد عمل بینی را به شما معرفی کنیم. البته توجه کنید که تورم چشم بعد از عمل، به مرور زمان از بین می‌رود و کافیست کمی صبر داشته باشید. در صورتی که که می‌خواهید زودتر از شر این تورم‌ها خلاص شوید، پیشنهاد می‌کنیم نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را جدی بگیرید.

ورم چشم بعد عمل بینی

بالا نگه داشتن سر پس از جراحی بینی

بالا نگه داشتن سر نکته بسیار مهمی است که هم در رفع ورم چشم بعد عمل بینی و هم در جلوگیری از افتادگی بینی نقش موثری خواهد داشت. در هنگام استراحت و خوابیدن حتما چند بالشت زیر سر خود بگذارید تا ارتفاع سر شما نسبت به بدنتان بالاتر باشد.

یکی از علل ورم چشم بعد جراحی بینی، تجمع مایعات و خوناب خارج شده است بافت‌های بینی در قسمت چشم بیمار است. هرچقدر این مایعات زودتر از بدن خارج شوند، ورم چشم نیز زودتر از بین خواهد رفت. بالا نگه داشتن سر به خروج هرچه سریعتر این مایعات کمک بسزایی می‌کند.

استفاده از کمپرس یخ بعد از جراحی بینی

پزشکان از شما می‌خواهند حتما تا دو الی سه روز پس از جراحی بینی از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس یخ به رفع ورم چشم بعد عمل بینی کمک بسزایی می‌کند و باعث می‌شود دوره نقاهت این تورم کمتر شود. نکته مهمی که حتما باید به آن دقت کنید این است که به هیچ عنوان نباید یخ را به صورت مستقیم روی چشم و سایر قسمت‌های از صورت که ورم کرده است قرار دهید.

سرد شدن بیش از پوست نیز ممکن است عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد. در هنگام استفاده از کمپرس آب یخ از یک لایه پارچه نازک بین کمپرس و پوست صورتتان استفاده کنید.

ورم چشم بعد عمل بینی

نوشیدن مایعات پس از عمل بینی

نوشیدن مایعات به رفع ورم چشم بعد عمل بینی کمک بسزایی می‌کند. شاید شما هم شنیده باشید که استفاده از آب آناناس و آب کرفس در کاهش تورم و کبودی‌های چشم و صورت پس از جراحی موثر است؛ به همین علت زمانی  که پزشکان توصیه می‌کنند به منظور کاهش تورم چشم و صورت از مایعات استفاده کنید، منظورشان مایعات و نوشیدنی‌های مفید است. این در حالی است که به اشتباه بسیاری از افراد نوشیدنی‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی و… را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند. استفاده از مایعات مفید و مغذی، باعث افزایش گردش خون در بدن شما می‌شود و در نهایت تورم صورت و چشم شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهبود می‌یابد.

دقت در مصرف مواد غذایی بعد از جراحی بینی

در جلسات مشاوره‌ای که پیش از جراحی بینی تشکیل می‌شود پزشک درباره رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی نیز با شما صحبت می‌کند. رژیم غذایی بعد از جراحی بینی به هیچ عنوان سخت و طاقت فرسا نخواهد بود.

برای کاهش میزان تورم چشم، پزشک از شما می‌خواهد در روزهای اولیه پس از جراحی بینی از مصرف نمک زیاد بپرهیزید. استفاده از مواد غذایی مغذی مثل انواع میوه و سبزیجات که ویتامین k دارند در کاهش تورم چشم شما موثر هستند.

تحرک بعد عمل بینی

پیش‌تر گفتیم مایعات جمع شده در چشم باید خارج شوند تا این تورم از بین برود. افزایش گردش خون در بدن به تخلیه هرچه سریعتر این مایعات کمک می‌کند؛ به همین منظور پزشک از شما می‌خواهد از چند روز پس از جراحی که تاثیر داروهای بیهوشی نیز از بین رفت، تحرک آرام و ملایم را در روتین زندگی خود بگنجانید.

ورم چشم بعد عمل بینی

تزریق کورتون

اگر تورم بینی شما بیش از حالت نرمال بود و دوست داشتید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از شر این تورم‌ها خلاص شوید، آخرین راه استفاده از آمپول کورتیکواستروئید یا به اصطلاح آمپول کورتون است. تورم بینی گوشتی پس از جراحی به نسبت بینی استخوانی بیشتر خواهد بود؛ به همین علت تعداد افرادی که با بینی استخوانی می‌خواهند کورتون تزریق کنند کمتر خواهد بود.

علت بروز این تورم‌ها چیست؟

پیش‌تر درباره روش‌های رفع ورم چشم بعد عمل بینی صحبت کردیم اما سوالی که پیش می‌آید اینجاست که این تورم به چه علتی به وجود می‌آ‌ید؟ ورم‌ها و کبودی‌هایی که پس از جراحی به وجود می‌آیند حاصل آسیب به بافت و استخوان بینی است. هرچقدر میزان و وسعت این آسیب بیشتر باشد در نهایت شاهد بروز تورم بیشتری نیز خواهیم بود.

نوع جراحی

گفتیم میزان تغییر فرم بینی با ورم چشم و صورت پس از جراحی رابطه مستقیم دارد. بینی نیمه فانتزی و بینی فانتزی به نسبت بینی طبیعی تورم بیشتری خواهند داشت؛ زیرا در دو حالت اول، بینی بیمار باید ضربات بیشتری را متحمل شود تا در نهایت طبق خواسته بیمار جراحی شود.

وضعیت بدن

شرایط بدن بیمار شامل مواردی مثل سن و سال، نوع پوست، فرم بینی، بیماری‌های زمینه‌ای، تغذیه بیمار و… می‌شود. تمام این موارد نیز در میزان تورم چشم پس از جراحی موثر خواهند بود.

بینی مردانه

مدت زمان رفع ورم چشم بعد عمل بینی چقدر است؟

نمی‌توان مدت زمان ثابتی را برای تمام بیماران در نظر گرفت زیرا شرایط بدنی بیمار، فرم بینی درخواستی و… همگی در میزان و مدت زمان بهبود ورم صورت و چشم تاثیرگذار خواهند بود. به طور معمول این تورم بعد از گذشت 7 الی 10 روز از بین خواهد رفت اما برای بهبود کامل و رفع ورم بینی به مدت زمان بیشتری نیاز است.

بسته به شرایط بدنی بیمار، در موارد نادری ممکن است بیمار تا چند هفته و چند ماه نیز درگیر این تورم باشد که در چنین موقعیتی مراجعه به پزشک می‌تواند کمک بسزایی به رفع این ورم کند.

چه زمانی ورم چشم بعد جراحی بینی خطرناک است؟

در صورتی که بعد از گذشت حدود دو هفته همچنان مثل روز اول چشم شما تورم داشت و ذره‌ای از میزان آن کاسته نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید. علاوه‌بر این اگر در کنار ورم، مشکلات دیگری مثل سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و… نیز داشتید، به متخصص مراجعه کنید.

در نهایت چگونه می‌توانیم بعد از جراحی بینی با ورم کمتری مواجه شویم؟

در آخر توجه کنید که ورم چشم بعد جراحی بینی طبیعی است و روشی وجود ندارد که از طریق آن به صورت کامل جلوی این ورم را بگیریم. رعایت نکاتی که پیش‌تر به شما معرفی کردیم در کاهش میزان این تورم و بهبود هرچه سریعتر آن موثر خواهد بود؛ علاوه‌بر این مراجعه به متخصص حاذق و ماهر مثل متخصصان کلینیک معتبر سه رخ، در کاهش میزان تورم چشم بسیار موثر است. در واقع هرچقدر پزشک مهارت بیشتری داشته باشد ضربات کمتری به بینی وارد می‌کند که نتیجه آن کبودی و تورم کمتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا