جراحی بینی

مراقبت های قبل جراحی بینی و اهمیت رعایت آن‌ها

عمل بینی یکی از عمل‌های رایج در کشور است که بسیاری از افراد به منظور اصلاح فرم بینی خود، این عمل را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید پس از جراحی بینی، به ظاهری مطلوب برسید و دوره نقاهت راحت و کوتاهی را سپری کنید، توصیه‌ها و نکات پزشکی را جدی بگیرید. یکی از توصیه‌های مهم و همیشگی توجه به مراقبت های قبل جراحی بینی است. در ادامه مراقبت‌ها و نکات مهمی که قبل از جراحی زیبایی بینی باید آن‌ها را رعایت کنید به شما معرفی خواهیم کرد.

نکات مهم مراقبت های قبل جراحی بینی چیست؟

قبل از تمام جراحی‌های زیبایی از جمله جراحی بینی، لازم است نکات مراقبتی خاصی را رعایت کنید. برای راحتی هرچه بیشتر شما، تمام نکات مهمی که قبل از جراحی بینی باید به آن توجه کنید را در دو دسته “بایدها” و “نبایدها” قرارداده‌ایم. رعایت این نکات (مراقبتی و غیرمراقبتی) باعث می‌شود از عوارض پس از عمل بینی خود بکاهید و در نهایت نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید.

بایدهای قبل جراحی بینی

اقداماتی که قبل از جراحی بینی انجام می‌شود تا فرد برای پشت سر گذاشتن جراحی آماده شوند را در دسته بایدهای مراقبتی دسته‌بندی کرده‌ایم که در ادامه با جزئیات کامل آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

مراقبت های قبل جراحی بینی

انجام آزمایش پیش از جراحی بینی

یکی از مراقبت های قبل جراحی بینی مهمی که حتما باید به آن توجه کنید، انجام آزمایش‌هایی است که توسط پزشک به شما توصیه شده است. این کار از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باعث می‌شود پزشک بتواند از وضعیت جسمانی بیمار مطلع شود.

برخی بیماران ممکن است درگیر بیماری‌هایی مثل تیروئید، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و… باشند. شرایط و نحوه بیهوشی و تکنیک عمل جراحی در این افراد با سایر بیماران قطعا مشابه نخواهد بود. به همین علت باید انجام این آزمایش‌ها را در اولویت کار خود قرار دهید.

انتخاب پزشک متخصص پیش از عمل بینی

یک پزشک با مهارت و تجربه‌ای که دارد می‌تواند در نهایت بهترین نتیجه را برای شما رقم بزند. احتمالا شما هم شنیده‌اید که برخی افراد پس از جراحی عمل بینی دچار مشکلاتی مثل کاهش حس بویایی، اختلال در تنفس دچار شوند. در واقع می‌توان گفت اهمیت پزشک خوب در این‌جا مشخص می‌شود.

یک جراح ماهر، علاوه‌بر توجه به فرم ظاهری بینی، به عدم بروز مشکلات داخلی نیز توجه می‌کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای انجام جراحی‌ بینی به متخصصان گوش و حلق و بینی مراجعه کنید زیرا این افراد عملکرد و ساختار درونی بینی را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند.

 کلینیک مناسب قبل از عمل بینی

مورد دیگری که باید قبل از جراحی بینی به آن توجه کنید، انتخاب کلینیک یا بیمارستان خوب و مجهز است. قبل از جراحی می‌توانید از طریق صحبت با افرادی که تجربه جراحی در آن مرکز را داشته‌اند و یا از طریق جست‌وجو در اینترنت، درباره هر کلینیک عمل بینی اطلاعاتی را به دست آورید.

این اطلاعات می‌تواند شامل مواردی مثل میزان تجهیزات موجود در هر مرکز جراحی، به روز بودن این تجهیزات، رعایت نکات بهداشتی و استریل بودن محیط بیمارستان و… باشد. توجه به تمام این نکات باعث می‌شود هم شما و هم پزشک در حین جراحی و پس از آن با چالش‌های کمتری مواجه شوید.

مراقبت های قبل جراحی بینی

استحمام قبل جراحی بینی

بعد از جراحی بینی، پزشک قالبی را روی بینی شما قرار می‌دهد. تا حدود یک هفته (بسته به نظر پزشک) بعد از عمل بینی به دلیل وجود این قالب نمی‌توانید به حمام بروید. از آن ‌جایی که یکی از مراقبت های قبل جراحی بینی رعایت نظافت است، پیشنهاد می‌‌کنیم چند ساعت قبل از مراجعه به مرکز جراحی حمام کنید.

توجه به سلامت عمومی بدن پیش از جراحی بینی

پیش از انجام هر عمل جراحی، پزشکان پیشنهاد می‌کنند مراقبت وضعیت جسمانی خود باشید. درگیر شدن با بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، سرماخوردگی، آسیب‌های جسمانی و… در نهایت باعث سخت‌تر شدن روند جراحی و طولانی‌تر شدن دوره نقاهت شما خواهد شد.

برای مثال فرض کنید بیماری پیش از جراحی درگیر سرماخوردگی شود. از عوارض سرماخوردگی می‌توانیم به عطسه، سرفه و آبریزش بینی اشاره کنیم. این در حالی است که این موارد پس از جراحی فشار زیادی به بینی بیمار وارد خواهد کرد.

مراقبت های قبل جراحی بینی

توجه به تغذیه پیش از جراحی بینی

در روزهای اولیه پس از جراحی بینی، نباید صورت و فک شما زیاد جا‌به‌جا شود به همین علت امکان خوردن و جویدن بسیاری از خوراکی‌ها و مواد غذایی وجود ندارد. جهت حفظ سلامتی خود، پیش از جراحی بینی، مصرف مواد غذایی مفید را در روتین غذایی خود قرار دهید.

نبایدهای قبل جراحی بینی

پیش‌تر تمام نکاتی که انجام آن پیش از عمل جراحی بینی ضروری است را به شما معرفی کردیم. در ادامه قصد داریم درباره نبایدهای مراقبت های قبل از جراحی بینی با شما صحبت کنیم.

عدم استفاده از لوازم آرایش پیش از جراحی

جراحی بینی در دسته جراحی‌هایی قرار دارد که به صورت مستقیم با پوست شما در ارتباط است. اگر برای پوست خود از داروی خاصی یا کرم مخصوصی استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم پزشک خود را نیز در جریان بگذارید و در صورتی که می‌توانید، از یک هفته قبل از جراحی بینی استفاده از این محصولات را متوقف کنید.

احتمالا شما نیز می‌دانید زمانی که به مرکز جراحی مراجعه می‌کنید نباید هیچ‌گونه آرایشی روی پوست شما وجود داشته باشد. مورد دیگری که پزشکان از شما می‌خواهند آن را رعایت کنید، پاک کردن لاک دست و یا ریمو کردن کاشت، ژلیش و سایر مواردی است که روی ناخن استفاده می‌شود.

درست است که پزشکان برای بررسی سطح هوشیاری بیمار از دستگاه‌های مجهز و به روز استفاده می‌کنند اما رنگ ناخن یکی از بهترین روش‌ها برای آگاهی پزشک از میزان هوشیاری بیمار است.

پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی

مواد شیمیایی موجود در سیگار به کاهش جریان خون در بدن منجر می‌شود. از آن جایی که برای بهبود کبودی‌ها و تورم به وجود آمده پس از جراحی بینی، لازم است مواد موردنیاز از طریق جریان خون به بافت‌های صورت و بینی برسند، نیاز است جریان خون بیمار در نرمال باشد. کمتر بودن این جریان باعث می‌شود دوره نقاهت بیمار طولانی‌تر از سایر افراد شود.

از دیگر مراقبت های قبل جراحی بینی، می‌توانیم به عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی اشاره کنیم. برخلاف مواد موجود در دخانیات، الکل باعث گشاد شدن رگ‌های بدن می‌شود و احتمال خونریزی حین و پس از جراحی را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این مواد موجود در الکل باعث جذب پایین‌تر داروی بیهوشی می‌شود و ممکن است برخی بیماران در صورت مصرف الکل پیش از جراحی، به صورت کامل بیهوش نشوند.

مراقبت های قبل جراحی بینی

عدم مصرف داروهای ضد انعقاد خون

نکته دیگری که حتما پیش از جراحی بینی باید به آن توجه کنید، عدم استفاده از داروهای ضد انعقاد خون است. این داروها مثل آسپرین، برخی مکمل‌های گیاهی، ویتامین E، ایبوپروفن و… باعث کاهش غلظت خون و به دنبال آن افزایش خونریزی حین جراحی می‌شود. با مشورت با پزشک خود از یک الی دو هفته قبل از جراحی بینی از مصرف این داروها خودداری کنید.

چگونه می‌توانیم بهترین نتیجه را از جراحی بینی خود بگیریم؟

در نهایت اگر می‌خواهید جراحی بینی شما بدون دغدغه انجام شود و حین جراحی و یا پس از آن با چالشی مواجه نشوید، پیشنهاد می‌کنیم مراقبت های قبل جراحی بینی را با دقت رعایت کنید. علاوه‌بر این پیش‌تر نیز اشاره کردیم انتخاب پزشک و کلینیک مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. پیشنهاد ما به شما مراجعه به کلینیک سه رخ است. پزشکان این مجموعه قبل از جراحی، وضعیت بدن شما را به صورت کامل بررسی می‌کنند و در نهایت مناسب‌ترین تکنیک جراحی را برای شما انتخاب می‌کنند. با این کار علاوه‌بر این که در آخر از فرم بینی خود راضی هستید، با مشکلاتی مثل مشکلات تنفسی، مشکلات بویایی و… نیز مواجه نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا