جراحی بینی

مراقبت های بعد جراحی بینی و اهمیت رعایت آن‌ها

عمل بینی یکی از عمل‌های پرطرفدار و رایج در کشور است و سالانه افراد زیادی به منظور اصلاح فرم بینی خود، به متخصصین زیبایی مراجعه می‌کنند. جراحی بینی در دسته جراحی‌های زیبایی قرار می‌گیرد که پس از آن نیاز به مراقبت زیادی وجود دارد. به عبارت بهتر در صورتی که می‌خواهید پس از جراحی، دوره نقاهت کوتاهی را سپری کنید و شاهد عوارض کمتری باشید نیاز است به توصیه‌های پزشک در رابطه با مراقبت های بعد جراحی بینی توجه کنید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی شامل چه مواردی می‌شود؟

لازم است پیش از عمل آگاهی خود را درباره دوران نقاهت جراحی بینی افزایش دهید. هرچقدر به رعایت این موارد پایبندتر باشید، در نهایت از نتیجه جراحی و فرم بینی خود رضایت کافی خواهید داشت و هم عوارض کمتری را پس از جراحی بینی مشاهده خواهید کرد. در ادامه مهم‌ترین مراقبت های بعد جراحی بینی را به شما معرفی خواهیم کرد.

توجه به نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

از نکات مهمی که تمام پزشکان زیبایی از شما می‌خواهند حتما به آن پایبند باشید، نحوه خوابیدن و استراحت کردن است. هنگام استراحت باید توجه کنید که حتما چند بالشت زیر سر خود قرار دهید چرا که بدن و سر نباید در یک راستا قرار بگیرند. با این کار می‌توانید احتمال بروز خونریزی پس از جراحی بینی را کاهش دهید. تاثیر کوتاه مدت بالا نگه داشتن سر کاهش احتمال خونریزی است و تاثیر بلند مدت آن جلوگیری از افتادگی بینی خواهد بود.

نکته دیگری که هنگام خوابیدن باید با آن توجه کنید، فرم خوابیدن است. تا یک هفته اول که هنوز قالبی روی بینی شما قرار دارد، نباید به پهلو و یا روی شکم بخوابید. در این مدت باید به صورت طاق باز استراحت کنید تا فشاری به بینی شما وارد نشود. زمانی که شما به سمت پهلوها استراحت می‌کنید، با فشاری که به بینی شما وارد می‌شود، احتمال تغییر فرم غضروف‌ها و بافت‌های نرم بینی نیز وجود دارد.

مراقبت های بعد جراحی بینی
مراقبت های بعد جراحی بینی

پرهیز از انجام ورزش‌های سخت

درست است که ورزش در حفظ سلامت بدن بسیار تأثیرگذار است اما توجه کنید که زمان و نوع ورزش نیز در نتیجه بی‌تاثیر نخواهد بود. بعد از گذشت یک هفته از جراحی بینی و از بین رفتن تاثیر داروهای بیهوشی، می‌توانید ورزش‌های بسیار سبک مثل پیاده‌روی ملایم را آغاز کنید.

برای انجام ورزش‌های سنگین‌تر باید اجازه دهید فرم بینی شما به شکل کامل شکل بگیرد و غضروف‌ها و بافت‌های نرم بینی شما به شکل کامل ترمیم شوند. بعد از گذشت حدود 6 ماه می‌توانید ورزش کردن را به صورت پله پله شروع کنید.

پرهیز از سیگار و نوشیدنی‌های حاوی الکل

عدم استفاده از سیگار و نوشیدنی‌های الکلی یکی از مراقبت‌هایی است که هم از یکی دو هفته قبل عمل و هم یکی دو هفته بعد عمل بینی، بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری کنید. این نکته به حدی مهم است که حتی به افرادی که سیگاری نیستند نیز توصیه می‌شود در معرض دود سیگار قرار نگیرند.

مواد موجود در سیگار و الکل منجر به طولانی‌تر شدن دوره نقاهت شما می‌شود و کبودی‌ها و تورم صورت شما دیرتر بهبود می‌یابد. حتی در برخی موارد نیکوتین و سایر مواد موجود در سیگار به ایجاد کبودی بیشتر نیز منجر خواهد شد.

استفاده از چسب مخصوص بینی

در اغلب موارد پزشکان بعد از برداشتن قالب بینی شما، نحوه چسب زدن را به شما آموزش خواهد داد. بهتر است دقیقا طبق نظر پزشکتان چسب را روی بینی خود قرار دهید. اگر این چسب‌ها به شکل درست و صحیح روی بینی قرار بگیرند، در کاهش میزان تورم بینی موثر خواهند بود. علاوه‌بر این چسب به نوعی یک محافظ نیز محسوب می‌شود و باعث می‌شود فرم غضروف و تیغه بینی شما بعد از جراحی (تا زمان ترمیم بافت و استخوان‌های بینی) تغییر نکند.

مراقبت های بعد جراحی بینی

استفاده از کمپرس آب سرد

از دیگر مراقبت های بعد جراحی بینی، می‌توانیم به استفاده از کمپرس آب سرد اشاره کنیم. در سه الی چهار روز اول پس جراحی سعی کنید به صورت مدام این کمپرس را روی صورت خود قرار دهید تا از میزان تورم بینی و صورت شما کاسته شود.

البته نکته مهم این است که نباید این کمپرس را به صورت مستقیم روی پوست صورت خود قرار دهید زیرا سردی زیاد نیز به پوست صورت شما آسیب خواهد زد.

توجه به تغذیه بعد جراحی بینی

درست است که بعد از جراحی بینی تا مدتی نباید فک پایینی خود را زیاد تکان دهید و باید از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن طولانی دارند خودداری کنید، اما این به این معنا نیست که مصرف غذاهای مفید را باید کنار بگذارید.

در این دوره می‌توانید سوپ‌های نرم، انواع آب‌میوه‌های طبیعی و… را جایگزین کنید. آب کرفس و آب آناناس در کاهش میزان کبودی‌ها و تورم صورت و بینی بسیار موثر هستند؛ به همین علت پزشکان پیشنهاد می‌کنند تا حد امکان مصرف این آب‌میوه‌ها را در روتین غذایی خود قرار دهید.

قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب

اگر می‌خواهید به هیچ عنوان جای بخیه و زخم روی بینی شما باقی نماند و همچنین تورم بینی و صورت شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهبود یابد، پیشنهاد می‌کنیم مدت زمان زیادی در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. نور مستقیم خورشید علاوه‌بر این که باعث سوختگی پوست صورت می‌شود، در تیره شدن جای زخم‌ها و بخیه‌ها نیز بسیار موثر است.

مراقبت های بعد جراحی بینی

عدم استفاده از عینک

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که بعد از جراحی بینی غضروف و استخوان بینی شما نرم است و باید مدت زمانی به صورت کامل مراقب آن باشید تا آسیبی به بینی شما وارد نشود. عدم استفاده از عینک یکی از مراقبت های بعد جراحی بینی است. عینک زدن باعث وارد شدن فشار به تیغه و پل بینی شما می‌شود و در صورت استفاده بیش از حد از آن، ممکن است فرم بینی شما تغییر کند.

پزشکان پیشنهاد می‌کنند تا 6 ماه به هیچ عنوان از عینک آفتابی استفاده نکنید. در صورت نیاز به استفاده از عینک طبی، می‌توانید از لنزهای طبی استفاده کنید و یا از عینک به گونه‌ای استفاده کنید که فشاری به بینی شما وارد نشود.

جلوگیری از فین کردن

ممکن است بعد از جراحی بینی دچار گرفتگی بینی شوید. در این زمان شاید تصور کنید فین کردن راه حلی مناسب است. این در حالی است که مویرگ‌های داخل بینی آسیب دیده‌اند و فین کردن باعث آسیب رسیدن به این مویرگ‌ها و بافت‌ها خواهد شد.

برای برطرف شدن این حس گرفتگی بهتر از مدتی صبر کنید و از دست‌کاری بینی خودداری کنید. به مرور با شستشوی بینی با سرم های شستشو، می‌توانید از شر این گرفتگی بینی خلاص شوید.

توجه به نظافت بینی

بعد از جراحی بینی تا زمانی که هنوز قالب بینی روی بینی است، نمی‌توانید به حمام بروید. علاوه‌بر این شستن صورت نیز باید به گونه‌ای باشد که چسب و قالب بینی شما به هیچ عنوان خیس نشود. بعد از برداشتن بینی، می‌توانید به آرامی بینی خود را با سرم‌های شستشو تمیز کنید. استفاده از قطره‌های مخصوص نیز در استریل کردن بینی موثر خواهند بود.

مراقبت های بعد جراحی بینی

چگونه می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان بهترین نتیجه را از جراحی بینی دریافت کنیم؟

در آخر اگر دوست دارید بعد از جراحی بینی با چالش‌های سخت مواجه نشوید و به راحتی دوره نقاهت خود را سپری کنید، پیشنهاد می‌کنیم مراقبت های بعد جراحی بینی را به صورت کامل رعایت کنید. علاوه‌بر این مراجعه به کلینیک معتبر سه رخ و شرکت در جلسات مشاوره‌ای که پیش از عمل برگزار می‌شود، در دریافت بهترین نتیجه و کاهش عوارض جراحی پس از جراحی بسیار موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا