جراحی بینی

سردرد بعد جراحی بینی، بررسی دلایل و روش‌های حل آن

بعد از انجام هر عمل زیبایی مثل جراحی بینی، بروز برخی عوارض طبیعی است و ممکن است برای بسیار از افراد رخ دهد. به طور کلی با انجام مراقبت‌های مختلف (قبل و بعد جراحی) و انتخاب پزشکی حاذق برای انجام عمل، می‌توان از احتمال بروز این عوارض کاست. سردرد بعد جراحی بینی یکی از این عوارض است که با انجام مراقبت‌های هر چند کوچک می‌توانید شدت و میزان آن را مدیریت کنید.

دلایل بروز سردرد بعد جراحی بینی

با اگاهی از دلایل بروز یک مشکل می‌توانید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. دلایل بروز سردرد بعد عمل بینی شامل موارد زیر می‌شود.

کم آبی بدن

کم‌آبی بدن یکی از دلایل بروز سردرد است. کم‌آبی بدن به حدی مهم است که در صورت عدم توجه به آن، افراد معمولی (کسانی که قصد جراحی بینی ندارند) نیز به سردرد مبتلا می‌شوند.

سینوزیت‌ها

به صورت کلی می‌توان گفت افرادی که سینوزیت دارند و قصد دارند از طریق جراحی بینی سینوزیت خود را درمان کنند، در اغلب موارد باید انتظار سردرد بعد جراحی بینی را داشته باشند. هرچقدر سینوزیت بیمار حادتر باشد به دنبال آن شدت و طول دوره سردردها نیز بیشتر خواهد بود.

از طرف دیگر ممکن است بیماری درگیر سینوزیت نباشد اما پزشک در اثر تجربه و مهارت کم، به سینوس‌های او آسیب بزند، در این زمان نیز سردرد یکی از عوارض این آسیب خواهد بود. البته توجه کنید که این اتفاق بسیار نادر است و اکثر پزشکان در هنگام جراحی به این نکات ریز توجه خواهند کرد.

سردرد بعد جراحی بینی

تاثیر داروهای بیهوشی

شاید در گذشته برخی افراد را به صورت موضعی بی‌حس می‌کردند اما امروزه برای انجام تمام عمل‌های زیبایی بینی، صرف نظر از تکنیک جراحی (باز یا بسته)، فرد را به صورت کامل بیهوش می‌کنند. برای برخی افراد ممکن است تزریق این مسکن‌ها و مواد بیهوشی باعث ایجاد حساسیت و سردرد شود.

در جراحی‌های بینی که مدت زمان عمل بیشتر خواهد بود، متخصص بیهوشی نیز باید از داروی بیهوشی قوی‌تری استفاده کند. در چنین شرایطی پس از عمل بینی، عوارض این دسته داروی بیهوشی به نسبت افراد دیگر بیشتر خواهد بود. البته توجه کنید که نمی‌توان گفت تمام افراد پس از جراحی بینی درگیر سردرد می‌شوند و شرایط بدنی هر فرد با دیگری متفاوت است.

ضربه به بینی

در اکثر جراحی‌های زیبایی بینی، پزشک باید استخوان و غضروف بینی را برش و تراش دهد. شدت این ضربات در عمل‌های بینی استخوانی به مراتب بیشتر از بینی گوشتی خواهد بود. حتی در برخی موارد لازم است پزشک استخوان بینی بیمار را بشکند.

توجه کنید که وارد کردن این ضربات به بینی برای فرم‌دهی بینی واجب است. در حین شکستن و ایجاد ضربه به بینی، به بافت‌های دیگر آن نیز آسیب وارد می‌شود. وارد کردن این ضربات می‌تواند باعث بروز سردرد بعد جراحی بینی شوند.

کاهش میزان خون در بدن

از دیگر دلایلی که باعث ایجاد سردرد بعد جراحی بینی می‌شود، فقر آهن در بدن است. این مشکل بیشتر برای بانوان رخ می‌دهد و درصد کمی از آقایان درگیر کم‌خونی هستند. در این دسته از افراد در اغلب موارد شاهد بروز سردرد خواهیم بود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از جراحی بینی، حتما با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید زیرا کم‌خونی شدید علاوه‌بر سردرد می‌تواند عوارض خطرناک دیگری را نیز به همراه داشته باشد.

سردرد بعد جراحی بینی

استرس و اضطراب

وجود کمی استرس قبل از جراحی بینی کاملا طبیعی است. استرس قرار گرفتن در محیط اتاق عمل و بیمارستان، استرس تزریق داروی بیهوشی، شکل و فرم نهایی بینی پس از جراحی و… نمونه‌هایی از استرس‌هایی است که بیماران قبل از جراحی درگیر آن خواهند بود.

یکی از دلایل بروز سردرد بعد جراحی بینی، وجود همین استرس‌ها و اضطراب‌ها است. این استرس‌ها می‌تواند قبل یا بعد عمل به سراغ بیمار بیاید که در هر دو شرایط سردرد را ایجاد می‌کنند. هرچقدر شدت این اضطراب بیشتر باشد، به دنبال آن مدت زمان درگیری با سردرد نیز بیشتر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از جراحی بینی، آرامش خود را حفظ کنید و با اعتماد به پزشک از فکر کردن به نتیجه بینی تا حد امکان خودداری کنید.

ضعف بدن

می‌توان گفت ضعف بدنی از دیگر دلایل ایجاد سردرد بعد جراحی بینی است. به همین علت است که پزشکان در مراقبت‌ها قبل جراحی بینی پیشنهاد می‌کنند حواستان به تغذیه خود باشد و مصرف خوراکی‌های مقوی را در روتین غذایی خود قرار دهید. از آن ‌جایی که در هفته اول پس از جراحی بینی قادر به خوردن و جویدن تمام غذاها نیستید، این کار باعث می‌شود بنیه بدن شما از قبل جراحی خوب باشد و احتمال بروز سردرد نیز به حداقل میزان خود برسد.

راه‌کارهای درمان سردرد بعد جراحی بینی

در ادامه بهترین و آسان‌ترین راه‌کارهای درمان سردرد بعد عمل بینی را به شما معرفی خواهیم کرد. بهترین راه تشخیص دلیل بروز سردرد در مرحله اول و سپس استفاده از یک یا چند مورد از راه‌های زیر با توجه به موقعیت است.

سردرد بعد جراحی بینی

استفاده از داروهای تجویز شده

از آن ‌جایی که سردرد یکی عوارض نرمال پس از جراحی است که ممکن است بسیاری از افراد به آن مبتلا شوند، پزشکان معمولا استفاده از داروهای مسکن را به بیماران پیشنهاد می‌کنند. سعی کنید به صورت منظم و سر ساعت این مسکن‌ها را استفاده کنید تا از بروز سردردهای شدید جلوگیری شود.

البته نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر درگیر کم‌خونی شدید، بیماری خاص و… هستید حتما قبل از جراحی با پزشک خود در میان بگذارید. کم‌خونی با مصرف قرص آهن و سایر بیماری‌ها نیز باید قبل از جراحی درمان شوند تا عوارضی را برای شما به همراه نداشته باشند.

استفاده از کمپرس آب سرد

تورم یکی از علل‌های بروز سردرد است. به منظور از بین رفتن هرچه سریع‌تر این تورم‌ها استفاده از کمپرس آب سرد به ویژه در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی به شدت پیشنهاد می‌شود. البته نکته قابل توجه این است که استفاده طولانی مدت این کمپرس (به صورت مستقیم روی پوست) نیز باعث ایجاد سردرد می‌شود. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم در هنگام استفاده از آن یک مانع نازک مثل دستمال کاغذی را بین پوست و کمپرس قرار دهید.

افزایش مصرف مایعات

به منظور از بین بردن کم‌آبی بدنتان مصرف مایعات را از پیش از جراحی بینی آغاز کنید و پس از جراحی نیز ادامه دهید. استفاده از آب‌ میوه‌هایی مثل آب آناناس، آب کرفس و… علاوه‌بر این که در از بین بردن کم‌آبی بدنتان موثر است، باعث کاهش تورم بینی نیز خواهد شد و در نهایت سردردهای شما در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود می‌یابد.

سردرد بعد جراحی بینی

جلوگیری از انجام فعالیت یا ورزش شدید

به منظور کاهش فشار روی بینی و کاهش احتمال ایجاد سردرد، پیشنهاد می‌کنیم از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین خودداری کنید. اگر می‌خواهید پس از جراحی بینی تحرک داشته باشید، می‌توانید پیاده‌روی بسیار سبک را در روتین ورزشی خود قرار دهید.

در نهایت چگونه می‌توانیم جراحی بینی بدون دغدغه داشته باشیم؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوانید جراحی خود را بدون چالش‌های سخت مانند سردرد بعد جراحی بینی پشت سر بگذارید و در نهایت از نتیجه عمل خود رضایت داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این راه‌حل‌ها، مراجعه به کلینیک و پزشک خوب و باتجربه است. یک پزشک ماهر، قبل از بررسی تمام شرایط بدنی را بررسی می‌کند و با توجه به آن بهترین تکنیک‌ها را انتخاب می‌کند. کلینیک سه رخ یکی از بهترین کلینیک‌های جراحی بینی ست که با استفاده از کادری مجرب، توانسته سالانه رضایت افراد بسیاری را به خود جلب کند. اگر می‌خواهید بعد از جراحی بینی در گیر عوارض سخت و شدید نشوید، پیشنهاد ما مراجعه به کلینیک معتبر سه رخ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا