جراحی بینی

درمان پولیپ بینی و نکات مهم جراحی آن

شاید درصد افرادی که بینی خود را به قصد زیبایی و اصلاح نافرمی‌های ظاهری آن عمل می‌کنند، اما درصد قابل توجهی نیز تنها برای برطرف شدن اشکالاتی مثل پولیپ بینی یا انحراف بینی به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه می‌کنند. در این جراحی‌ها حتی گاهی در نهایت فرم بینی بیمار تغییری نمی‌کند. اگر در دسته افرادی هستید که با تنگی نفس، آبریزش بینی، کاهش حس بویایی و… درگیر هستید به احتمال زیاد بینی شما پولیپ دارد. هرچقدر آگاهی بیمار درباره پولیپ، روش درمان آن، علائم، بهترین سن برای جراحی بینی و… بیشتر باشد در نهایت باعث می‌شود قبل از رشد زیاد آن نسبت به درمان پولیپ بینی اقدام کند.

پولیپ بینی به چه معناست و عوارض آن چیست؟

پولیپ بینی توده‌ای که در قسمت‌های مختلف بینی رشد می‌کند و بسته به ناحیه‌ای که قرار دارد، باعث بروز عوارض و مشکلات متنوعی می‌شود. در ادامه این عارضه را به طور دقیق‌تری بررسی خواهیم کرد:

درمان پولیپ بینی

پولیپ در مجرای تنفسی

یکی از نقاطی که این پولیپ می‌تواند رشد کند در مجرای تنفسی بیمار است. در صورتی که پولیپ در مجرای تنفسی رشد کرده باشد شاهد بروز مشکلات تنفسی خواهیم بود. این عوارض در هنگام شب خود را به شکل بیشتری نشان می‌دهد. خروپف کردن به هنگام استراحت و خواب به علت بسته شدن راه تنفس یکی از این مشکلات است. از طرفی زمانی که پولیپ در قسمت مجرای تنفسی رشد کرده باشد، ممکن است شاهد خروج ترشحات و خط چرکی نیز باشیم که این عارضه به ابعاد و میزان وخامت پولیپ بستگی دارد.

پولیپ در سینوس‌ها

گاهی نیز پیش می‌آید که پولیپ در قسمت سینوس‌ها ایجاد شده باشد که در این صورت شاهد بروز عفونت هستیم. عفونت سینوس منجر به سردردهای سخت و شدید، بالا رفتن دمای بدن، احساس درد در قسمت‌های مختلف صورت به ویژه در قسمت پیشانی و… می‌شود.

ساختار پولیپ

سوالی که در درمان پولیپ بینی پیش می‌آید این است که این توده اضافی به چه شکل است؟ در مشاهدات و تحقیقاتی که صورت گرفته پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که پولیپ، ساختاری شبیه به خوشه انگور دارد. این خوشه انگور بی‌رنگ است و هرچقدر حجم آن بیشتر باشد و بیشتر رشد کرده باشد به خوشه‌های آن افزوده می‌شود.

دلایل بروز پولیپ بینی چیست؟

از آن‌ جایی که هنوز دلیلی قاطع و محکم درباره دلیل بروز پولیپ در بینی وجود ندارد، پزشکان حساسیت و آلرژی را مهم‌ترین عامل برای بروز این اتفاق در نظر گرفته‌اند. از طرف دیگر متخصصان معتقدند در صورتی که در بافت بینی بیمار شاهد بروز التهاب و عفونت باشیم، به دنبال آن احتمال ایجاد پولیپ در بینی نیز افزایش خواهد یافت. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که درگیر حساسیت‌ و آلرژی هستید نسبت به درمان پولیپ بینی اقدام کنید تا بتواند جلوی وخیم شدن آن را بگیرید.

درمان پولیپ بینی

چگونه پولیپ بینی را تشخیص دهیم؟

می‌دانید که هر تغییری که در بدن رخ دهد حتما علتی دارد و نباید از مسائل و تغییرات کوچک چشم‌پوشی کنید. در ادامه درباره روش‌های تشخیص پولیپ در بینی گفت‌وگو خواهیم کرد.

روش تشخیص ابتدایی

زمانی که پولیپ در بینی به وجود می‌آید، در ابتدا اندازه و ابعاد آن کوچک است. به همین علت عوارض و نشانه‌های پولیپ کمتر است. در این زمان مهم است فرد به عوارض دقت کند و برای تشخیص دقیق‌تر به پزشک مراجعه کند. مواردی مثل گرفتگی بینی، آبریزش بینی، تنفس سخت به ویژه در هنگام خواب و… از نشانه‌های پولیپ در بینی است.

البته نمی‌توان گفت هر کس این علائم را داشت حتما در بینی او پولیپ وجود دارد اما اختلال در حواس بویایی و چشایی، سردردهای شدید و سخت احتمال ابتلا به پولیپ را افزایش می‌دهد.

روش تشخیص تخصصی

اگر بیشتر علائم بالا را داشتید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای بررسی دقیق‌تر آزمایش‌های زیر را انجام می‌دهد. در نهایت با مشاهده نتیجه این آزمایش‌ها می‌توان درباره پولیپ، محل به وجود آمدن آن، میزان رشد آن و… تصمیم گرفت.

درمان پولیپ بینی

سی تی اسکن

سی تی اسکن در واقع روشی است که پزشک از طریق آن و به کمک اشعه ایکس، از بینی و پولیپ موجود در آن عکسبرداری می‌کند. میزان دقت این عکس‌ها بالاست و به کمک آن متخصص می‌تواند محل قرار گرفتن پولیپ، ابعاد آن و… را به صورت دقیق مشخص کند.

بررسی حساسیت و آلرژی

پیش‌تر اشاره کردیم که یکی از دلایل بروز پولیپ در بینی، حساسیت و آلرژی است. اگر پزشک طبق معاینات خود متوجه شود که علت ایجاد این پولیپ حساسیت است، از بیمار می‌خواهد تا برخی آزمایش‌ها را برای تست آلرژی انجام دهد.

آندوسکوپی

روش دیگر که احتمالا نام آن به گوشتان خورده و برایتان آشناست، آندوسکوپی است. در آندوسکوپی، پزشک یک لوله باریک که یک دوربین کوچک در قسمت ابتدایی آن قرار دارد را وارد بینی می‌کند و آن را تا قسمت بالایی بینی هدایت می‌کند. این لوله به یک مانیتور وصل است و در نهایت باعث آگاه شدن متخصص از وضعیت پولیپ می‌شود.

هزینه درمان پولیپ بینی

موارد مختلفی روی هزینه نهایی این جراحی موثر است و نمی‌توان یک مبلغ مشخص را در نظر گرفت. در ادامه تمام موارد تاثیرگذار در هزینه جراحی پولیپ را به شما معرفی خواهیم کرد. شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ و توان مالی خودتان، کمترین یا بیشتری هزینه را پرداخت کنید. البته توجه کنید که برخلاف سایر جراحی‌های بینی که همگی در دسته جراحی‌های زیبایی قرار دارد و بیمه شامل حال آن‌ها نمی‌شود، درمان پولیپ بینی شامل حال بیمه می‌شود.

کافی است قبل از جراحی به متخصصان بیمه مراجعه کنید تا درمانی بودن جراحی شما را تایید کنند. به این ترتیب هزینه کمتری بابت این جراحی پرداخت خواهید کرد. موارد موثر در هزینه درمان پولیپ عبارت‌اند از:

  • میزان مهارت جراح و هزینه دریافتی توسط او
  • دولتی یا خصوصی بودن مرکز جراحی
  • میزان رشد پولیپ در بینی
  • هزینه جلسات مشاوره‌ای قبل از عمل
  • هزینه آزمایش‌ها و عکسبرداری‌های قبل از جراحی

سن مناسب برای انجام جراحی پولیپ بینی

به صورت کلی پزشکان متعتقدند بهترین زمان برای جراحی پولیپ بین 20 تا 50 سالگی است. البته توجه کنید که نمی‌توان سن مشخصی را برای درمان پولیپ در نظر گرفت و بسته به میزان رشد و وخامت پولیپ و از همه مهم‌تر با توجه به صلاح‌دید پزشک می‌توان در هر سنی جراحی پولیپ را انجام داد.

درمان پولیپ بینی

مدت زمان جراحی پولیپ بینی چقدر است؟

مدت زمان جراحی پولیپ از حدود نیم ساعت آغاز می‌شود و ممکن است چندین ساعت زمان ببرد. این زمان به حجم پولیپ و ناحیه‌ای که در آن قرار گرفته است بستگی دارد. هرچقدر پولیپ بیشتر رشد کرده باشد، در نهایت مدت زمان جراحی نیز افزایش خواهد یافت.

آیا درمان پولیپ بینی درد دارد؟

خیر. در این جراحی در ابتدا پزشک بیمار را بیهوش می‌کند. بعد از جراحی نیز ممکن است بیمار با درد بسیار کمی مواجه شود که با مصرف مسکن، این درد برطرف خواهد شد.

در نهایت آیا جراحی پولیپ بینی را انجام دهیم؟

این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و به میزان عوارض پولیپ بستگی دارد. سعی کردیم با ارائه مطالب مختلف درباره پولیپ، انواع آن، شرایط جراحی و… آگاهی شما را در این زمینه افزایش دهیم. البته اگر همچنان درباره جراحی یا عدم جراحی شک دارید می‌توانید از مشاوران و متخصصان کلینیک سه رخ کمک بگیرید. این پزشکان با بررسی شرایط بدنی بیمار، میزان رشد پولیپ، ناحیه‌ای که پولیپ در آن قرار گرفته و… در نهایت بهترین جواب را به شما می‌دهد. با این کار در نهایت می‌توانید با اطمینان خاطر بهترین تصمیم را برای درمان پولیپ بینی خود بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا