اقدامات بعد از جراحی بینی

خوابیدن بعد عمل بینی باید تحت چه شرایطی باشد؟

در جراحی پرطرفدار زیبایی بینی، پزشک بعد از بررسی وضعیت بدن مراجع، فرم بینی او و… در نهایت اقدام به برطرف کردن ایرادات و عیوب بینی زیباجو می‌کند. درست است که پزشک نقشی موثر و اساسی در نتیجه جراحی بینی دارد اما نمی‌توان از تاثیر مراقبت‌های بعد از جراحی بینی نیز چشم‌پوشی کرد. شاید برخی به این نکته توجه نکنند اما حتی خوابیدن بعد عمل بینی نیز بسیار مهم است و مراجعین باید پس از جراحی نکاتی را در هنگام خوابیدن رعایت کنند. سوالی که پیش می‌آید این است که تاثیر نوع خوابیدن روی بینی زیباجویان چیست؟ نحوه صحیح خوابیدن به چه شکل است؟ در ادامه به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

اهمیت خوابیدن بعد عمل بینی

حین جراحی بینی، برخی از سلول‌ها و بافت‌های داخل بینی آسیب می‌بینند. برای ترمیم این بافت‌های آسیب دیده نیاز است مواد مورد نیاز، اکسیژن و… از طریق جریان خون به بافت بینی برسند. به همین علت است که جریان خون بالا بعد از جراحی بینی از اهمیت بالایی برخودار است.

طبق تحقیقات انجام شده، پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که جریان خون در هنگام خواب بیشتر از حالات عادی است. زمانی که شما خواب هستید، خون بیش‌تری به بافت‌ها و عضلات به ویژه بافت‌ها و سلول‌های بینی شما می‌رسد و در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی بیش‌تری در اختیار سلول‌های اسیب دیده بینی شما قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

پزشکان توصیه می‌کنند به منظور کاهش طول دوره نقاهت، به میزان و کیفیت خواب خود در طول شبانه‌روز دقت کنید. از طرفی، خوابیدن بعد عمل بینی نباید به گونه‌ای باشد که فشاری به بینی شما وارد کند. نحوه خوابیدن شما تا مدتی بعد از جراحی می‌تواند بر فرم بینی و سلامتتان تاثیر بگذارد.

خوابیدن بعد عمل بینی

نحوه درست خوابیدن بعد عمل بینی

بهتر است پیش از انجام جراحی بینی، درباره نحوه استراحت پس از عمل، اطلاعات خود را افزایش دهید. سعی کردیم در ادامه برخی از نکات کلی درباره نحوه خوابیدن را به شما توضیح دهیم.

قرار گرفتن سر به حالت 45 درجه

پزشکان توصیه می‌کنند در هنگام خوابیدن بعد عمل بینی، حتما چند بالشت زیر سر خود قرار دهید. احتمالا شما هم شنیده‌اید که بعد از جراحی بینی، احتمال خونریزی در این ناحیه وجود دارد. البته مراجعه به پزشک حاذق، توجه به مراقبت‌های قبل جراحی بینی و… نیز به کاهش این خونریزی کمک می‌کند اما نمی‌توان تاثیر زاویه 45 درجه در هنگام استراحت را نیز نادیده گرفت.

علاوه‌بر این، پزشکان معتقدند در روزها و حتی هفته‌های اولیه پس از جراحی بینی، احتمال افتادگی بینی وجود دارد. قرارگیری چند بالشت زیر سر، به جلوگیری از افتادگی بینی نیز کمک خواهد کرد. بالاتر قرار گرفتن سر، باعث می‌شود تورم بینی شما در مدت زمان کوتاه‌تری بهبود پیدا کند و در نهایت دوره نقاهت آسان‌تری را سپری کنید.

به صورت طاق باز استراحت کنید

بعد از جراحی بینی، پانسمان (آتلی) روی بینی شما قرار می‌گیرد. این آتل باید به مدت یک هفته روی بینی شما باشد تا بتواند تا حدودی از تغییر فرم بینی، وارد شدن ضربه به آن و… جلوگیری کند و به نوعی به عنوان یک محافظ عمل می‌کند. تا زمان برداشتن این قالب، به هیچ عنوان نباید روی پهلوها بخوابید. این کار در طولانی مدت باعث ایجاد فشار به بینی می‌شود و در مواردی نادر شاهد کج شدن و انحراف بینی خواهیم بود.

علاوه‌بر این از خوابیدن روی شکم هم جدا خودداری کنید زیرا این کار به صورت مستقیم به بینی شما آسیب وارد می‌کند. از آن‌ جایی که در روزهای اول پس از جراحی، بینی همچنان نرم است و غضروف‌ها و استخوان‌های آن ترمیم نشده‌اند، در نهایت ممکن است فرم کلی بینی تغییر کند.

خوابیدن بعد عمل بینی

در هنگام استراحت از دیگران فاصله بگیرید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام استراحت به آن توجه کنید، وارد نشدن ضربه به بینی است. حداقل تا یک ماه پس از جراحی بینی باید مراقب باشید تا آسیبی به بینی شما وارد نشود. به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند اگر می‌توانید به صورت تنها و یا با فاصله از دیگران استراحت کنید. دوری از افراد دیگر به خصوص کودکان و نوزادان، دوری از حیوانات خانگی و… همگی به کاهش احتمال وارد شدن ضربه به بینی شما کمک می‌کند.

از غلت زدن جلوگیری کنید

در یک الی دو روز اول پس از جراحی بینی همچنان تاثیر داروهای بیهوشی روی بدن مراجع باقی مانده و باعث می‌شود آن‌ها خوابی سنگین داشته باشند. علاوه‌بر این برخی از افراد به صورت کلی خواب سنگینی دارند و متوجه حرکات خود در حین خواب نمی‌شوند.

برای جلوگیری از غلت زدن در هنگام خواب همچنان به منظور کاهش احتمال وارد شدن آسیب به بینی، پیشنهاد می‌کنیم چند بالشت در اطراف سر خود قرار دهید تا امکان غلت زدن در حین خواب برای شما وجود نداشته باشد. اگر خواب شما بسیار سنگین است و عادت به خوابیدن روی پهلو دارید، در چند روز ابتدایی پس از جراحی بینی، از کسی خواهش کنید تا مراقب نوع خوابیدن شما باشد.

خوابیدن بعد عمل بینی

آیا خوابیدن بعد عمل بینی دشوار است؟

بسیاری از مراجعین سوال می‌کنند که آیا به طور کلی خوابیدن بعد عمل بینی دشوار است؟ نمی‌توان گفت نحوه خوابیدن بعد عمل بینی بسیار سخت و دشوار است و باعث می‌شود شما دوره نقاهت سختی را سپری کنید اما می‌توان گفت این موضوع کاملا به نوع و نحوه خوابیدن شما بستگی دارد.

افرادی که به هیچ عنوان نمی‌توانند به صورت طاق باز بخوابند و تا به حال به این فرم استراحت نکرده‌اند، ممکن است سختی بیشتری نسبت به افرادی که در حالت نرمال نیز به این شکل استراحت می‌کنند، تجربه کنند. اگر در دسته اول هستید پیشنهاد می‌کنیم از یک هفته قبل از جراحی، خوابیدن به صورت طاق باز به همراه چند بالشت در اطراف سر را تمرین کنید.

آیا استفاده از قرص‌های خواب‌آور بعد از جراحی بینی مجاز است؟

درست است که خوابیدن به میزان مناسب از اهمیت بالایی برخودار است اما اگر سعی کنید به صورت عادی و بدون نیاز به قرص بخوابید، قطعا بهتر خواهد بود. در برخی موارد ممکن است قرص خوابی که می‌خواهید مصرف کنید با داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است تداخل داشته باشد.

علاوه‌بر این استفاده از قرص‌های خواب باعث سنگین شدن و عمیق شدن خواب شما می‌شود و به همین علت احتمال حرکت (غلت زدن) و آسیب رسیدن به بینی شما در حین خواب افزایش می‌یابد. اگر به هیچ عنوان نتوانستید خوابی راحت داشته باشید، حتما زیر نظر پزشک از قرص‌های خواب‌آور استفاده کنید.

خوابیدن بعد عمل بینی

در نهایت چگونه می‌توانیم از آسیب رسیدن به بینی خود جلوگیری کنیم؟

جراحی بینی در دسته جراحی‌هایی قرار دارد که بعد از عمل نیاز به مراقبت زیادی دارد و در طول دوره نقاهت مراجع باید به خوبی از بینی آسیب‌پذیر خود محافظت کند. یکی نکات مهم، توجه به نحوه خوابیدن در این دوران است. پیش‌تر سعی کردیم درباره اهمیت خوابیدن بعد عمل بینی، نحوه درست خوابیدن پس از جراحی، عوارض خوابیدن به صورت غلط و… صحبت کنیم. برای آگاهی بیش‌تر درباره این موارد پیشنهاد می‌کنیم برای جراحی بینی به کلینیک زیبایی سه رخ مراجعه و در جلسات مشاوره‌ای که پیش از جراحی توسط پزشکان این مجموعه برگزار می‌شود شرکت کنید. در این جلسات، جراح به خوبی شرایط بدن شما را بررسی می‌کند و در نهایت بهترین مراقبت‌ها را به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌هد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا