جراحی بینی

جراحی بینی کج و نکات مهم آن

جراحی بینی به علت‌های مختلفی انجام می‌شود. به صورت کلی افراد برای رفع ایرادات بینی خود و همچنین به‌منظور دستیابی به ظاهری زیباتر به متخصصین زیبایی مراجعه می‌کنند. این ایرادات و اشکالات می‌تواند به صورت مادرزادی باشد و یا می‌تواند در اثر وارد شدن ضربه به بینی به وجود آمده باشد. انحراف و کج شدن بینی یکی از این ایرادات است که به دنبال آن جراحی بینی کج نیز یکی از زیرمجموعه‌های جراحی بینی به شمار می‌رود.

بینی کج به چه معناست؟

به صورت کلی اگر بخواهیم بینی کج را توصیف کنیم می‌توان گفت بینی‌هایی که نوک ‌آ‌ن‌ها نسبت به بالای آن انحراف داشته باشد، در دسته بینی‌های کج قرار می‌گیرند. برخی از بینی‌ها به تنهایی کج است که در این حالت پزشک می‌تواند با توجه به معیارهای زیبایی شناسی، بینی را به زیبایی جراحی کند. مشکل جراحی بینی‌هایی است که علاوه‌بر بینی، صورت مراجع نیز کمی کج است. در این حالت مهارت پزشک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یکی از مواردی که حتما باید به آن توجه کنید تفاوت بینی کج، با انحراف بینی است. انحراف بینی را لزوما از ظاهر بینی نمی‌توان متوجه شد. برای بررسی و درمان انحراف بینی پزشک باید از طریق عکس‌های سه بعدی، سی‌تی‌اسکن و… استخوان بینی را معاینه کند. این در حالی است که کجی بینی از ظاهر بینی مشخص است و نیازی به بررسی دقیق و داخلی نخواهد داشت.

جراحی بینی کج

علت‌ کج شدن بینی چیست؟

شکستگی بینی یکی از رایج‌ترین دلایل کج شدن بینی است. بینی بسیاری از افراد در اثر وارد شدن ضربه‌های محکم دچار شکستگی و در نهایت کجی بینی می‌شود. افرادی که در شغل‌های پرخطر فعالیت دارند و احتمال وارد شدن ضربه به بینی آن‌ها زیاد است، بیشتر در معرض شکستگی بینی قرار دارند. هم‌چنین احتمال شکستگی بینی افرادی که به صورت حرفه‌ای ورزش‌هایی مثل بوکس، ورزش‌های رزمی و… را انجام می‌دهند، بیشتر از سایر افراد است.

مورد دیگری که باعث می‌شود بینی افراد کج شود، نرم بودن استخوان بینی در سنین پایین یعنی در دوره نوزادی و کودکی است. نرم بودن بینی در برخی از نوزادان به حدی است که کوچک‌ترین فشار در حین زایمان باعث کج شدن بینی آن‌ها می‌شود. به همین علت است که پزشکان علت جراحی بینی کج را در دو علت مشکلات مادرزادی یا وارد شدن ضربه به بینی خلاصه می‌کنند.

نحوه انجام جراحی با وجود کج بودن بینی

یکی از بهترین راه‌ها برای صاف کردن کجی بینی، استفاده از غضروف‌های قسمت دنده یا لاله گوش است. پزشکان با استفاده از این غضروف‌ها، می‌توانند چارچوبی محکم را روی بینی ایجاد کنند. در برخی از موارد ممکن است لازم باشد پزشک شکستگی‌های کوچکی روی بینی مراجع به وجود آورد.

ایجاد شکستگی‌های کنترل شده در بینی، جایگزین کردن غضروف و… نمونه‌هایی از تکنیک‌های جراحی کجی بینی است. البته توجه کنید که بینی‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و باید پیش از جراحی با پزشک خود مشورت کنید تا در نهایت پزشک بهترین راه‌حل و تکنیک جراحی را برای شما انتخاب کند.

جراحی بینی کج

آیا برای جراحی بینی نیاز به شکستن استخوان است؟

گاهی پیش می‌آید که کجی بینی بسیار زیاد است. علاوه‌بر کجی بینی، ممکن است پزشک متوجه شود که میزان پهنای بینی هم بیشتر از حد استاندارد است. در چنین حالاتی پزشک تصمیم می‌گیرد شکستگی‌هایی روی بینی شما به وجود آورد. البته نمی‌توان گفت همواره و در تمام شرایط برای جراحی بینی کج نیاز به شکستن استخوان‌های بینی وجود دارد. این تصمیم نیاز به بررسی کامل بینی و همچنین بررسی میزان کج بودن آن دارد.

مزایای جراحی بینی ناصاف چیست؟

یک بینی کج و دارای انحراف باعث می‌شود در نهایت ظاهری نامناسب داشته باشید اما توجه کنید که یک بینی کج، علاوه‌بر مشکلات ظاهری، مشکلات درونی را نیز برای مراجع به همراه خواهد داشت.البته گاهی تاثیر بینی کج روی صورت به حدی زیاد است که نمی‌توان گفت افراد تنها به انگیزه درمان مشکلات درونی به متخصص زیبایی مراجعه می‌کنند. در ادامه برخی از مشکلات ظاهری و درونی را که با جراحی بینی کج قابل برطرف شدن هستند به شما معرفی خواهیم کرد.

  • درمان پل بینی تخریب شده
  • درمان بینی خمیده
  • حل مشکل سپتوم یا پل بینی کج
  • درمان شکستگی‌های بینی
  • بهبود و درمان مشکلات تنفسی
  • کمک به متقارن شدن صورت
  • درمان انحرافات ظاهری بینی

جراحی بینی کج

مهم‌ترین اقدام قبل از جراحی در این شرایط

یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از جراحی بینی، انتخاب پزشک و کلینیک مناسب است. یک پزشک خوب با سابقه و مهارتی که دارد می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین تکنیک را برای جراحی بینی شما انتخاب کند. در صورتی که کلینیک خوبی را برای جراحی بینی خود انتخاب کرده باشید، پیش از جراحی، حتما جلسات مشاوره‌ای متعددی برای شما برگزار می‌شود.

در این جلسات مشاوره‌ای پزشک به صورت کامل میزان کجی و انحراف بینی شما را بررسی می‌کند. شما نیز سعی کنید به صورت کامل درباره خواسته خود، بیماری‌های زمینه‌ای و… با پزشک خود گفت‌وگو کنید. در ادامه به برخی از نکات مهمی که باید در جلسات مشاوره‌ای با پزشک خود مطرح کنید، اشاره خواهیم کرد.

  • گفت‌وگوی شفاف و واضح درباره اهداف شما از جراحی بینی
  • بررسی وضعیت جسمانی شما و صحبت درباره بیماری‌های زمینه‌ای (در صورت وجود)
  • صحبت درباره تکنیک جراحی (باز یا بسته)
  • گفت‌وگو درباره مراقبت‌های قبل و بعد جراحی بینی
  • انجام آزمایش‌ها و تست‌هایی مثل سی‌تی‌اسکن، رینوسکوپی و…

تورم بینی چه زمانی از بین خواهد رفت؟

تورم و التهاب پس از جراحی بینی یکی از رایج‌ترین عوارض است و می‌توان گفت برای تمام افراد رخ می‌دهد. میزان تورمی که بعد از جراحی بینی رخ می‌دهد به نوع جراحی، تکنیک استفاده شده، فرم نهایی بینی (بینی نیمه فانتزی، فانتزی یا طبیعی) و… بستگی دارد.

در صورتی که در هنگام جراحی پزشک شکستگی‌های بیشتری در بینی به وجود آورد، به دنبال آن، تورم بینی نیز بیشتر خواهد بود. علاوه‌بر این اگر مراجع فرم بینی نیمه فانتزی یا فانتزی را برای جراحی خود انتخاب کند نیز در نهایت با تورم بیشتری مواجه خواهد شد. در چنین شرایطی شما باید مدت زمان بیشتری را برای بهبود این تورم‌ها پشت سز بگذارید.

تا سه ماه اول بعد از جراحی بینی، حجم زیادی از تورم‌ها و التهابات از بین خواهد رفت. برای از بین رفتن این تورم‌ها به صورت کامل لازم است یک سال صبر کنید.

جراحی بینی کج

در نهایت چگونه می‌توانیم جراحی بینی بدون چالشی داشته باشیم؟

هرچقدر پیش از جراحی اطلاعات خود را افزایش دهید، در نهایت با عوارض و چالش‌های کمتری مواجه خواهید شد. توجه به مراقبت‌های قبل و بعد جراحی بینی نیز باعث می‌شود جراحی بینی راحت‌تری را پشت سر بگذارید. پیش‌تر اشاره کردیم که مراجعه به یک پزشک خوب و با سابقه و همچنین انتخاب یک کلینیک مجهز در دریافت نتیجه بهتر بسیار موثر است. به همین علت به شما پیشنهاد می‌کنیم برای جراحی‌ بینی خود، کلینیک زیبایی سه رخ را انتخاب کنید. این مجموعه با استفاده از کادری مجرب توانسته در لیست کلینیک‌های پرطرفدار قرار بگیرد. با مراجعه به این کلینیک، می‌توانید در نهایت بهترین نتیجه را از جراحی خود بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا