اقدامات بعد از جراحی بینی

تزریق کورتون بعد جراحی بینی

تورم بعد از جراحی بینی یکی از عوارضی است که می‌توان گفت برای تمام افراد رخ می‌دهد. شدت و ضعف آن به مسائل مختلفی مثل فرم بینی بیمار، میزان تغییرات بینی، شرایط بدن و… بستگی دارد. این تورم و التهابات بعد از گذشت مدتی از بین می‌رود. اگر شما هم در دسته افرادی هستید که دوست دارید هرچه سریع‌تر از شر این التهابات خلاص شوید، می‌توانید از کورتون استفاده کنید. تزریق کورتون بعد جراحی بینی یکی از راه‌های از بین بردن این التهابات است که باید زیر نظر پزشک انجام شود.

علت تزریق کورتون بعد جراحی بینی چیست؟

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که تزریق کورتون بعد جراحی بینی به منظور از بین بردن تورم بینی و صورت است؛ علاوه‌بر این کورتون در بهبود هرچه سریع‌تر جای زخم‌ها و جلوگیری از تشکیل اسکار نیز نقش موثری دارد.

چه زمانی می‌توان از کورتون استفاده کرد؟

در رابطه با زمان مناسب برای تزریق کورتون بعد جراحی بینی نمی‌توان زمان خاصی را در نظر گرفت زیرا هر پزشک بنابر تجربه‌ای که دارد و همچنین طبق شرایط بینی مراجع، زمان‌های متفاوتی را تعیین می‌کنند.

نوشته های مشابه

برای مثال برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند یک الی دو ماه پس از جراحی بینی، کورتون را به بینی مراجعه تزریق کنند. این دسته از پزشکان معتقدند با این کار علاوه‌بر کاهش تورم بینی می‌توانند از پیشروی بیشتر اسکار روی بینی جلوگیری کنند.

برخی دیگر از پزشکان برای تزریق کورتون اجازه می‌دهند حدود 3 الی 4 ماه از جراحی بینی گذشته باشد. این پزشکان معتقدند در این زمان، مقداری از تورم بینی نیز برطرف شده و تزریق کورتون نتیجه بهتری خواهد داشت. علاوه‌بر این برخی از پزشکان بر این باورند که بعد از گذشت 3 الی 4 ماه از جراحی بینی، تزریق کورتون کم‌خطرتر و ایمن‌تر خواهد بود.

تزریق کورتون بعد جراحی بینی

چه مدت پس از تزریق کورتون، ورم بینی از بین می‌رود؟

یکی از سوالات مهمی که ذهن بسیاری از زیباجویان را به خود مشغول کرده این است که اگر بعد از جراحی کورتون تزریق کنیم چه مدت طول می‌کشد ورم بینی از بین برود؟ به صورت کلی می‌توان گفت بعد از گذشت حدود 1 هفته ورم بینی به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

نکته‌ای که حتما باید به آن توجه کنید این است که در کنار تزریق کورتون بعد جراحی بینی، باید سایر نکات مراقبتی بعد از عمل را نیز رعایت کنید. برای مثال همچنان از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید، مصرف آب آناناس، آب کرفس و… را نیز در روتین غذایی خود قرار دهید. رعایت این نکات در کنار تزریق کورتون بعد جراحی بینی باعث می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسید.

معمولا به کدام قسمت بینی کورتون تزریق می‌شود؟

به صورت کلی باید گفت ورم بینی در قسمت‌هایی که پوست ضخیم‌تری دارد بیشتر از سایر نواحی خواهد بود. تاثیر نوع پوست به حدی است که در بینی‌ گوشتی که اغلب پوست ضخیمی دارد، شاهد بروز تورم بیشتری به نسبت بینی استخوانی هستیم.

اگر بنابر تزریق کورتون باشد، پزشک متورم‌ترین قسمت بینی را برای تزریق کورتون انتخاب می‌کند. در اغلب بینی‌ها، نوک بینی به علت تجمع پوست بیشتر، مکان مناسبی برای تزریق کورتون خواهد بود. با تزریق کورتون به این قسمت، تورم نوک بینی و قسمت‌های بالایی آن حدودا بعد از گذشت یک هفته کاهش می‌یابد.

تزریق کورتون بعد جراحی بینی

آیا تزریق کورتون بعد جراحی بینی عوارضی نیز دارد؟

یکی از دغدغه افرادی که قصد دارند ورم بینی خود را با تزریق کورتون از بین ببرند، عوارض تزریق این داروست. به صورت کلی باید بگوییم که کورتون دارویی است که خطری ندارد و در دسته آمپول‌های ایمن قرار گرفته است. با این وجود نمی‌توان گفت تزریق کورتون هیچ عوارضی ندارد زیرا بدن افراد با یکدیگر متفاوت است و ممکن است عده بسیار کمی درگیر این عوارض شوند. در ادامه برخی از عوارض تزریق کورتون بعد عمل بینی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

بالا رفتن قند خون

اگر در دسته افراد مبتلا به دیابت هستید پیشنهاد حتما قبل از تزریق کورتون بعد عمل بینی این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. درست است که کورتون به صورت مستقیم وارد خون نمی‌شود اما می‌تواند به صورت غیرمستقیم باعث تغییر سطح گلوکز خون در بدن شود.

به همین علت به مراجعینی که درگیر دیابت هستند پیشنهاد می‌شود در صورت تزریق کورتون تا دو الی سه روز بعد میزان قند خون را کنترل کنند تا مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید.

امکان بروز عفونت

عفونت بعد از تزریق کورتون نیز از دیگر عوارضی است که برای کمتر کسی رخ می‌دهد. این عفونت در اثر وارد شدن سوزن آمپول به بینی رخ می‌دهد. در صورتی که بعد از تزریق کورتون شاهد بروز علائم عفونت مثل تب، ورم و… بودید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

تزریق کورتون بعد جراحی بینی

امکان تغییر رنگ پوست

در برخی موارد بعد از تزریق کورتون به بینی شاهد ایجاد تغییراتی در پوست بینی هستیم. این تغییرات شامل تغییرات رنگی هستند و در اثر تغییر رنگدانه‌های بینی به وجود می‌آید. این تغییر رنگ پوست بینی می‌تواند دائمی یا موقت باشد.

توجه کنید که این تغییر رنگ تنها باعث تغییر ظاهر شما می‌شود و هیچ ضرری برای بدنتان نخواهد داشت. تغییر رنگ پوست بینی بعد از تزریق کورتون یکی از نادرترین اتفاقاتی است که ممکن است شاهد آن باشیم.

نازک شدن بافت چربی بینی

به عنوان آخرین عارضه تزریق کورتون قصد داریم نازک شدن بافت چربی بینی را به شما معرفی کنیم. ممکن است بعد از تزریق کورتون، بافت چربی موجود در بینی کمی نازک شود که این اتفاق باعث ایجاد فرورفتگی‌هایی در بینی می‌شود. در صورت بروز چنین اتفاقی، بهتر است صبور باشید زیرا این فرورفتگی‌ها بعد از گذشت 6 ماه و نهایتا بعد از گذشت 2 تا 3 سال (در بدترین حالت ممکن)، به فرم اولیه خود برمی‌گردد.

چند بار بعد از جراحی می‌توان کورتون تزریق کرد؟

میزان تزریق کورتون بعد جراحی بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد و پزشک با توجه به شرایط مراجع، بهترین تعداد تزریق را برای او در نظر می‌گیرد. برای کاهش تورم بینی برخی از مراجعین نیاز است دو الی سه بار کورتون تزریق شود این در حالی است که برخی دیگر با یک بار تزریق کورتون به نتیجه دلخواه خود می‌رسند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که باید بین تزریق‌های کورتون بعد عمل بینی، حدود 4 الی 6 هفته فاصله باشد تا به بافت بینی آسیبی وارد نشود و در نهایت مراجعه به نتیجه دلخواه خود برسد.

تزریق کورتون بعد جراحی بینی

 

آیا پس از تزریق کورتون باید چسب بزنیم؟

استفاده از چسب بعد از جراحی بینی در کاهش تورم بینی بسیار موثر است. برای کاهش هرچه زودتر تورم بینی، استفاده از چسب مخصوص را حتی بعد از تزریق کورتون فراموش نکنید.

در نهایت چگونه می‌توانیم از تورم بینی بعد جراحی بکاهیم؟

پیش‌تر گفتیم تزریق کورتون بعد جراحی بینی به کاهش تورم کمک بسزایی می‌کند. در کنار آن رعایت نکات مراقبتی بعد جراحی بینی نیز می‌تواند در کاهش تورم بینی تاثیر بسزایی داشته باشد. در کنار این نکات، نقش پزشک نیز در میزان تورم صورت و بینی بسیار موثر است. هرچقدر ضرباتی که بینی وارد می‌شود بیشتر باشد در نهایت شاهد بروز تورم بیشتری نیز هستیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید بعد از جراحی بینی دوره نقاهت کوتاهی را سپری کنید، به پزشکان کلینیک سه رخ مراجعه کنید. این پزشکان پیش از جراحی وضعیت بدن شما را بررسی می‌کنند و در نهایت بهترین و کم‌ریسک‌ترین تکنیک جراحی را برای شما انتخاب می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا