اقدامات بعد از جراحی بینی

سرماخوردگی بعد جراحی بینی و تاثیرات آن!

سرماخوردگی در دسته بیماری‌های رایج قرار دارد و ممکن است در طول سال هر فرد بارها و بارها به این بیماری دچار شود. سرماخوردگی عوارضی مثل آبریزش بینی، عطسه، سرفه، تب، لرز و… دارد. شدت این عوارض در بدن افراد مختلف متفاوت است. افرادی که قصد دارند بینی خود را جراحی کنند، نگران این موضوع هستند که سرماخوردگی بعد جراحی بینی آیا بر نتیجه جراحی موثر است؟ عوارض سرماخوردگی بعد جراحی بینی چیست؟ و آیا راهی براق کاهش عوارض این اتفاق وجود دارد؟

نکات مهم درباره سرماخوردگی بعد جراحی بینی

یکی از نکات مراقبتی که پزشکان توصیه می‌کنند قبل و بعد از جراحی بینی حتما به آن توجه کنید، مراقبت از سلامت عمومی بدن است. در این دوران باید مراقب باشید به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری‌هایی از این دست مبتلا نشوید.

مبتلا شدن به این دسته از بیماری‌ها باعث می‌شود شما دوران نقاهت سخت و دشوارتری را پشت سر بگذارید و در نهایت مجبور شوید مدت زمان بیشتری را تحت عنوان دوران نقاهت سپری کنید. درست است که پزشکان توصیه می‌کنند تمام تلاش خود را بکنید تا درگیر این بیماری‌ها نشوید. اما به هر حال احتمال سرماخوردگی به ویژه برای افرادی که در فصل سرما بینی خود را جراحی می‌کنند وجود دارد. به همین علت در ادامه راهکارها و نکات مراقبتی که باید حتما به آن توجه کنید را بررسی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

سرماخوردگی بعد جراحی بینی

از خوردن خودسرانه دارو بپرهیزید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درمورد سرماخوردگی بعد جراحی بینی به آن توجه کنید عدم استفاده از داروها و قرص‌های مختلف به صورت خودسرانه است. متاسفانه برخی از افراد سرماخوردگی را در دسته بیماری‌های مهم قرار نمی‌دهند و با مصرف خودسرانه قرص‌هایی مثل سرماخوردگی، کلداکس، استامینوفن و… سعی در بهبود حال خود دارند.

استفاده خودسرانه از این داورها ممکن است باعث بروز تداخل دارویی شود. برای مثال یکی از مراقبت‌های مهم قبل از جراحی بینی، عدم استفاده از داروهایی که است در آن مواد ضد انعقاد خون وجود دارد. ایبوپروفن، برخی مکمل‌های گیاهی، آسپرین و… حاوی مواد ضد انعقاد خون هستند که تا مدتی قبل و بعد جراحی نباید از آن‌ها استفاده کنید.

در برخی داروهایی که برای بهبود سرماخوردگی استفاده می‌شوند نیز ممکن است ایبوپروفن وجود داشته باشد که باعث رقیق شدن خون و بروز خونریزی پس از جراحی می‌شود؛ به همین علت پزشکان پیشنهاد می‌کنند برای درمان سرماخوردگی خود و مصرف داروهای بعد جراحی بینی، حتما به پزشک مراجعه کنید.

به بینی فشار وارد نکنید

متخصص زیبایی به احتمال زیاد قبل از جراحی بینی جلساتی را تحت عنوان جلسات مشاوره‌ای برای شما برگزار کرده و در آن درباره تمام مراقبت‌های مهم قبل و بعد جراحی بینی با شما صحبت می‌کنند. عدم وارد کردن فشار به بینی یکی از این نکات مراقبتی است که در صورت عدم توجه به آن ممکن است فرم بینی شما کمی تغییر کند و در نهایت از نتیجه جراحی بینی رضایت کافی نداشته باشید.

پیش‌تر اشاره کردیم که آبریزش بینی یکی از عوارض سرماخوردگی بعد جراحی بینی است. برای تمیز کردن بینی به هیچ عنوان به آن فشار وارد نکنید و سعی کنید با یک دستمال نرم به آرامی بینی خود را تمیز کنید. با این کار از تغییر فرم بینی و وارد شدن آسیب بیشتر به بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده بینی جلوگیری خواهید کرد.

در برخی موارد پزشک برای کاهش آبریزش بینی، قرص آنتی هیستامین را برای شما تجویز می‌کند که بهتر است طبق ساعت مشخص شده از آن استفاده کنید و از مصرف بی‌رویه آن جهت جلوگیری از آبریزش بینی بپرهیزید.‌

بعد عمل فین نکنید

گرفتگی بینی و تنفس سخت و دشوار از دیگر عوارض سرماخوردگی بعد جراحی بینی است. پس از عمل بینی به علت تورم بافت‌های داخلی بینی، شاهد گرفتگی بینی و تنفس سخت خواهید بود. سرماخوردگی نیز به این گرفتگی اضافه می‌کند و باعث می‌شود دوران نقاهت سختی را سپری کنید.

هرچقدر هم این گرفتگی بینی زیاد بود، به هیچ عنوان سعی نکنید با فین کردن این مشکل را برطرف کنید. زمانی که بعد از جراحی بینی و قبل از بهبود کامل سلول‌ها و بافت‌های آسیب دیده به صورت محکم فین کنید به مویرگ‌های بینی شما آسیب وارد می‌شود و شاهد خونریزی بینی و افزایش تورم بینی خواهید بود. برای بهبود هرچه سریعتر سرماخوردگی بعد جراحی بینی بهترین کار صبوری و رعایت تمام نکاتی است که توسط پزشک به شما توصیه شده است.

به آرامی عطسه و سرفه کنید

درست است که در هنگام سرماخوردگی تعداد عطسه‌ها و سرفه‌ها بیشتر است اما علاوه‌بر سرماخوردگی، در حالت عادی نیز بعد از جراحی بینی ممکن است شاهد عطسه و سرفه باشیم. پزشکان با تجویز قرص‌های ضد حساسیت مثل آنتی هیستامین سعی می‌کنند از تعداد این عطسه‌ها بکاهند. در حالت کلی بهتر است در هنگام عطسه و سرفه دهان خود را باز نگه دارید تا فشار کمتری به بینی شما وارد شود.

وارد شدن فشار زیاد به بینی می‌تواند باعث باز شدن بخیه‌های داخلی بینی شود و در برخی حالات نیز شاهد پاره شدن مویرگ‌های بینی هستیم. پاره شدن مویرگ‌های بینی می‌تواند باعث افزایش احتمال خونریزی پس از جراحی و عوارض این‌چنینی شود.

به میزان کافی استراحت کنید

بعد از جراحی بینی بدن کمی ضعیف می‌شود و لازم است حتما در روزهای ابتدایی به خوبی استراحت کنید. حالا فرض کنید علاوه‌بر جراحی بینی، بعد از عمل مبتلا به سرماخوردگی نیز شده‌اید و بدن باید با یک ویرووس ناشناخته و جدید نیز مقابله کند. به همین علت بهتر است به خوبی استراحت کنید تا به مرور زمان از شدت ضعف و بی‌حالی بدن شما کاسته شود.

نکته‌ای که در هنگام استراحت حتما باید به آن توجه کنید، نحوه قرار گرفتن سر است که حتما باید کمی بالاتر از بدن شما قرار داشته باشد تا بینی آسیب نبیند. استراحت در این حالت به کاهش سردرد بعد جراحی بینی نیز کمک می‌کند.

از مصرف مایعات غافل نشوید

پس از جراحی بینی تا حدود یک هفته باید از مصرف غذاهای سفتی که نیاز به جویدن طولانی مدت دارند خودداری و به جای آن از انواع غذاهای نرم مثل سوپ و آش و… استفاده کنید. استفاده از آب‌میوه‌هایی مثل آب آناناس، آب کرفس و… نیز به کاهش میزان کبودی و تورم صورت شما کمک بسزایی می‌کند.

اگر بعد از جراحی بینی دچار سرماخوردگی شدید، بهتری است مصرف مایعات را افزایش دهید. استفاده از آب‌میوه‌های طبیعی باعث می‌شود مخاط بینی شما که در قسمت سینوس قرار دارند نرم و شل شوند و در نهایت سرماخوردگی شما سریع‌تر بهبوبد یابد. علاوه‌بر این حتما توجه کنید که نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید به هیچ عنوان حاوی کافئین نباشند. چرا که مصرف کافئین برای سرماخوردگی خوب نیست و باعث کندتر شدن روند درمان خواهد شد.

در نهایت چگونه می‌توانیم از عوارض سرماخوردگی بعد جراحی بینی بکاهیم؟

سرماخوردگی یک بیماری شایع است که انواع بسیار زیادی دارد. به همین علت نمی‌توان برای تمام افراد یک نسخه را تجویز کرد و بهتر است در صورت ابتلا به سرماخوردگی سریعا به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که بینی خود را جراحی کرده‌اید، بهتر است به نکات مراقبتی که پیش‌تر توضیح دادیم توجه و سعی کنید آن را رعایت کنید. اگر برای جراحی بینی خود به یک کلینیک جراحی خوب مثل کلینیک زبیایی سه رخ مراجعه کنید، پزشکان قبل از جراحی تمام شرایط را به شما توضیح می‌دهند و تمام نکات مراقبتی را مو به مو برایتان شرح خواهند داد. با توجه به این نکات می‌توانید دوره نقاهت راحتی را سپری کنید و همچنین از تاثیرات سرماخوردگی روی دوره نقاهت جراحی بینی خود بکاهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا