اقدامات بعد از جراحی بینی

دست زدن به بینی بعد جراحی

جراحی بینی یکی از عمل‌های حساسی است که بعد از عمل نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد. افرادی که قصد دارند بینی خود را جراحی کنند باید از این موضوع آگاهی داشته باشند که یکی از رازهای رسیدن به بهترین نتیجه بعد جراحی بینی، توجه به این نکات مراقبتی است. برای مثال تمام جراحان و پزشکان ماهر مانند دکتر هاشمی تا مدتی از شما می‌خواهند از دست زدن به بینی بعد جراحی خودداری کنید. بعد از جراحی، بافت بینی نرم و آسیب‌پذیر است. بینی برای بهبود و شکل شکل‌گیری نیازمند زمان است و در این زمان که در اصطلاح به آن دوره نقاهت جراحی بینی می‌گویند، لازم است از دست زدن به بینی و دست‌کاری کردن آن بپرهیزید.

چه مواردی باعث دست زدن به بینی بعد جراحی می‌شود؟

اگر از کاندیدهای جراحی بینی هستید، لازم است پیش از جراحی درباره عواملی که باعث دست‌کاری بینی می‌شوند اطلاعاتی را کسب کنید. در ادامه درباره این عوامل بیشتر صحبت خواهیم کرد.

فین کردن

فین کردن بعد جراحی بینی یکی از مواردی است که باعث آسیب رسیدن به مویرگ‌ها و بافت بینی می‌شود. از آن جایی که بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند بعد از جراحی بینی به هیچ عنوان فین نکنید، برخی از افراد برای تمیز کردن بینی خود اقدام به استفاده از ابزاری مثل گوش پاک کن و… می‌کنند. توجه کنید که استفاده از این وسایل بسیار خطرناک است و ممکن است باعث بروز آسیب جدی و شدید به بینی شود. در استفاده از گوش پاک کن دقت کنید و سعی کنید تنها در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دست زدن به بینی بعد جراحی

برای قطع آبریزش بینی چه اقدامی می‌توان کرد؟

در اغلب موارد پزشکان به منظور کاهش میزان حساسیت‌ها و آبریزش بینی بعد عمل، داروها و قرص‌های مختلفی را برای مراجعین تجویز می‌کنند. در مرحله اول توصیه می‌کنیم این داروها را به صورت منظم و کامل مصرف کنید.

برای مرحله بعد بهتر است اجازه دهید ترشحات بینی به خودی خود از بینی خارج شوند و سپس با یک دستمال تمیز اقدام به پاک کردن آن‌ها کنید. به هیچ عنوان برای باز شدن راه تنفس خود، بینی را دست‌کاری نکنید.

استفاده از عینک

استفاده از عینک پس از جراحی باعث ایجاد فشار روی پل بینی می‌شود و در صورت استفاده طولانی مدت از آن (در دوره نقاهت بینی)، ممکن است فرم بینی شما به هم بخورد و فرورفتگی‌هایی در بینی ایجاد شود.

به صورت کلی پزشکان هرگونه فشار زیاد به بینی را در دسته دست زدن به بینی بعد جراحی قرار می‌دهند. به همین منظور استفاده از عینک (طبی یا آفتابی) نیز پس از جراحی نیز به عنوان دست زدن به بینی بعد جراحی شناخته می‌شود.

فشار آوردن به بینی

موارد مختلفی وجود دارد که عدم توجه به آن‌ها باعث می‌شود به بینی شما وارد شود. در ادامه برخی از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

دست زدن به بینی بعد جراحی

استفاده از کمپرس آب سرد

بعد از جراحی پزشکان از شما می‌خواهند از کمپرس آب سرد استفاده کنید. استفاده از کمپرس نباید به گونه‌ای باشد که فشار زیادی به بینی شما وارد شود. سعی کنید بسیار آرام و با حداقل فشار از این کمپرس برای کاهش تورم بینی استفاده کنید.

نحوه چسب زدن

نکته‌ دیگری که بهتر است به آن توجه کنید، فشاری است که در هنگام چسب زدن بینی خود وارد می‌کنید. این چسب زدن باید بسیار آرام و بااحتیاط باشد و فشاری به بینی شما وارد نکند. چسب زدن باید به شکل کاملا اصولی باشد تا هیچ‌گونه فشار دائمی روی بینی ایجاد نشود. به این منظور می‌تواند دفعات اول به مطب پزشک مراجعه کنید و یا فیلم‌های آموزشی در این زمینه مشاهده کنید.

علاوه‌بر این در هنگام جدا کردن چسب بینی نیز باید چسب را به گونه‌ای جدا کنید که پوست بینی کشیده نشده و آسیبی به بینی وارد نشود. پزشکان پیشنهاد می‌کنند چسب بینی را در ابتدا خیس کنید (بخار حمام بهترین حالت است) و بعد از آن به آرامی چسب را از بینی جدا کنید.

لمس کردن بیش از حد بینی

به عنوان آخرین عاملی که به عنوان دست زدن به بینی بعد جراحی شناخته می‌شود، می‌توان به دست‌کاری و لمس بیش از حد بینی اشاره کرد. برخی از افراد به علت کنجکاوی‌ای که دارند می‌خواهند هرچه زودتر از فرم بینی خود مطلع شوند. این لمس زیاد ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در فرم بینی مراجعین شود و در نهایت باعث شود افراد از نتیجه نهایی بینی خود رضایت کافی نداشته باشند و دوره نقاهت سخت و طولانی را سپری کنند.

دست زدن به بینی بعد جراحی

عوارض دست زدن به بینی بعد جراحی چیست؟

اگر پیش از جراحی بینی در جلسات مشاوره‌ای که پزشکان برگزار می‌کنند شرکت کنید، متوجه می‌شوید که برخی عوارض بعد جراحی بینی طبیعی است. در صورتی که بعد عمل رفتار درستی با بینی خود داشته باشید و به مراقبت‌های بعد جراحی به خوبی توجه کنید می‌توانید شدت بسیاری از این عوارض را کاهش دهید.

رعایت برخی از نکات مثل عدم دست زدن به بینی بعد جراحی باعث می‌شود دوره نقاهت راحت و کوتاهی را سپری کنید. در ادامه به برخی از عوارض دست‌کاری بینی بعد جراحی اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش میزان تورم و کبودی صورت و بینی
  • احتمال بروز خونریزی بعد جراحی بینی
  • احتمال پاره شدن مویرگ‌ها و بخیه‌های بینی
  • افزایش میزان حساسیت پوست
  • تغییر شکل بینی و ایجاد فرورفتگی‌هایی روی آن

آیا بعد از جراحی بینی، ماساژ بینی جایز است؟

شاید شما هم شنیده باشید که بعد از جراحی، ماساژ بینی به کاهش میزان تورم بینی کمک بسزایی می‌کند. بعد از عمل بینی، دیواره کناری بینی و همچنین نوک بینی، التهاب زیادی دارد. روش‌های مختلفی برای ماساژ بینی وجود دارد که از طریق آن می‌توان دوره نقاهت پس از حراحی بینی را کاهش دهید و در نهایت در کوتاه‌ترین زمان ممکن از شر التهابات و اسکار روی بینی خلاص شوید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است از ماساژ دادن خودسرانه بینی بپرهیزید زیرا در صورتی که آگاهی کامل از نحوه صحیح ماساژ بینی نداشته باشید، ممکن است به بینی خود آسیب وارد کنید. سعی کنید زیر نظر پزشک این ماساژها را روزی 2 بار تا 2 الی 3 ماه انجام دهید تا در نهایت بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

دست زدن به بینی بعد جراحی

چه مدت بعد از جراحی، می‌توان بینی را ماساژ داد؟

درست که گفتیم ماساژ برای بهبود هرچه سریعتر بینی مفید است اما توجه کنید که این ماساژها باید بعد از گذشت حدود دو هفته از جراحی بینی آغاز شود. قبل از گذشتن مدت زمان دو هفته از جراحی بینی، ممکن است ماساژ دادن باعث آسیب به غضروف‌ها و بافت‌های بینی شود.

در نهایت چگونه می‌توانیم از عوارض بینی بکاهیم و بهترین نتیجه را دریافت کنیم؟

توجه به نکات مراقبتی مختلف باعث کاهش عوارض پس از جراحی و دریافت نتیجه‌ای خوب از عمل بینی خواهد شد. علاوه‌بر این، یکی از مهم‌ترین مواردی که در دریافت بهترین نتیجه و گذراندن دوره نقاهت آسان و راحت بسیار موثر است، مراجعه به کلینیک و پزشک مناسب است. یک مجموعه خوب، مثل کلینیک زیبایی سه رخ، پیش از جراحی جلساتی را تحت عنوان جلسات مشاوره‌ای برگزار می‌کند که در آن درباره تمام نکات مراقبتی قبل و بعد عمل با مراجعین صحبت می‌کند. افزایش آگاهی مراجع از عمل و نکات مراقبتی آن باعث می‌شود در نهایت بتواند بهترین نتیجه را از جراحی بینی خود بگیرد.

 

در ادامه می‌توانید یکی از نمونه‌کارهای این مجموعه را مشاهده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا