اقدامات بعد از جراحی بینی

داروهای بعد جراحی بینی

جراحی بینی در لیست جراحی‌هایی قرار دارد که باید در دوران نقاهت به خوبی به توصیه‌های پزشکی تا بتوانید در نهایت بهترین نتیجه را از جراحی خود بگیرید و با عوارض سخت و دشواری مواجه نشوید. به صورت کلی این نکات در دسته مراقبت‌های بعد جراحی بینی قرار دارند که لازم است هر فرد قبل از جراحی به صورت کامل با این نکات آشنا باشد. یکی از مواردی که شاید کمی به آن کم توجهی شده باشد، داروهای بعد جراحی بینی است. اهمیت این موضوع بسیار بالا است زیرا در صورت عدم مصرف صحیح داروهای بعد جراحی بینی ممکن است مراجع با خطر مسمومیت دارویی و یا حتی مواردی بدتر مواجه شود.

داروهای بعد جراحی بینی شامل چه داروهایی می‌شوند؟

بعد از جراحی بینی ممکن است پزشک صلاح ببیند بدن شما نیاز به مصرف داروی خاصی دارد. سعی کنید آن دارو را در روز و ساعت مشخص شده مصرف کنید تا بتواند به نتیجه دلخواه خود برسید. علاوه‌بر این از آن جایی که بعد از جراحی‌های زیبایی، بدن کمی حساس‌تر و ضعیف‌تر شده است، نباید به هیچ عنوان به صورت خودسر از دارویی استفاده یا مصرف آن را قطع کنید.

برخی داروها مثل انواع آنتی بیوتیک‌ها، برخی قطره‌ها، پمادها و… توسط خود پزشک تجویز می‌شوند. در صورت بروز هرگونه مشکل دیگری، برای دریافت دارو حتما به پزشک خود مراجعه کنید. در ادامه برخی از داروهای مهم بعد جراحی بینی را به شما معرفی خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

داروهای بعد جراحی بینی

مسکن‌ها و داروهای ضد درد

بعد از جراحی بینی ممکن است با کمی درد مواجه شوید. پزشکان ماهری مانند دکتر هاشمی به منظور جلوگیری از درد، داروهای مسکنی را برای مراجعین خود تجویز می‌کنند. استامینوفن، استامینوفن کدئین، ژلوفن، ناپروکسن و… نمونه‌هایی از این داروها هستند که برای پیشگیری از بروز درد تجویز می‌شوند.

در اغلب موارد بعد از عمل بینی، به دلیل تاثیر داروهای بیهوشی و مسکنی که در هنگام جراحی به بدن بیمار تزریق شده است، مراجعین احساس درد شدید ندارند. به همین علت ترجیح می‌دهند طبق صلاح‌دید خودشان از مصرف داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک خودداری کنند.

این در حالی است که به منظور پیشگیری از وقوع درد و در برخی موارد به منظور کاهش تورم بینی، استفاده از قرص‌های مسکن تجویز شده توسط پزشک واجب و ضروری است. البته توجه کنید به همین میزان که استفاده از داروهای بعد جراحی بینی جهت تسکین با توجه به تجویز پزشک واجب است، استفاده بی‌رویه از این داروها نیز خطرناک خواهد بود و باعث بروز مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی و… می‌شود.

انواع آنتی بیوتیک‌ها

عفونت بعد جراحی بینی یکی از عوارضی است که بسیاری از پزشکان و مراجعین نگران بروز آن هستند. به همین علت پزشکان داروهایی را تحت عنوان آنتی بیوتیک برای مراجعین تجویز می‌کنند تا پس از جراحی بینی از آن استفاده کنند و جلوی بروز هرگونه عفونت گرفته شود. آنتی بیوتیک‌ها انواع مختلفی دارند و جراح بر اساس بدن بیمار، وضعیت جسمانی او و… یکی از انواع آنتی بیوتیک را برای ایشان انتخاب می‌کند. آموکسی سیلین یکی از رایج‌ترین آنتی بیوتیک‌هایی است که معمولا توصیه می‌شود هر 8 ساعت یک بار پس از عمل بینی از آن استفاده کنید.

قطره‌های بینی

در برخی موارد داروهای بعد جراحی بینی، از طریق برخی قطره‌ها وارد بدن می‌شوند. در ادامه دو مورد از قطره‌های مهم و پرکاربردی که اکثر پزشکان استفاده از آن را توصیه می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود.

داروهای بعد جراحی بینی

فنیل افرین

فنیل افرین قطره‌ای است که به منظور کاهش خونریزی بعد از جراحی بینی تجویز می‌شود. در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی لازم است هر 3 ساعت به یک بار از این قطره استفاده کنید. بعد از گذشت 3 الی 4 روز و با صلاح‌دید پزشک می‌توانید استفاده از فنیل افرین را متوقف کنید. البته توجه کنید که شرایط بینی هر فرد با دیگری متفاوت است و در این زمینه حتما باید به نظر پزشکتان توجه کنید.

رینوسالتین

قطره دیگری که معمولا بعد از جراحی بینی توسط اکثر پزشکان تجویز می‌شود، قطره رینوسالتین است. از روزی که تامپون بینی خود را برداشتید، باید هر 6 ساعت به یک بار از این قطره در بینی خود بچکانید.

توجه کنید که برخلاف قطره فنیل افرین که حدود 3 یا 4 روز بعد از جراحی دیگر لازم نیست از آن استفاده کنید، از قطره رینوسالتین باید تا حدود یک ماه پس از جراحی استفاده کنید. این قطره بینی و مجرای تنفسی را مرطوب نگه می‌دارد و جلوی خشک شدن و چسبنده شدن این مجرا را می‌گیرد.

داروهای بعد جراحی بینی

قرص آناهیل

احتمالا شما هم شنیده‌اید که بعد از جراحی استفاده از آب آناناس بسیار مفید است و باعث می‌شود تورم و کبودی صورت و بینی شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بین برود. برخی پزشکان به منظور سرعت بخشیدن به بهبود این تورم و کبودی‌ها، استفاده از قرص آناهیل را به مراجعین تجویز می‌کنند. این قرص برای کاهش التهاب و تورم پوست بسیار مفید است.

انواع پمادها

معمولا بعد از جراحی بینی دو مدل پماد را پزشکان برای شما تجویز می‌کنند. تتراسایکلین و اکسید روی دو نمونه از پمادهای پرکاربرد بعد جراحی بینی هستند. این پمادها به جلوگیری از خشکی پوست و ترمیم هرچه زودتر جای بخیه‌ها کمک خواهند کرد. تتراسایکلین برای داخل بینی و پماد اکسید روی برای بخیه‌های خارجی بینی استفاده می‌شود.

قرص آنتی هیستامین

از دیگر مواردی که بعد از جراحی بینی ممکن است برای برخی از افراد رخ دهد، عطسه، اشک و آبریزش بینی است. بروز این موارد کاملا طبیعی است و در صورتی که تلاش کنید در هنگام عطسه، آبریزش بینی و… به بینی خود آسیبی وارد نکنید، هیچ ایرادی نخواهد داشت. با این حال پزشکان برای کاهش این عوارض و اذیت نشدن مراجعین، داروهایی تحت عنوان داروهای آنتی هیستامین را برای آن‌ها تجویز می‌کنند. اگر زیباجویان هر 12 ساعت (باز هم به نظر پزشک و شرایط بدن مراجع بستگی دارد) از این قرص‌ها مصرف کنند، می‌توانند جلوی انواع آلرژی‌، عطسه‌های زیاد، اشک و… را بگیرند.

داروهای بعد جراحی بینی

آیا بعد از جراحی بینی منع دارویی نیز داریم؟

نمی‌توان گفت بعد جراحی بینی استفاده از دارو یا مکمل خاصی ممنوع است و استفاده از آن ممکن است با جراحی بینی اختلالاتی داشته باشد. یکی از نکاتی که قبل و بعد جراحی بینی باید به آن توجه کنید، عدم مصرف داروهایی است که باعث رقیق شدن خون می‌شوند و مصرف آن‌ها احتمال خون‌ریزی‌های شدیدی را به همراه خواهد داشت.

داروهای بعد جراحی بینی که ضد انعقاد خون هستند مثل آسپرین، ایبوپروفن، ویتامین E و… همگی در لیست داروهای ممنوعه قرار دارند. با مشورت با پزشک خود، تا حدود دو هفته بعد از جراحی بینی سعی کنید از این داروها و سایر قرص‌ها و مکمل‌هایی که باعث رقیق شدن خونتان می‌شوند استفاده نکنید.

در نهایت چگونه می‌توانیم با توجه به بدنمان از ممنوعیت‌های دارویی آگاه شویم؟

برخی داروها و مکمل‌ها بین اکثر بیماران مشترک هستند که سعی کردیم درباره آن‌ها و مزایای استفاده از هر کدام با شما صحبت کنیم. گاهی نیز پیش می‌آید که یک مراجع بیماری خاصی دارد و باید داروهایی که بعد از جراحی بینی قرار است استفاده کند به گونه‌ای انتخاب شود که تداخلی با بیماری او نداشته باشد. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم حتما کلینیک زیبایی سه رخ را برای جراحی خود انتخاب کنید. پزشکان این مجموعه پیش از جراحی به صورت کامل شرایط بدن شما را بررسی می‌کنند و با توجه به وضعیت بدن شما، در نهایت مناسب‌ترین تکنیک جراحی و بهترین داروهای بعد جراحی بینی را برای شما انتخاب می‌کنند.

در ادامه یکی از نمونه‌کارهای این مجموعه را مشاهده می‌کنید:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا