اقدامات بعد از جراحی بینی

خمیازه کشیدن بعد عمل بینی

یکی از مواردی که بعد از جراحی بینی حتما باید به آن توجه کنید، جلوگیری از حرکت زیاد صورت و عضلات آن است. کارهایی مثل خندیدن، گریه کردن، خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند و… نمونه‌هایی از فعالیت‌هایی هستند که باید در انجام آن‌ها نهایت دقت را به کار بگیرید. شاید در ظاهر این کارها بسیار کوچک و جزئی باشند اما رعایت همین نکات کوچک و جزئی بسیار حائز اهمیت است. خمیازه کشیدن بعد عمل بینی نیز در لیست اقداماتی قرار دارند که بعد از جراحی باید در انجام آن کمی حساسیت به خرج دهید. شاید در ابتدا این کار کمی سخت باشد اما در نهایت باعث می‌شود از نتیجه نهایی بینی خود رضایت داشته باشید.

عوارض حرکت صورت بعد عمل بینی

پزشکان ماهر مانند دکتر هاشمی پیشنهاد می‌کنند بعد از جراحی بینی تا حد امکان از تکان دادن صورت خود بپرهیزید. جابه‌جا شدن صورت پس از جراحی و در نتیجه جابه‌جا شدن بینی ممکن است عوارضی مثل خونریزی، تورم، درد، باز شدن بخیه‌های بینی و… را به همراه داشته باشد. بروز این عوارض قطعا باعث سخت‌تر شدن دوره نقاهت و طولانی‌تر شدن آن خواهد شد.

خمیازه کشیدن بعد عمل بینی

نوشته های مشابه

خمیازه کشیدن بعد عمل بینی چه تاثیری در نتیجه جراحی بینی دارد؟

خمیازه کشیدن یک امر طبیعی است و بعد از جراحی بینی ممکن است برای هر فردی رخ ‌دهد. در واقع می‌توان گفت خمیازه یک رفلکس بدنی است که به دنبال باز کردن فک و بازدم سریع انجام می‌شود. باز کردن فک به میزان زیاد بعد از جراحی بینی ممکن است باعث تغییر فرم بینی شما شود. علاوه‌بر این، در روزهای ابتدایی بعد جراحی بینی که هنوز زخم‌ها و بخیه‌های داخل بینی بهبود نیافته‌ است، خمیازه کشیدن باعث آسیب به این زخم‌ها و در مواردی باعث پاره شدن بخیه‌ها می‌شود.

اگر قصد داشته باشید بینی خود را جراحی کنید احتمالا می‌دانید که بعد از جراحی به منظور فرم گرفتن بینی و جلوگیری از تغییر آن، قالب یا آتلی را روی بینی شما قرار می‌دهند. خمیازه کشیدن بعد عمل بینی باعث می‌شود جای این پانسمان و قالب جابه‌جا شود و در نهایت فرم بینی بیمار تغییر کند.

چگونه می‌توان خمیازه کشیدن بعد عمل بینی را کنترل کرد؟

بعد از جراحی بینی همانند سایر مواقع خواه ناخواه خمیازه به سراغ افراد می‌آید. شاید پیش از عمل محدودیتی در خمیازه کشیدن نداشته‌اید. اما بعد از جراحی بینی باید با استفاده از روش‌های مختلفی، در مرحله اول به صورت درست و اصولی خمیازه بکشید و در مرحله بعد سعی کنید تعداد خمیازه کشیدن‌های خود را کاهش دهید.

خمیازه کشیدن بعد عمل بینی

روش درست و اصولی خمیازه کشیدن

شاید بتوان تعداد خمیازه کشیدن در طول روز را کاهش داد اما نمی‌توان به صورت کامل آن را از بین برد. به همین علت بهتر است نحوه درست خمیازه کشیدن که در آن فشار کمتری به بینی وارد می‌شود را یاد بگیرید. در ادامه 2 روش تحت عنوان خمیازه کشیدن صحیح را بررسی خواهیم کرد.

برای خمیازه کشیدن سعی کنید بیشتر هوا را از دهان خود خارج کنید و فشاری به بینی وارد نکنید. البته باید توجه کنید که دهان خود را نیز تا حد مشخص و نرمالی می‌توانید باز کنید زیرا در صورتی که دهان بیش از حد باز شود، باعث تکان خوردن و جابه‌جا شدن فک خواهد شد.

در نقطه مقابل نباید سعی کنید به میزان زیاد لب و دهان خود جمع کنید زیرا این کار نیز در نهایت باعث کشیده شدن عضلات صورت و تکان خوردن بینی خواهد شد. به صورت کلی سعی کنید دهان خود را به حد نرمال و مجاز باز کنید تا آسیبی به بینی شما وارد نشود.

روش دیگری که پزشکان توصیه می‌کنند در حین خمیازه کشیدن از آن استفاده کنید، نگه داشتن پانسمان بینی با دست است. یعنی در هنگام خمیازه کشیدن به آرامی قالب بینی را نگه دارید و مانع از جابه‌جا شدن آن شوید و سپس خمیازه بکشید. البته نکته‌ای که حتما باید به آن توجه کنید این است که فشار دست شما نباید به گونه‌ای باشد که به بینی شما آسیب بزند. بلکه به آرامی و تنها با یک فشار کم و مختصر اقدام به انجام این کار کنید.

توجه به برنامه خواب برای کاهش تعداد خمیازه‌

بیشتر خمیازه‌هایی که شما می‌کشید به علت کمبود خواب و بر هم خوردن برنامه خواب شما است. البته این را هم باید بگوییم که محققان هنوز با تمام علت‌های بروز خمیازه آشنا نیستند اما خستگی و کسالت را به عنوان یک محرک برای بروز خمیازه در نظر گرفته‌اند. به همین علت است که پزشکان پیشنهاد می‌کنند در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی، استراحت کنید تا میزان خمیازه‌های شما نیز کاهش یابد.

در یک الی دو روز اول پس از جراحی بینی به علت تاثیر داروهای بیهوشی، بدن شما به شدت نیاز به خواب دارد و همچنان احساس بی‌حسی دارد. در صورتی که در این زمان به خوبی استراحت نکنید شاهد خمیازه‌های زیادی پس از جراحی بینی خواهید بود که ممکن است باعث بروز عوارضی پس از جراحی شوند.

خمیازه کشیدن بعد عمل بینی

قرار نگرفتن در محیط‌های گرم و مرطوب

پزشکان توصیه می‌کنند به منظور کاهش تعداد خمیازه بعد جراحی بینی، از قرار گرفتن در محیط‌های گرم و مرطوب که باعث گرم شدن مغز شما می‌شود خودداری کنید. علاوه‌بر این بهتر است سعی کنید مغز خود را سرد و خنک نگه دارید. استفاده از کمپرس آب سرد علاوه‌بر کاهش تورم‌های صورت، در کاهش خمیازه کشیدن بعد عمل بینی نیز موثر است.

تغییر فشار هوایی یکی دیگر از عوامل خمیازه کشیدن بعد عمل بینی است. در صورت تغییر فشار هوا، دچار گرفتگی گوش خواهید شد که برای رهایی از آن مجبور هستید تعداد خمیازه کشیدن‌های خود را افزایش دهید. در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی سعی کنید از سفرهای هوایی به ویژه سفر به مناطقی که با تغییر فشار مواجه خواهید شد (مثل شهرهای شمالی) خودداری کنید و سفرهای خود را کمی به تعویق بیندازید.

از چه زمانی خمیازه کشیدن بعد عمل بینی تاثیری در فرم بینی نخواهد داشت؟

در روزهای اولیه پس از جراحی بینی به ویژه تا زمانی که قالب و پانسمان هنوز روی بینی شما وجود دارد، عوارض خمیازه کشیدن بیشتر است. به مرور زمان و با برداشتن قالب از روی بینی (حدود یک هفته پس از جراحی) محدودیت‌های شما در خمیازه کشیدن نیز به مراتب کمتر خواهد شد.

اگر دوست دارید در نهایت بهترین نتیجه را از جراحی خود بگیرید و با عوارض پس از جراحی مواجه نشوید، پیشنهاد می‌کنیم در رعایت نکات مراقبتی پس از جراحی نهایت صبر و شکیبایی را به خرج دهید. هر چقدر در خمیازه کشیدن‌های خود محتاط‌تر عمل کنید، احتمال پاره شدن بخیه‌ها، تغییر فرم بینی و… نیز کاهش می‌یابد.

خمیازه کشیدن بعد عمل بینی

در نهایت چگونه می‌توانیم از عوارض‌های خمیازه کشیدن بعد عمل بینی بکاهیم؟

پیش‌تر نکاتی را به شما معرفی کردیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از تعداد خمیازه‌ کشیدن‌های خود بعد جراحی بینی بکاهید. علاوه‌بر این نحوه صحیح خمیازه کشیدن که باعث می‌شود فشار زیادی به بینی شما وارد نشود را نیز آموزش دادیم. اگر می‌خواهید بعد جراحی بینی با عوارض کمتری مواجه شوید پیشنهاد می‌کنیم پیش از جراحی با پزشکان کلینیک سه رخ مشورت کنید و این مجموعه را برای جراحی خود انتخاب کنید. این پزشکان پیش از جراحی تمام شرایط بدن شما که ممکن است باعث خستگی و کسالت و نهایت باعث بروز خمیازه می‌شوند را بررسی و برطرف می‌کنند. با این کار پس از جراحی بینی، دوره نقاهت آسان و بدون چالشی را پشت سر خواهید گذاشت.

 

در ادامه نمونه کاری از این مجموعه زیبایی را مشاهده می‌کنید:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا