اقدامات بعد از جراحی بینی

تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی

اگر قصد دارید بینی خود را جراحی کنید و با حذف عیوب آن به ظاهر دلخواه خود برسید باید بگوییم که همه چیز به مهارت و تجربه پزشک ماهری مانند دکتر هاشمی ختم نمی‌شود. یکی از توصیه‌های مهم درباره جراحی بینی، انتخاب پزشک و کلینیک و مناسب است اما برای دریافت نتیجه‌ای خوب و موفقیت‌آمیز از جراحی بینی، لازم است نکات مراقبتی قبل و بعد جراحی بینی را نیز با دقت رعایت کنید. این توصیه‌ها تعداد زیادی دارند که تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی یکی از این نکات مراقبتی به شمار می‌رود که از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی چیست؟

چرا تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی از اهمیت بالایی برخوردار است و پزشکان همواره توصیه می‌کنند این کار را جدی بگیرید؟ یکی از مهم‌ترین مزایای تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی، جلوگیری از ایجاد عفونت در بینی است. زمانی که شما بینی خود را با سرم‌های نمکی شست‌وشو می‌دهید باکتری‌ها و میکروب‌های داخل بینی را از بین می‌برید. به این ترتیب احتمال عفونت بینی نیز کاهش می‌یابد.

علاوه‌بر این با شست‌وشوی بینی، لخته‌های خون موجود در آن نیز تخلیه می‌شوند. به این ترتیب هرگونه گرفتگی و بینی و اختلالات در تنفس نیز از بین خواهد رفت. به عنوان آخرین مزیت استفاده از سرم‌های نمکی برای شست‌وشوی بینی می‌توان گفت این سرم‌ها در کاهش میزان تورم و درد بینی نیز موثر هستند.

نوشته های مشابه

در نهایت اگر تمیز کردن بینی به شکل اصولی و صحیح انجام شود می‌تواند در بهبود هرچه سریعتر بینی و کاهش دوره نقاهت موثر باشد.

تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی

روش‌های تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی چیست؟

فرآیند پاکیزه کردن بینی بعد رینوپلاستی به دو مرحله تقسیم‌ می‌شود. در مرحله اول که بازه زمانی جراحی بینی تا باز کردن قالب را شامل می‌شود بهتر است برای تمیز کردن بینی از آب گرم و یک دستمال تمیز استفاده کنید.

دقت کنید تمیز کردن بینی در این یک هفته باید به‌گونه‌ای باشد که پانسمان و قالب بینی (آتل روی بینی) به هیچ عنوان خیس نشود. علاوه‌بر این به علت حساس بودن بینی در این دوره و شدید بودن التهابات بینی، لازم است این کار با دقت و تمرکز بسیار بالایی انجام شود تا به بافت بینی آسیبی وارد نشود.

تمیز کردن بینی بعد از برداشت قالب با استفاده از سرم‌های شست‌وشو

با گذشت یک هفته از جراحی بینی و برداشتن قال بینی، نحوه شست‌وشوی بینی نیز تغییر می‌کند. در این زمان به جای استفاده از آب گرم، استفاده از سرم‌های شست‌وشوی نمکی توصیه می‌شود. دقت کنید که اگر قبل از برداشتن آتل از این سرم‌ها استفاده کنید احتمال خیس و مرطوب شدن پانسمان و در نهایت احتمال عفونت بینی افزایش می‌یابد.

نحوه شست‌وشوی بینی با سرم مخصوص

برای تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی با سرم شست‌وشو، لازم است به صورت ایستاده قرار بگیرید. سرم شست‌وشو را با یک سرنگ تمیز که هر بار آن را ضد عفونی و تمیز می‌کنید به داخل حفره‌های بینی بریزید.

لازم است این سرم به صورت یک جا و سریع از سرنگ خالی شود و داخل بینی ریخته شود تا قسمت‌های بالایی بینی نیز با این سرم تمیز شوند. به نوبت هرکدام از سوراخ‌های بینی را با همین روش شست‌وشو دهید و در آخر به وسیله یک دستمال تمیز بینی را خشک کنید.

استفاده از این سرم در کاهش درد نیز موثر است. به همین علت در صورتی که در هنگام استفاده از سرم‌های شست‌وشوی بینی درد یا ناراحتی احساس کردید لازم استفاده از آن را متوقف کنید و با جراح خود مشورت کنید.

تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی

انواع سرم‌های شست‌وشو

سرم‌های مختلفی مثل سرم نرمال سالین، سرم سدیم کلراید و… وجود دارد که در دسته بهترین سرم‌های شوینده قرار می‌گیرند. علاوه‌بر این دو، مدل‌های دیگری از سرم‌های شست‌وشو در بازار موجود است که با توصیه جراح خود می‌توانید مناسب‌ترین آن‌ها را با توجه به شرایط خود و بودجه مالی در نظر گرفته شده برای هزینه جراحی بینی تهیه کنید.

مدت زمان استفاده از سرم‌های شست‌وشوی بینی

نمی‌توان زمان خاص و مشخصی برای شست‌وشوی بینی مشخص کرد. اما بهتر است تا حدود چند هفته پس از جراحی بینی همچنان تمیز کردن بینی با سرم‌های شست‌وشو را ادامه دهید. این کار باید روی چند بار انجام شود تا در نهایت مسیر تنفسی شما باز شود و بتوانید به راحتی نفس بکشید و همچنین احتمال بروز عفونت نیز کاهش یابد.

نکته‌ بسیار مهمی که حتما باید به آن توجه کنید این است که به‌هیچ عنوان برای خارج کردن لخته‌های خون داخل بینی از دست استفاده نکنید. بهترین زمان برای جدا کردن این لخته‌ها کمی بعد از استفاده از سرم‌های شست‌وشو است. زیرا در این زمان این لخته‌ها از حالت خشکی خارج شده و می‌توان بدون آسیب زدن به بافت بینی آن‌ها را خارج کرد.

البته گاهی می‌توان از گوش پاک کن نیز برای این کار استفاده کنید که لازم است بسیار احتیاط کنید تا با استفاده از گوش پاک کن به بافت‌های داخلی بینی آسیبی وارد نکنید.

تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی

آیا می‌توانیم در خانه سرم شست‌وشوی بینی را درست کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. شما می‌توانید در منزل با استفاده از آب جوشیده و یک قاشق چایخوری نمک، سرم شست‌وشوی نمکی درست کنید و به وسیله آن بینی خود را شست‌وشو دهید.

تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی از طریق پماد پلی‌پروپیلن

روش دیگری نیز برای تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی البته بعد از برداشتن قالب بینی وجود دارد. در این روش شما می‌توانید از پماد پلی‌پروپیلن استفاده کنید. این پماد به منظور نرم و روان کردن خون لخته شده در بینی استفاده می‌شود. بعد از استفاده از آن می‌توانید لخته‌های موجود در بینی را از آن خارج کنید.

لازم است روزی دو بار (صبح و شب) از این پماد استفاده کنید. طریقه مصرف پلی‌پروپیلن به این صورت است که کمی از آن را روی گوش پاک کن قرار دهید و آن را به داخل بینی هدایت کنید. باید مراقب باشید در هنگام انجام این کار، صدمه‌ای به بافت بینی خود وارد نکنید.

تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی از طریق پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یکی دیگر از محصولاتی است که می‌توانید از فردای جراحی بینی به کمک آن بینی خود را تمیز کنید. استفاده از این محصول می‌تواند باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد و در نهایت احتمال بروز عفونت را کاهش می‌دهد.

برای تهیه این محصول می‌توانید به داروخانه‌ها مراجعه کنید. این محصول با نام‌های محلول پراکسید یا دی اکسید دی هیدروژن نیز شناخته شده است. برای استفاده از این محصول نیز کافیست گوش پاک کن یا پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و آن را با دقت به داخل بینی خود هدایت کنید.

تمیز کردن بینی بعد رینوپلاستی

در نهایت برای دریافت نتیجه‌ای بهتر از جراحی بینی خود باید چه کنیم؟

درست است که جراحی بینی در لیست جراحی‌های رایج و آسان در کشور قرار دارد اما باید به این نکته توجه کنید که بعد از جراحی، بینی نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد. پیش‌تر یکی از نکات مراقبتی بعد جراحی بینی را به شما معرفی کردیم و سعی کردیم تمام نکات مربوط به آن را توضیح دهیم. این در حالی است که بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و باید هر فرد طبق بدن خود، این نکات را رعایت کند. به همین علت به شما پیشنهاد می‌کنیم به کلینیک زیبایی سه رخ مراجعه کنید. پزشکان این مجموعه با صبر و شکیبایی شرایط بدن شما را بررسی می‌کنند و در نهایت درباره نکات مراقبتی قبل و بعد جراحی به صورت کامل با شما صحبت می‌کنند.

 

در ادامه می‌توانید یکی از نمونه‌کارهای این مجموعه را مشاهده کنید:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا