اقدامات بعد از جراحی بینی

دلیل ترشحات بینی بعد عمل چیست؟

درست است که پیش از جراحی توصیه می‌شود از مهارت پزشک خود مطمئن شوید تا عملی مطمئن‌تر داشته باشید اما نمی‌توان گفت بعد از جراحی شاهد بروز هیچ گونه عوارضی نخواهید بود. برخی از عوارض پس از جراحی بینی بسیار طبیعی و نرمال است و تنها در صورتی که مراقبت‌های پس از جراحی را به خوبی رعایت کنید و یا به پزشک خوب و باتجربه مراجعه کنید می‌توانید از شدت آن بکاهید. خروج ترشحات از بینی بعد عمل یکی از این عوارض است که می‌توان گفت برای تمام افرادی که بینی خود را جراحی کرده‌اند، رخ داده است. اگر مراجعین از دلیل ترشحات بینی آگاهی داشته باشند می‌توانند تا حدی جلوی آن را بگیرند و دوره نقاهت راحت‌تری را سپری کنند.

علل ترشحات بینی بعد عمل

برخی بر این باورند خروج ترشحات پس از جراحی بینی غیرطبیعی است اما این باور صحیح نیست زیرا در حین جراحی، ساختار بینی دچار تغییراتی شده و ممکن است شاهد خروج ترشحات متنوعی از بینی باشیم. این ترشحات معمولا بعد از گذشت 4 الی نهایتا 7 روز متوقف می‌شوند. علاوه‌بر این در طول یک الی دو روز اول پس از جراحی، به علت التهابات و همچنین به علت عمل تهاجمی که روی بینی انجام شده است، این ترشحات کمی شدید‌تر است اما به مرور زمان از شدت آن کاسته خواهد شد.

ترشحات بینی بعد عمل

نوشته های مشابه

انواع ترشحات بینی بعد عمل

ترشحات بینی انواع مختلفی دارد و ممکن است یک فرد پس از جراحی شاهد هر کدام از آن‌ها باشد و این امر در هر فرد متفاوت است. اگر از دلیل ترشحات بینی بعد عمل آگاه باشید می‌توانید با رعایت نکات مختلف از شدت آن بکاهید. در ادامه انواع ترشحات بینی را که ممکن است بعد جراحی با آن مواجه شوید به شما معرفی خواهیم کرد.

مخاط بینی

حفره‌های بینی مثل سینوس‌ها و مخاط بینی دائما در حال ترشح مایعات مختلف به داخل بینی هستند. در برخی موارد این سلول‌ها به علت عوامل خارجی یا داخلی تحریک می‌شوند و مقدار ترشح مایعات آن‌ها افزایش می‌یابد. جراحی بینی یکی از مواردی است که باعث افزایش این ترشحات می‌شود. این ترشحات در واقع موکوز اضافی است که ترشح آن‌ها از پشت حلق صورت می‌گیرد.

آبریزش بینی

از دیگر ترشحاتی که ممکن است فرد بعد از جراحی بینی با آن درگیر شود، آبریزش بینی است. آبریزش بینی در لیست عوارض کوتاه مدت پس از جراحی بینی است و بعد از گذشت مدت زمان کمی بهبود می‌یابد. آبریزش بینی در اثر دست‌کاری و تغییر در بافت بینی اتفاق می‌افتد.

این نوع ترشح در بدترین و طولانی‌ترین حالت ممکن است تا 2 ماه پس از جراحی بینی به طول انجامد. اگر بعد از گذشت دو ماه از جراحی بینی همچنان با آبریزش بینی درگیر بودید حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا دلیل ترشحات بینی بعد عمل مشخص شود. در مواردی نادر و به علت عدم مهارت پزشک، ممکن است به شاخک‌های بینی آسیب وارد شود و یا بینی بیش از حد کوچک شود که در چنین مواردی ممکن است آبریزش بینی بعد از دو ماه همچنان ادامه داشته باشد.

ترشحات بینی بعد عمل

خونریزی

معمولا در روزهای اولیه پس از جراحی بینی شاهد خروج خوناب و ترشحات خونی از بینی هستیم. این خونابی که از بینی خارج می‌شود معمولا به دلیل آسیبی است که در حین جراحی به مویرگ‌های آن بخش وارد می‌شود. به همین علت است که در پانسمان بینی، تکه‌ای گاز را در زیر حفره‌های بینی قرار می‌دهند. در صورت نیاز می‌توانید این گاز را تعویض کنید.

معمولا بعد از گذشت دو الی سه روز خروج این ترشحات خونی باید متوقف شوند. در صورتی که این ترشحات همچنان ادامه داشت و یا در صورتی که از ترشحات از حالت خوناب خارج شده و بود و غلیظ بودند، حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا شرایط شما بررسی و در صورت نیاز اقدامات لازم انجام شود.

ترشحات خشک

در حین جراحی به دلیل اسیب به بافت‌های بینی شاهد خونریزی هستیم که این امری طبیعی است. در برخی موارد این لخته‌های خون در بینی باقی می‌ماند و به علت خشک بودن بینی، این لخته‌ها نیز خشک می‌شوند. این احتمال وجود دارد که این لخته‌های خشک شده به خودی خود از بافت بینی جدا شده و از بینی خارج شوند.

در صورتی که قصد دارید خودتان اقدام به خارج کردن این لخته‌های خونی از بینی بکنید، سعی کنید این کار را به آرامی و با استفاده از یک وسیله استریل انجام دهید تا آسیبی به بافت بینی خود وارد نشود و احتمال بروز عفونت را نیز کاهش دهید.

ترشحات بودار یا زرد

خروج ترشحات بینی بعد عمل که بوی آن‌ها بد است و یا خروج ترشحاتی که زرد یا سبز رنگ هستند به معنای وجود عفونت در بینی است. عفونت از دیگری عوارضی است که ممکن است برخی افراد پس از جراحی با آن مواجه شوند.

پزشکان راه‌کارهای زیادی مثل مصرف قرص‌های آنتی بیوتیک، رعایت بهداشت بینی، استفاده از وسایل استریل برای تمیز کردن بینی بعد جراحی و… را برای جلوگیری از بروز این اتفاق در نظر گرفته‌اند. اگر شاهد خروج این ترشحات از بینی بودید حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا هرچه سریع‌تر عفونت ایجاد شده از بین برود.

ترشحات بینی بعد عمل

راه‌های کاهش ترشحات بینی بعد عمل

رعایت نکات مراقبتی بعد جراحی بینی می‌تواند در کاهش ترشحات پس از جراحی بینی موثر باشد. از طرف دیگر اگر فردی این نکات را رعایت نکند و طبق اصول پیش نرود، ممکن است ترشحات بینی او افزایش چشم‌گیری داشته باشد. در ادامه قصد داریم درباره راه‌کارهای درمان و کاهش ترشحات بینی بعد از جراحی با شما صحبت کنیم.

1. هیدراته نگه داشتن بدن و بینی

در برخی موارد به علت کم آبی بدن و یا خشک شدن بینی، شاهد افزایش ترشحات بینی هستیم. به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند در اصطلاح هیدراته بمانید و در طول روز آب و مایعات زیادی مصرف کنید. علاوه‌بر این می‌توانید با مشورت با پزشک خود، از اسپری‌های مخصوص که باعث مرطوب شدن فضای داخل بینی می‌شوند نیز استفاده کنید. مرطوب بودن فضای داخل بینی در خروج راحت‌تر لخته‌های خونی خشک شده بسیار موثر است.

2. عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون

پزشکان توصیه می‌کنند تا حدود سه هفته پس از جراحی بینی از داروهایی که باعث رقیق شدن خون شما می‌شوند استفاده نکنید. داروهایی مثل آسپرین، وارفارین، ایبوپروفن، برخی مکمل‌های گیاهی و… باعث کاهش غلظت خون و افزایش خروج ترشحات خونی بعد جراحی بینی خواهند شد.

3. از فین کردن خودداری کنید

بعد از جراحی بینی ممکن است برخی افراد برای رفع گرفتگی‌های داخل بینی خود نیاز به فین کردن داشته باشند. اگر پیش از بهبود کامل بینی این کار را انجام دهید، به بافت‌های بیشتری از بینی آسیب خواهید زد و در نتیجه ترشحات بینی نیز بیشتر خواهد شد.

عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید و…نیز در جلوگیری از خروج ترشحات بینی موثر است.

ترشحات بینی بعد عمل

بهترین راه برای کاهش ترشحات بینی چیست؟

پیش‌تر سعی کردیم دلیل ترشحات بینی بعد عمل و راهکارهای کاهش میزان آن‌ها را بررسی کنیم. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که بدن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان برای تمام کسانی که بینی خود را جراحی کرده و درگیر ترشحات بینی هستند یک دارو تجویز کرد. به همین علت پیشنهاد می‌کنیم به یک کلینیک زیبایی معتبر مثل کلینیک سه رخ مراجعه کنید تا پزشکان درباره تمام نکات مراقبتی با شما صحبت کنند و در صورت بروز هر عوارضی پس از جراحی، با بررسی وضعیت بدن شما بهترین داروها و روش‌های درمانی را برای شما تجویز نمایند.

 

در ادامه می‌وانید یکی از نمونه‌کارهای این مجموعه را مشاهده کنید:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا