جراحی بینی

تامپون بینی چیست؟ (راه صحیح خارج کردن آن)

اگر شما هم قصد عمل بینی در آینده‌ای نزدیک را دارید، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات خود را درباره مسائل و موارد مختلف جراحی بینی افزایش دهید. در نهایت این آگاهی به شما کمک خواهد کرد تا پزشک و کلینیک بهتری را انتخاب کرده و دوره نقاهت راحت‌تر و کوتاه‌تری را سپری کنید. یکی از این موارد مهم درخصوص این جراحی، تامپون بینی است. آیا می‌دانید تامپون بینی چیست و چه کاربردی دارد؟ با روش خارج کردن صحیح آن آشنا هستید؟ چرا استفاده از آن از اهمیت بالایی برخوردار است؟ این‌ها همه سوالاتی است که لازم است قبل از جراحی بینی، پاسخ آن‌ها را بدانید.

مدل‌های مختلف تامپون بینی چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که تامپون انواع مختلفی دارد. پزشک طبق فرم بینی بیمار، نوع جراحی و… بهترین نوع آن را انتخاب می‌کند. تامپون باید در طول بینی بیمار قرار بگیرد؛ بنابراین ارتفاع آن توسط پزشک و با توجه به اندازه بینی بیمار مشخص می‌شود. در ادامه مدل‌های مختلف تامپون بینی را به شما معرفی خواهیم کرد.

تامپون فیتیله‌ای نخ‌دار

به روز ترین تامپونی که امروزه در جراحی‌های بینی از آن استفاده می‌شود، تامپون فیتیله‌ای نخ‌دار است. استفاده از این تامپون به این علت راحت است که در قسمت انتهایی آن نخی قرار دارد که از طریق آن می‌توان تامپون را تنظیم کرد. علاوه‌بر این در هنگام خارج کردن تامپون نیز پزشک با هیچ چالشی مواجه نخواهد شد و با استفاده از این نخ می‌تواند به راحتی تامپون را از بینی بیمار خارج کند.

مورد دیگری که باعث می‌شود این مدل تامپون از محبوبیت بالایی برخوردار باشد، لوله‌ای است که در قسمت میانی تامپون قرار می‌گیرد. در واقع وسط تامپون یک استوانه توخالی قرار دارد که بیمار می‌تواند از طریق آن راحت نفس بکشد و لزومی به تنفس از طریق دهان نیست.

تامپون پنبه‌ای یا تهیه شده با گاز استریل

ساده‌ترین نوع تامپون، تامپونی است که با پنبه یا گاز استریل تهیه می‌شود. این مدل تامپون  به‌صورت آماده وجود ندارد. پزشک در انتهای جراحی با توجه به ارتفاع بینی و  اندازه حفره‌های آن، توسط پنبه یا گاز استریل تامپون را درست می‌کند.

تامپون فیتیله‌ای بدون نخ

این مدل تامپون با تامپون پنبه‌ای تفاوتی ندارد؛ چرا که هردو آن‌ها از پنبه یا گاز استریل تهیه می‌شوند. تفاوت این دو مدل تامپون در این مورد است که تامپون فیتیله‌ای به‌صورت از قبل آماده شده وجود دارد. به همین دلیل، می‌توان گفت از لحاظ تمیزی و استریل بودن، شرایط بهتری دارد.

بهترین روش برای خارج کردن تامپون بینی چیست؟

در اغلب موارد خارج کردن تامپون همراه با درد نخواهد بود و پزشک به راحتی آن را از بینی بیمار خارج می‌کند. در نقطه مقابل، ممکن است خارج کردن تامپون بینی برای برخی از افراد همراه با درد و خونریزی باشد.

برای خارج کردن تامپون، حدود سه الی چهار روز پس از جراحی ( بسته به نظر پزشک) باید به پزشک مراجعه کنید. برای خارج کردن راحت تامپون، پزشک معمولا آن را با کمی آب تمیز (برای جلوگیری از بروز عفونت) خیس می‌کند. با این کار تامپون از حالت خشکی خارج شده و لخته های خون خشک متصل به تامپون و دیواره بینی نرم می‌شود.

از آن‌ جایی که  چند روز پس از جراحی بافت بینی هنوز آسیب‌دیده است و نیاز به مراقبت بسیار دارد، خارج‌کردن تامپون از بینی نیاز به دقت و صبر زیادی دارد. به صورت حدودی باید 5 دقیقه زمان برای خارج کردن تامپون بینی در نظر گرفته شود. این مدت، زمانی استاندارد است و باعث می‌شود به مویرگ‌ها و بافت‌های ترمیم نشده بینی آسبی وارد نشود.

در صورتی که پزشک تشخیص دهد تامپون بینی بیمار خیلی خشک بوده و خارج کردن آن ممکن است با درد همراه باشد، در صورتی که بیمار نتواند درد را تحمل کند، پزشک از داروهای بی‌حسی استفاده می‌کند. این داروها به‌شکل قطره‌هایی هستند که چند دقیقه قبل از خارج کردن تامپون در بینی بیمار چکانده می‌شود. علاوه‌بر این، استفاده از مسکن پیش از خارج کردن تامپون نیز می‌تواند در کاهش درد موثر باشد.

علت استفاده از تامپون بینی چیست؟

در قسمت‌های قبل، درباره نحوه خارج کردن تامپون و انواع آن صحبت کردیم. حال سوال مهمی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که چرا باید بعد از جراحی بینی از تامپون استفاده کنیم؟ مزایای استفاده از تامپون بینی چیست؟ در ادامه درباره فواید استفاده از تامپون بینی بعد از جراحی صحبت خواهیم کرد.

فرم‌دهی بهتر بینی با تامپون

بعد از جراحی بینی، بافت‌ها و سلول‌های داخل بینی آسیب دیده‌اند و ترمیم آن‌ها مدتی به‌طول خواهد انجامید. در این زمان، به علت نرم بودن عضلات و استخوان‌ها، ممکن است شاهد تغییر در فرم بینی باشیم. تامپون بینی به جلوگیری از تغییر فرم بینی کمک بسزایی می‌کند و در کنار آن از به هم چسبیدن بافت‌های داخل بینی نیز جلوگیری خواهد کرد.

جلوگیری از بروز هماتوم سپتوم

هماتوم سپتوم در اثر تجمع خوناب و مایعات بین سلولی در فاصله بین غضروف و مخاط بینی تشکیل می‌شود. تامپون با ایجاد فشار به غشا و بافت بینی، از بروز خونریزی جلوگیری می‌کند. در صورتی که مقداری خونریزی و خروج مایعات از بافت بینی داشته باشیم، تامپون از تجمع و لخته شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. در نتیجه احتمال بروز هماتوم سپتوم به حداقل می‌رسد.

کاهش احتمال خونریزی

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که تامپون با فشاری که به غشای سلول‌های داخل بینی وارد می‌کند، در جلوگیری و کاهش خونریزی بینی نقشی موثر دارد. البته توجه کنید که خروج مقدار کمی خوناب از بینی پس از جراحی کاملا طبیعی است اما اگر مقدار آن بیش از حد نرمال شود، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از بروز عفونت

عفونت بینی یکی از عوارضی است که در صورت عدم توجه به آن خطرات جدی را برای بیمار به همراه خواهد داشت. رعایت نکات بهداشتی در کاهش احتمال بروز عفونت بسیار موثر است. علاوه‌بر این، استفاده از تامپون نیز در کاهش احتمال بروز عفونت پس از جراحی تاثیر زیادی دارد. تامپون تمام آلودگی‌هایی که ممکن است از خارج بینی به داخل وارد شود را به خود جذب کرده و از رسیدن آن‌ها به مویرگ‌ها و بافت‌های ترمیم نشده جلوگیری می‌کند.

بعد از خارج کردن تامپون، چه نکات مراقبتی باید رعایت شود؟

علاوه‌بر نکات مراقبتی که باید بعد از جراحی بینی رعایت کنید، از محکم فین کردن نیز به شدت خودداری کنید. همچنین بهتر است برای بسته شدن مویرگ‌ها، از کمپرس آب سرد غافل نشوید. جهت جلوگیری از خشک شدن بینی، از قطره‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

 آیا برای خارج کردن تامپون بینی حتما باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در این مقاله درباره نحوه خارج کردن تامپون بینی، انواع آن، نکات مراقبتی بعد آن و… با شما صحبت کردیم. برای کاهش احتمال خطر در هنگام خارج کردن تامپون پیشنهاد می‌کنیم به یک کلینیک معتبر عمل بینی و پزشکی حاذق مراجعه کنید. کلینیک زیبایی سه رخ با بهره‌مندی از پزشکان کاربلد و باتجربه، در تلاش است تا جراحی بینی را با کمترین عوارض و به بهترین شکل برای زیباجویان عزیز انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا